Fogadjunk, hogy jövőre újra lesznek kedvezmények az új autókra!

picture

Az autógyártók az elmúlt két évben a koronavírus-járvány miatti lezárásokkal, majd az abból (is) következő chiphiánnyal küzdöttek. Ez az értékesítési számokban is tetten érhető volt, hiszen márkától függően, de két számjegyű visszaesés volt látható az eladott autók számában.
Idehaza sem 2020-ban (128.000) sem 2021-ben (121.900) nem sikerült megközelíteni a 2019-es értékesítési számokat (157.900).

2022 PEDIG MÉG EZEKET AZ ÉVEKET IS ALULMÚLHATJA.

Hasonló trend figyelhető meg globálisan is. Az Egyesült Államokban 2022 első félévében 6.859.612 új autót értékesítettek, ami a 2021 hasonló időszakához képest 17,9 százalékos visszaesést jelent. Európában sem fényesebb a helyzet. Az első félévben 14 százalékkal kevesebb új autót regisztráltak, mint a megelőző évben. Európán belül minden nagyobb piac kétszámjegyű visszaesést mutatott. Olaszországban 22,7 százalékkal, Franciaországban 16,3 százalékkal, míg Németországban 11 százalékkal estek vissza az értékesítési számok.

A globális gazdasági lassulás elkerülhetetlen, recesszióban pedig sem a gazdasági szereplők, sem a magánszemélyek nem szoktak autócserén gondolkodni, sőt. A vállalatok jellemzően ilyen helyzetben kitolják az autócsere intervallumát, mondjuk a négy év 120.000 kilométerről öt év 160.000 kilométerre, vagy rosszabb esetben vissza is adnak autókat költségcsökkentés címén.

Az elmúlt fél évben a magyar háztartások kiadásai is jelentősen nőttek, sokak havi megtakarítása pedig csökkent, ha ugyan maradt még. Ebben a helyzetben, ha valaki mégis autócserére adja a fejét, és bemegy egy autószalonba, akkor nemcsak az új autó ára lesz meglepő az inflációnak és az erős eurónak köszönhetően, hanem a finanszírozási feltételek is.

Ha például megnézünk egy Magyarországon kedvelt középkategóriás autót, egy Skoda Octaviát pár extrával felszerelve, azt látjuk, hogy az 1,5-ös 150 lóerős benzines motorral 9.500.000 forintért tudnánk hazavinni magánszemélyként. A vásárlás alapfeltétele, hogy cascót kell rá kötni, itt számít a vásárló kora, és az is, ha valaki például Budapesten él. A vásárlás 20 százalék önerővel történne, ami 1.900.000 forint kifizetését jelenti, így a finanszírozott összeg 7.600.000 forint lesz. Öt év, azaz 60 hónap az a futamidő, amely megfelel a magyar lakosság preferenciáinak. A kalkulátor számol, és itt jön a feketeleves: az elmúlt hónapok jegybanki kamatemelései azonnal és könyörtelenül beárazódtak a finanszírozásba.

picture

Kamatot emel (szinte) az egész világ

A nullaközeli jegybanki kamatok világa után júliusban az Európai Központi Bank is csatlakozhat a kamatot emelő intézmények hosszú sorához.

A havi lízingdíj fix kamatozással 195.464 forint, az induló éves ügyleti kamat 18,60 százalék, míg a teljes hiteldíjmutató (THM) 20,32 százalék. Ez az jelenti, hogy a 7.600.000 forintra a végén 11.727.840 forintot kell visszafizetni. A szép új Octavia 13.627.840 forint lesz a futamidő végén.

A KAMATEMELÉSI CIKLUSNAK JELENLEG MÉG NEM LÁTJUK A VÉGÉT.

Jelenleg 10,75 százalék a jegybanki alapkamat, de a piac már további 1-1,5 százalékos emelést áraz a következő hónapokban. És ezzel nemcsak az újautó-vásárlók fognak szembesülni, hanem azok is, akik jelenleg változó kamatozású finanszírozású autóban ülnek. Ezen piaci folyamatok alapján a következő hónapokban többen a már finanszírozott autó visszaadása mellett dönthetnek, vagy ezek a kamatszintek eltántoríthatják az új érdeklődőket.

A fentiek fényében az újautó-értékesítés akár több mint 20 százalékkal is csökkenhet idén Magyarországon, így lehet, hogy több év után a 2016-os (96.600) szint közelébe eshet vissza, azaz kevesebb, mint 100.000 új autót fognak értékesíteni hazánkban.

A KILÁTÁSOK PEDIG A JÖVŐ ÉVRE SEM FÉNYESEBBEK.

Ebből a helyzetből egy állami újautó-vásárlási program (kamattámogatott hitel, roncsautó prémium, csereprogram) mozdíthatná előre az értékesítési számokat, de erre sok esélyt nem látok a következő fél-egy évben. Másik lehetőség, hogy maguk a gyártók kezdik el különböző kedvezményekkel bombázni a vásárlókat, hogy a készleteket értékesítsék. A 2008-as válság idején 50-60.000 új autót értékesítettek idehaza.

HA EKKORA VISSZAESÉS NEM IS VÁRHATÓ, DE BIZTOS, HOGY 2023 IS NEHÉZ ÉV LESZ. INDULHAT A VERSENY A VEVŐKÉRT!

(Borítókép: egy Skoda Octavia RS a frankfurti autószalonon, forrás: Skoda Storyboard)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.