Itt az újabb aggasztó jel: jöhet a magnézium-, és alumíniumhiány
Felejtsük el a chiphiányt, nyakunkon egy újabb durva probléma a globális ellátási láncban. Meggyőződésem ugyanis, hogy az elkövetkező hetekben, hónapokban a szalagcímeket a magnézium- és alumíniumhiány veheti át.
A KÍNAI MAGNÉZIUMHIÁNY TALÁN A CHIPHIÁNYNÁL IS NAGYOBB FEJTÖRÉST OKOZHAT A GLOBÁLIS AUTÓIPARNAK A KÖVETKEZŐ NEGYEDÉVEKBEN AZOK UTÁN,
hogy a készletek rohamosan csökkenni kezdtek az elmúlt hetekben. A kínai ipart is sújtó energiaválság, illetve a termelő kapacitások kihasználtságának korlátozása miatt egyre drasztikusabb kereslet-kínálati egyensúlytalanság figyelhető meg a piacon. Bár az alumínium az oxigén és a szilícium után a földkéreg harmadik leggyakoribb eleme, az alumínium- és magnéziumötvözetek elengedhetetlenek az autó- és repülőgépgyártás számára a világon.
Kifejezetten a magnéziumötvözetekből nyomásos technológiával készített öntvény felhasználása növekedett meg elképesztő módon az elmúlt két évtizedben. Ehhez nagyban hozzájárult az egyre szigorodó környezetvédelmi előírás, hiszen az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás érdekében a gépkocsik tömegét feltétlen csökkenteni kellett.
Mivel az alkalmazott könnyűfémek közül bár a magnézium korrózióállósága gyenge, az alumíniumnál jóval, 40 százalékkal könnyebb, ezért egyre jelentősebb szerepet kapott az elmúlt években a fejlesztés és gyártás során. A dinamika ráadásul nagy valószínűséggel fenn fog maradni, mivel iparági elemzések becslései szerint a felhasználás évente akár 7-10 százalékkal is növekedhet a következő 5-7 évben.
AMI BORZOLJA A KEDÉLYEKET, HOGY KÍNÁNAK KVÁZI MONOPÓLIUMA VAN A GLOBÁLIS MAGNÉZIUM PIACON, HISZEN A VILÁG TERMELÉSÉNEK KÖZEL 85 SZÁZALÉKA AZ ÁZSIAI ORSZÁGBÓL SZÁRMAZIK.
A Kínától való függés levét ihatja meg újfent a világgazdaság, mivel a magnéziumnak jelenleg semmilyen helyettesítője nincs az autógyártás számára. A globális magnézium keresletének közel 35 százalékát az autóipar adja, a kínálat rendkívüli visszaesése pedig potenciálisan a teljes szektort térdre kényszerítheti.
A MAGNÉZIUMKÉSZLETEK ROHAMOS VISSZAESÉSE RÁERŐSÍT A NÖVEKEDÉSI FÉLELMEKRE,
valamint arra a tényre is, hogy a kínai energiakrízis milyen döbbenetes mértékben lehet elhúzódó negatív hatással a globális ellátási láncokra. Az egyre súlyosbodó problémára csak rátesz egy lapáttal, hogy a kínai termelés több mint 60, a globális termelés több mint 50 százaléka Shaanxi tartományhoz kötődik. A helyi kormányzat közel egy hónapja elrendelte, hogy 50-ből 35 kohó állítsa le a termelését év végéig, míg a másik 15-öt a termelés csökkentésére utasította, hogy az ország áramfogyasztási céljait sikerüljön teljesíteni. Ennek tulajdonítható, hogy a készletek egyre kritikusabb szintre eshetnek vissza az év végére, ha a jelenlegi szabályozáson nem enyhítenek.
A kínálati problémák akár még további áremelkedéshez vezethetnek, nem beszélve arról, hogy a leszállításban még hosszabb csúszásokra számíthatnak mind a gyártók, mind a fogyasztók. Nem lesz meglepő, ha a jelenleginél is hosszabb várólisták alakulnak majd ki az új autók piacán. Ez a fiatal használt gépjárművek árait még feljebb srófolhatja a kereslet egyre intenzívebb növekedése és az új autók hiánya miatt.
(Címlapkép: a kínai magnéziumhiány komoly problémát okozhat az autógyártásban, forrás: Financial Times)
Olvass minden nap a világ történéseiről egy Concorde-os szemüvegén keresztül!
Ha nem szeretnél lemaradni a legjobb írásainkról, iratkozz fel hírlevelünkre és minden héten egyszer elküldjük heti válogatásunkat.
Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.