Sanghaji benyomások a kínai elektromos autó forradalmáról

Novemberi kiadós sanghaji sétáim közben leesett állal figyeltem a város útjait és autószalonjait. A kínai gyártók által villámsebes tempóban diktált elektromosautó-forradalom ugyanis már nem is a közeljövő utcaképét, városi zajszintjét és a légszennyezettségi szintjét változtatja meg, hanem a jelen eseménye a legnagyobb kínai városban.

picture

November folyamán két teljes napot Sanghajban töltöttem repülőgép átszállás közben, és meg kell vallanom az igazat, sokkolt az a helyzet, amit az elektromos autózás térhódítása kapcsán tapasztaltam a kínai megavárosban.

A november 11-i szombaton reggel hatra repülőtéri taxit foglaltam és a táblával váró sofőröm egy gyönyörű fehér Hyper HT autóval fogadott, amely márkáról halvány fogalmam sem volt korábban. Miután besüvítettünk az autóval a belvárosba, róni kezdtem az utcákat, és egyik ámulatból a másikba estem látva, hogy milyen mennyiségű – és milyen sok nagyon jól mutató – kínai elektromos autó rója Sanghaj útjait.

A Tesla és az európai gyártók modelljei törpe kisebbségben voltak a kínai gyártók számomra addig jellemzően ismeretlen modelljeivel szemben.

GAC Aion Hyper HT

GAC Aion Hyper HT, forrás: Jónap Richárd

Az általam várt városi zaj és légszennyezettség helyett relatív csendet és rendben lévő levegőminőséget kaptam. A november 28-i második látogatásom a városban teljesen megerősítette az első benyomásomat. Elkezdtem számolgatni az autók között az elektromos autók arányát. Azt tapasztaltam, hogy már többségben voltak az EV-k, arányuk valahol 50 és 65 százalék között volt városrésztől függően. (Muszáj megjegyeznem, hogy csak Sanghaj legfrekvenáltabb részein jártam, és maga a város is fejlettségét tekintve nagyon elöl jár Kínában. Tehát benyomásaimat nem kell általánosan az egész országra értelmezni.)

De valahol mégis azt éreztem, hogy a kínai elektromosautó-forradalom már messze nem a jövő, hanem itt zajlik a szemünk előtt. Csak ezt a Covid-lezárások miatt nem igazán lehetett 2020 eleje és 2023 nyara között személyes élményként megtapasztalni.

Az ámulatom csak fokozódott akkor, amikor a november 28-i kedden dél körül – miután 18 m/s csúcssebességgel 55 másodperc alatt felrepített 550 méteres magasságba a Shanghai Tower liftje, és visszaszédelegtem a földközelbe – betértem az IFC Mall nevű bevásárlóközpontba, és megtekintettem a pláza alján az egymástól 60-70 méterre elhelyezkedő Zeekr és Nio szalonokat.

A Zeekr teljesen ismeretlen brand volt számomra, míg a Nio-t azért ismertem a tőzsdei jelenlét miatt. Az autókat tekintve teljesen laikus vagyok, ám egyszerű szemlélőként ledöbbentett az a látványvilág, ami fogadott. Móró Tamás kollégám sokat mesélt a kínai elektromosautó-gyártók szélsebes térhódításáról. Ám amikor most hirtelen szembe jött ez a teljes képi világával, az sokkolt. A kinézete alapján szinte mindegyik autóról azt éreztem, hogy kellene.

És bár 2023-ban heti szinten olvashattam arról, hogy milyen olcsók kezdenek lenni az elektromos autók Kínában, más volt élőben is látni az árcédulákat:

Sanghaj közepén valóban a múlt ködébe vész az a néhány évvel ezelőtti helyzet, amikor még csak a globális elit kiváltsága lehetett az elektromos autózás.

Hazaérkezve a kínai nagyvárosból próbálom magamban összegezni a benyomásokat és a 2023-as év tőzsdei eseményeit. A kínai elektromosautó-gyártók véleményem szerint már nemcsak az európai autógyártók kínai – és egyre inkább a globális – értékesítési kilátásait veszélyeztetik. A néhány negyedévvel ezelőtt még abszolút egyeduralkodó Tesla piaci pozícióit is kóstolgatják.

Nálam a sanghaji impressziókkal teljesen más megvilágításba került például a Tesla 2023-as árháborúja is. Az év elején még úgy láttam, hogy ez egy támadó árháború, ahol Elon Musk cége a hosszú távú piaci pozícióőrzése miatt „bünteti” a kisebb versenytársakat. Ma már úgy látom, hogy

A TESLA RÉSZÉRŐL EZ EGY VÉDEKEZŐ ÁRHÁBORÚ A KÍNAI GYÁRTÓK GŐZERŐVEL TÖRTÉNŐ NYOMULÁSÁVAL SZEMBEN.

A nagy sanghaji sétáim közben ugyanis az utak figyelése és az addig számomra ismeretlen nevű gyártók szalonjainak meglátogatása után többször visszhangzott a fejemben a kérdés: ki fog itt Sanghajban 2024-ben és 2025-ben Teslát venni?

(Borítókép: Lotus Nyo Sanghaj üzelti negyedében, forrás: Jónap Richárd)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.


Ajánló

picture

A német-kínai autócsata

Olvasási idő: < 1 p
Nehéz jelenleg kitapogatni, hogy a most felnövekvő generációnak milyen lesz a viszonyulása az automobilizációhoz: mennyire fog számítani a brand és mennyire a lecsupaszított technológia meg az ár kombinációja, így a nagy amerikai gyártók mellett a patinás európai autógyárak vezetőinek is van gondolkodni valójuk bőven.
picture

Hiába a zöld technológia, ha te lusta vagy tölteni

Olvasási idő: < 1 p
A környezetvédelemhez és a fenntartható fejlődéshez való bonyolult és sokszor ellentmondásos viszonyunk legplasztikusabb lenyomata az automobilitás körül folyó – sok esetben érzelmektől is túlfűtött – intenzív diskurzus. Valóban környezetbarát-e az elektromos autózás?
picture

A Tesla nyert, de a kínaiak jobban szorongatják, mint gondolnád

Olvasási idő: 2 p
2010-ben hihetetlennek tűnt, hogy az elektromos autók ekkora szeletet hasítsanak ki az autózás tortájából, tavaly pedig már átléptük a 10 milliós határt az elektromos autók eladásában. Az unió terve viszont, ami 2035-re beszüntetné a belsőégésű motorral szerelt autók értékesítését, még így is nagyon ambiciózus.