Nem kamu: Temu
A Pinduoduo idei 80 százalékos emelkedésénél csak 15 darab S&P 500 indexkomponens tudott jobb teljesítményt felmutatni, azaz a kínai internetes kereskedőcég felül tudta múlni a vezető amerikai részvényindex tagjainak 97 százalékát. Egy olyan évben, amikor a kínai vállalatok döntő többsége a részvénypiaci büntetőpadon ül. Egyben egy őrségváltás is történt. Már nem az Alibaba a legértékesebb kínai internetes vállalat.
Az idei világszerte kiválóra sikeredett részvénypiaci teljesítmények között komoly kakukktojás a kínai tőzsde. A kínai internetes szektort reprezentáló KWEB ETF dollárban kalkulált napi gyertyás árfolyamgrafikonja például így mutat 2022. december 1. és 2023. december 13. között:
Az idei teljesítmény 11 százalékos esés. De még ennél is szemléletesebb az, hogy szinte semmilyen globális emelkedő hullámra nem tud felülni ez a szegmense a részvénypiacnak. Nincs az a világszerte szinte mindent megemelő szárnyalás, amely néhány hétnél hosszabb ideig pozitív hangulatot tudna hozni ide.
Még az egész szektornál is rosszabb a korábbi ikon Alibaba idei teljesítménye. Az egykori zászlóshajó, a négy évvel ezelőtti globális részvénypiaci ranglista stabil 6-7. helyét birtokló vállalatóriás jelenleg már nincs benne a top50 tőzsdei vállalatban piaci kapitalizáció alapján. Az Alibaba az idei mínusz 19 százalékos teljesítményével már csak 182 milliárd dolláros piaci kapitalizációval bír, ami a 62. helyre elég.
Most jött el viszont az érdekes pillanat. Ez az érték már a kínai internetes világ ranglistáján is csak a második helyre elég. Az Alibabát ugyanis megelőzték. 195 milliárd dolláros tőkeértékével a Pinduoduo átvette a lokális vezetést, ami a globális ranglistán az 56. helyre elég.
Mindez az őrségváltás egy fantasztikus idei szárnyalásnak köszönhető, a Pinduoduo részvényei ugyanis 2023-ban eddig 80 százalékkal emelkedtek. Ez bármilyen globális összehasonlításban a kiváló kategóriába helyezi az újdonsült vezető kínai internetes vállalatot, országa internetes szektorához képest pedig a teljesen elképesztő kategóriába.
Ami a Pinduoduo részvényekkel zajlik a 2020-as években, azt nem lehet más szóval jellemezni, mint a hullámvasutazás. A következő ábrán heti gyertyás grafikonon látható a 2020. január 2. és 2023. december 13. közötti időszak:
Ahogyan azt az ábrán a zöld nyíl jelöli, a Covid-mélypont és a 2021 eleji csúcs között volt egy 604 százalékos emelkedés. Ezt a következő bő egy évben (piros nyíl) 89 százalékos szürreális összeomlás követte. És itt vált el a saját szektorától markánsan a Pinduoduo. Mert ettől a 2022 márciusi mélyponttól kezdve újabb 531 százalékos emelkedés (kék nyíl) következett be. Ennek markáns része volt a már említett idei 80 százalékos emelkedés (lila téglalap).
Ebben az idei menetelésben is kiemelt szerepet kapott a november 28-án közzétett harmadik negyedéves gyorsjelentés, amely az elemzői várakozások felülteljesítésében már-már a májusi Nvidia riportot idézte.
Ebben a harmadik negyedévben a Pinduoduo 68,8 milliárd jüanos árbevételt ért el az 55,2 milliárd jüanra rúgó elemzői konszenzussal szemben. Miközben az egy részvényre jutó eredmény 11,61 jüan lett a 8,95 jüanos várakozások mellett.
Gratulálunk a Pinduoduonak a döntéshozatali mechanizmusáért, azoknak a végrehajtásáért és az erőfeszítéseikért.
Nem maradhatott el ennek köszönhetően a még mindig „kukoricán térdeplő” Jack Ma gratulációja sem. A fenti mondat egy belsős Alibaba levelezésben bukkant fel, ahol Ma a vállalati stratégia kijavításának szükségességére hívta fel az alkalmazottak figyelmét.
Szó mi szó ugyanis a Pinduoduo az elmúlt bő egy évben mind Kínában, mind pedig a világ többi részén állva hagyta riválisait. A Kínán túli sikerek legfőbb letéteményese a Temu néven futó platform. 2022 szeptemberi bevezetése óta a legtöbbet letöltött applikáció lett az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában.
A Pinduoduo és a Temu szárnyalása szakértők szerint két kulcsfontosságú innovációnak köszönhető. Az egyik a verhetetlen árazás, a gyártókkal való közvetlen kapcsolat. Ez a cégnek árazási előnyt jelent a platformján kínált termékeit elsősorban kereskedőktől beszerző Alibabával szemben. A másik pedig a közösségi komponens. Amely például a WeChat platformján keresztül tájékoztat a kedvező csoportos, baráti és családi közösségeket érintő vásárlási lehetőségekről.
Bő két hete személyesen szembesültem a kínai elektromos autó forradalommal:
Látva a Pinduoduo félelmetesen gyors „hatalomátvételét” a kínai e-kereskedelem világában, be kell látnom azt, hogy napjainkban a villámsebességű változás a norma.
(Borítókép forrás: Stefani Reynolds/Getty Images)
Olvass minden nap a világ történéseiről egy Concorde-os szemüvegén keresztül!
Ha nem szeretnél lemaradni a legjobb írásainkról, iratkozz fel hírlevelünkre és minden héten egyszer elküldjük heti válogatásunkat.
Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.