2020 az online kiskereskedelem éve

picture

Az amerikai vásárlói szokások online

A McKinsey egy nemrég az Egyesült Államokban elvégzett felmérése szerint a koronavírus világjárvány által megváltoztatott online vásárlási szokások a pandémia elmúlta után is velünk maradnak. Az egyik ilyen új amerikai szokás az úgynevezett „curbside pickup”, amit magyartalanul járdaszéli átvételnek nevezhetnénk.

Ez a módszer egy olyan kontaktmentes vásárlási lehetőség, amikor az áruházból online rendel a vásárló, majd az összekészített csomagjaiért beparkol az áruház átvételi pontjához, ahol a dolgozók a csomagtartójába pakolják a megrendelt termékeit. Erre a vásárlási módra annyira rákaptak az amerikaiak, hogy a felmérés szerint a most így vásárlók 70 százaléka a járvány után is szeretne így hozzájutni portékáihoz.

A MCKINSEY TALÁN LEGINKÁBB FAJSÚLYOS MEGÁLLAPÍTÁSA AZ, HOGY A JÁRVÁNY MÁR TAVASSZAL HÁROM HÓNAP ALATT ANNYI E-KERESKEDELMI ÁTALAKULÁST KÉNYSZERÍTETT KI AZ EGYESÜLT ÁLLAMOKBAN, AMI BÉKEIDŐBEN TÍZ ÉVBE TELT VOLNA.

Az e-kereskedelem súlya a kiskereskedelmen belül amúgy is enyhén exponenciálisan növekedett az elmúlt két évtizedben. Erre jött rá egy óriási ugrás az idei második negyedévben. Az alábbi ábrán az e-kereskedelem súlya látható a teljes kiskereskedelmen belül az Egyesült Államokban 1999 negyedik és 2020 második negyedéve között:

Változnak-e az amerikai szokások a járvány után?

Ebből a szignifikáns ugrásból a járványhelyzet elmúltával sem várnak szinte semminemű korrekciót a szakértők. Teljesen hasonló várakozásokkal áll a dologhoz a részvénypiac is, ha az e-kereskedelemben vezető részvénytársaságok idei teljesítményét nézzük. Az alábbi tizenegy amerikai tőzsdén jegyzett e-kereskedelmi vállalat 2019. december 31. és 2020. november 20. között így teljesített:

Egyedül az Alibaba teljesítette alul idén a Nasdaq-100 indexet, de ez is a mostani elhalasztott Ant Group IPO következménye.

A McKinsey a szeptember 18. és 24. között 1063 amerikai állampolgár megkérdezésével végzett egy felmérést a fogyasztási szokások vírus okozta változásairól. Ebben a felmérésben résztvevők az alábbi arányban válaszolták azt, hogy használni kezdték vagy növelték az alábbi vásárlási szokásokat:

Fejlesztések az e-kereskedelemben

Mindeközben a vállalkozások is gőzerővel digitalizálnak. Az Euromonitor 2020 augusztusában készített egy felmérést arról, hogy az elkövetkező 6-12 hónapban az alábbi online értékesítési folyamatokat milyen arányban szeretnék fejleszteni a felmérésben résztvevő vállalatok:

Nehéz lesz offline vállalkozásnak maradni 2020 után.

(A poszt forrásaként a Wall Street Journal „Pandemic Speeds Americans’ Embrace of Digital Commerce” című írása szolgált.)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.