Leeresztett idén az európai autópiac
Az első fél év során a Mercedes, a BMW, a Volkswagen és a Porsche is csökkenő értékesítésről számolt be, a különösen gyenge kínai kereslet mellett. Messze a legkisebb, 0,1 százalékos visszaesést viszont a BMW szenvedte el, amelynek e-autó értékesítése is túlszárnyalta riválisai teljesítményét.
Rájár a rúd az európai autógyártókra, az elmúlt években folyamatos nehézségek tették próbára őket. A magas energiaárak és infláció, a nyersanyagfüggés, az ellátásilánc-problémák és az átalakuló fogyasztói trendek mellett a kínai autógyártók térnyerése még tovább nehezíti a helyzetüket. Az autógyártók részvényárfolyamán meglátszottak az első negyedéves gyenge teljesítmények, ám a második negyedév okozhat még némi pozitív meglepetést.
Leeresztett idén az európai autópiac
Tavaly Európában az újautó-értékesítés közel 14 százalékkal növekedett, idén azonban már csupán lassuló, enyhe bővülés figyelhető meg a piacon, valamint az elemzői becslések is alacsony egyszámjegyű gyarapodást prognosztizálnak az év végére.
Az elektromos autók értékesítése is folyamatosan lassul, ezekkel a járművekkel kapcsolatban sok a kérdőjel. Az elektrifikáció továbbra sem fogyasztói igény, sokkal inkább az európai szabályozás által vezérelt trend. Emellett jelenleg a kontinens legtöbb államában nem megfelelő a töltőhálózat infrastruktúrája, valamint a magasabb vételár és fenntartási költségek sem győzik meg a fogyasztókat.
Ugyan az EU által kijelölt irány egyértelmű, Európának versenyhátránya keletkezhet az elektrifikációt tekintve a kínai gyártókkal szemben, amelyek komoly állami támogatásokra tehettek szert, így elképesztő árversenyre lesznek képesek. Ennek köszönhetően a Kínában értékesített európai márkák piaci részesedése folyamatosan csökken, ami a jelentős kínai kitettséggel rendelkező, közép- és felsőkategóriás modellek gyártóinak jelentős bevételkiesést jelent.
Kína itt, Kína ott
Tavaly már majdnem minden ötödik (19,5 százalék) Európában értékesített elektromos járművet Kínában gyártottak, ami 2024 végére akár a 25 százalékot is elérheti. Az EU válaszul bevezetett vámcsomagja ugyan határt szab a kínai terjeszkedésnek, de az esetleges kínai válaszlépés az egyébként is gyengélkedő európai iparra jelentős csapást mérhet.
Emellett az olyan márkáknak, melyeknek nincs jelentős kínai gyártóbázisa – mint például a Porschénak –, az európai járműexportra esetlegesen kivetett kínai vám súlyos veszteséget jelentene. Más márkák, mint a Volkswagen, a BMW vagy a Mercedes mind rendelkeznek jelentős kínai gyártóbázissal, így számukra elenyésző a kínai vámok feltételezett hatása.
Az első fél év során a Mercedes, a BMW, a Volkswagen és a Porsche is csökkenő értékesítésről számolt be, a különösen gyenge kínai kereslet mellett. A visszaesés a BMW-nél 0,1 százalék, a Volkswagennél 1 százalék volt, míg a Mercedes és a Porsche 6 és 7 százalékos visszaesést szenvedtek el.
A Mercedes tisztán elektromos járműveinek az értékesítési volumene a tavalyi évhez képest 25 százalékkal csökkent, a Volkswagen esetén nem változott, míg a BMW 22 százalékos EV-növekedésről számolhatott be a második negyedév során. A második negyedéves jelentésekben vélhetően további árcsökkentésekről fogunk hallani, amire a vállalatok rákényszerülnek a kínai versenytársak árpolitikája miatt.
A német autógyártók mindegyike ötéves átlagos értékeltségi szintjeik alatt forog, míg a 2024-es visszaesést követően az elemzői konszenzus jövőre már az összes cég esetében EPS-növekedéssel számol.
Kitűnik a mezőnyből a BMW
Kiemelendőnek tartjuk a BMW-t, amely meglátásunk szerint rövid távon felülteljesítheti a szektorát. A vállalat első féléves eladásai erősek maradtak a versenytársakhoz képest, illetve a jelenlegi hírek szerint a kínai vámokkal kapcsolatban is sikerült megegyezniük az EU-val, aminek köszönhetően a Kínában gyártott Minikre az eredetileg kivetett 37,6 százalékos vám helyett alacsonyabb, 20,8 százalékos terhet állapítanak meg.
Az iparág szenvedése még eltarthat egy jó darabig, akár a következő negyedévekben is, a piaci szentimentet a Kínával fennálló kereskedelmi viszonyok rendezése viszont megváltoztathatja. A jelentési szezon eredményeitől függően lehetnek felülteljesítők a szektoron belül, amelyekre érdemes lesz odafigyelni.
(A cikk először a Világgazdaság oldalán jelent meg 2024. július 18-án.)
Olvass minden nap a világ történéseiről egy Concorde-os szemüvegén keresztül!
Ha nem szeretnél lemaradni a legjobb írásainkról, iratkozz fel hírlevelünkre és minden héten egyszer elküldjük heti válogatásunkat.
Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.