Leeresztett idén az európai autópiac

Az első fél év során a Mercedes, a BMW, a Volkswagen és a Porsche is csökkenő értékesítésről számolt be, a különösen gyenge kínai kereslet mellett. Messze a legkisebb, 0,1 százalékos visszaesést viszont a BMW szenvedte el, amelynek e-autó értékesítése is túlszárnyalta riválisai teljesítményét.

picture

Rájár a rúd az európai autógyártókra, az elmúlt években folyamatos nehézségek tették próbára őket. A magas energiaárak és infláció, a nyersanyagfüggés, az ellátásilánc-problémák és az átalakuló fogyasztói trendek mellett a kínai autógyártók térnyerése még tovább nehezíti a helyzetüket. Az autógyártók részvényárfolyamán meglátszottak az első negyedéves gyenge teljesítmények, ám a második negyedév okozhat még némi pozitív meglepetést.

Leeresztett idén az európai autópiac

Tavaly Európában az újautó-értékesítés közel 14 százalékkal növekedett, idén azonban már csupán lassuló, enyhe bővülés figyelhető meg a piacon, valamint az elemzői becslések is alacsony egyszámjegyű gyarapodást prognosztizálnak az év végére.

Az elektromos autók értékesítése is folyamatosan lassul, ezekkel a járművekkel kapcsolatban sok a kérdőjel. Az elektrifikáció továbbra sem fogyasztói igény, sokkal inkább az európai szabályozás által vezérelt trend. Emellett jelenleg a kontinens legtöbb államában nem megfelelő a töltőhálózat infrastruktúrája, valamint a magasabb vételár és fenntartási költségek sem győzik meg a fogyasztókat.

Ugyan az EU által kijelölt irány egyértelmű, Európának versenyhátránya keletkezhet az elektrifikációt tekintve a kínai gyártókkal szemben, amelyek komoly állami támogatásokra tehettek szert, így elképesztő árversenyre lesznek képesek. Ennek köszönhetően a Kínában értékesített európai márkák piaci részesedése folyamatosan csökken, ami a jelentős kínai kitettséggel rendelkező, közép- és felsőkategóriás modellek gyártóinak jelentős bevételkiesést jelent.

picture

Mi a közös Tom Cruise-ban és Cristiano Ronaldóban?

Mai adásunkban Dr. Hanula Barna motorfejlesztő mérnökkel, a Széchenyi István Egyetem docensével beszélgettünk többek között a zöld átmenetről és az elektromos autók világáról.

Kína itt, Kína ott

Tavaly már majdnem minden ötödik (19,5 százalék) Európában értékesített elektromos járművet Kínában gyártottak, ami 2024 végére akár a 25 százalékot is elérheti. Az EU válaszul bevezetett vámcsomagja ugyan határt szab a kínai terjeszkedésnek, de az esetleges kínai válaszlépés az egyébként is gyengélkedő európai iparra jelentős csapást mérhet.

Emellett az olyan márkáknak, melyeknek nincs jelentős kínai gyártóbázisa – mint például a Porschénak –, az európai járműexportra esetlegesen kivetett kínai vám súlyos veszteséget jelentene. Más márkák, mint a Volkswagen, a BMW vagy a Mercedes mind rendelkeznek jelentős kínai gyártóbázissal, így számukra elenyésző a kínai vámok feltételezett hatása.

Az első fél év során a Mercedes, a BMW, a Volkswagen és a Porsche is csökkenő értékesítésről számolt be, a különösen gyenge kínai kereslet mellett. A visszaesés a BMW-nél 0,1 százalék, a Volkswagennél 1 százalék volt, míg a Mercedes és a Porsche 6 és 7 százalékos visszaesést szenvedtek el.

A Mercedes tisztán elektromos járműveinek az értékesítési volumene a tavalyi évhez képest 25 százalékkal csökkent, a Volkswagen esetén nem változott, míg a BMW 22 százalékos EV-növekedésről számolhatott be a második negyedév során. A második negyedéves jelentésekben vélhetően további árcsökkentésekről fogunk hallani, amire a vállalatok rákényszerülnek a kínai versenytársak árpolitikája miatt.

A német autógyártók mindegyike ötéves átlagos értékeltségi szintjeik alatt forog, míg a 2024-es visszaesést követően az elemzői konszenzus jövőre már az összes cég esetében EPS-növekedéssel számol.

Kitűnik a mezőnyből a BMW

Kiemelendőnek tartjuk a BMW-t, amely meglátásunk szerint rövid távon felülteljesítheti a szektorát. A vállalat első féléves eladásai erősek maradtak a versenytársakhoz képest, illetve a jelenlegi hírek szerint a kínai vámokkal kapcsolatban is sikerült megegyezniük az EU-val, aminek köszönhetően a Kínában gyártott Minikre az eredetileg kivetett 37,6 százalékos vám helyett alacsonyabb, 20,8 százalékos terhet állapítanak meg.

Az iparág szenvedése még eltarthat egy jó darabig, akár a következő negyedévekben is, a piaci szentimentet a Kínával fennálló kereskedelmi viszonyok rendezése viszont megváltoztathatja. A jelentési szezon eredményeitől függően lehetnek felülteljesítők a szektoron belül, amelyekre érdemes lesz odafigyelni.

(A cikk először a Világgazdaság oldalán jelent meg 2024. július 18-án.)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.


Ajánló

picture

Nem csak az embereknek, az autóiknak is súlyproblémáik vannak

Olvasási idő: 2 p
Nem lennék meglepve, ha hamarosan újra súlyadóról beszélnénk majd, vagy a behajtási engedélyt nemcsak a károsanyag-kibocsátáshoz, hanem az autó tömegéhez is kötnék egyes városokban.
picture

100% vám a kínai elektromos autókra, és ami mögötte van

Olvasási idő: 3 p
Kína a közepes jövedelmi csapdából a feldolgozóipari termékeinek világpiaci terítésével próbál kikerülni, de úgy tűnik, hogy falakba fog ütközni. Olcsóság ide, dizájn oda, egyelőre úgy tűnik, hogy az európai vásárlók étvágya nem nőtt eddig meg érdemben a kínai márkák iránt.
picture

Német autóipar: a birodalom sebeket kapott, de megint visszavág

Olvasási idő: 3 p
A német autóipar nehéz időszak előtt áll, de aki tisztán piaci játékszabályokat feltételezve temeti, félreérti a játék lényegét. A német csapat új felfogásban lép pályára a második félidőben.