A Tesla nyert, de a kínaiak jobban szorongatják, mint gondolnád

2022-ben 66,2 millió új autót értékesítettek globálisan. Habár ez az értékesítési szám elmarad az előző évek értékesítési adataitól, mégis fontos mérföldkőhöz értünk 2022 év végére.

picture

Tavaly léptük át először a 10 milliós határt az elektromotorizált autók eladásában. Ez azt jelenti, hogy kb. 7,2 millió teljesen elektromos és kb. 2,9 millió tölthető azaz plug-in hibridet adtak el. A teljes értékesítés 10,8 százaléka volt teljesen elektromos, azaz zéró emissziójú autó.

Elektromos autók globális eladása

2010-ben, amikor még csak egy pár gyártó kezdett bele az akkor még veszteséges rétegmodellek gyártásába, hihetetlennek tűnt, hogy az elektromos autók ekkora szeletet hasítsanak ki az autózás tortájából. A kicsit több mint 10 millió autóból pedig nem meglepő módon a Tesla két modellje is ott van a dobogón. A Tesla Modell 3 lett a bronzérmes a 476 ezer darabjával. Míg a Modell Y elhozta az aranyérmet 771 ezer értékesített példánnyal. Győzelme azt a trendet is erősíti, hogy az elektromosautó-vásárlók is az SUV kialakítást preferálják, amikor új autót vásárolnak.

A Tesla magabiztos győzelme talán nem meglepő. Azonban arra már valószínűleg kevesebben számítottak, hogy az igazi konkurenciát nem a német prémium trió hanem a kínai BYD jelenti. A kínai gyártó Song Plus elektromos és plug-in hibrid autójából ugyanis 477 ezer darabot értékesítettek. Így a képzeletbeli dobogó második fokára tudott felérni (BEV + PHEV). De intő jel lehet az is, hogy a tízes listán 6 helyen is a BYD gyártó modelljei szerepelnek. Míg például a német gyártók közül csak a VW csoport képviselteti magát a lista kilencedik helyén az ID4 modellel.

Bár magam erős kétségekkel fogadtam, és bíztam abban, hogy az Európai Parlament ezt a határidőt ki fogja tolni, de idén megszavazták, hogy 2035-re el kell érni a zéró emissziót. Azaz be fogják szüntetni a belsőégésű motorral szerelt autók értékesítését.

Igencsak ambiciózus terv, ehhez ugyanis a töltőpontok számát és lefedettségét is érdemben kell növelni. Az elmúlt két év chiphiánya rámutat, hogy ha nem növelik exponenciálisan az akkumulátorok hatékonyságát és gyártási kapacitását, akkor az átmeneti időszakban kínálati problémákkal szembesülhetünk. Ráadásul az továbbra is kérdéses, hogy ha a teljes életciklust vizsgáljuk, akkor valóban akkora előnye van-e az elektromos autóknak a belsőégésű motorral hajtott autókhoz képest.

(Borítókép: a Tesla nyert, forrás: Getty Images)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.


Ajánló

picture

A Tesla diktál az autópiacon, jöhetnek a kedvezmények

Olvasási idő: < 1 p
A globális autópiacon pont olyan gyorsan változnak a trendek mostanában, mint a tőkepiacon. Korábban előfordult, hogy közel másfél évet is várni kellett egy új autóra, mostanra akár készletről azonnal elvihető modellek közül is válogathatunk, esetenként jelentős árengedménnyel.
picture

A Tesla Model 3 lehet az elektromos autózás Toyota Corollája?

Olvasási idő: 3 p
A Teslára nem a prémium gyártók a legveszélyesebbek, hanem a kínai és a koreai gyártók. A cég pedig pont úgy reagált a kihívókra, ahogy az várható volt. Kőkeményen árat vágott, és felpörgette az eladásokat. Mondhatnánk, több millió okom van Teslát venni.
picture

Fogadjunk, hogy jövőre újra lesznek kedvezmények az új autókra!

Olvasási idő: 2 p
Ha valaki a jelenlegi környezetben autócserére adja a fejét, és bemegy egy autószalonba, akkor nemcsak az új autó ára lesz meglepő az inflációnak és az erős eurónak köszönhetően, hanem a finanszírozási feltételek is.