Itt az újabb aggasztó jel: jöhet a magnézium-, és alumíniumhiány

picture

Felejtsük el a chiphiányt, nyakunkon egy újabb durva probléma a globális ellátási láncban. Meggyőződésem ugyanis, hogy az elkövetkező hetekben, hónapokban a szalagcímeket a magnézium- és alumíniumhiány veheti át.

A KÍNAI MAGNÉZIUMHIÁNY TALÁN A CHIPHIÁNYNÁL IS NAGYOBB FEJTÖRÉST OKOZHAT A GLOBÁLIS AUTÓIPARNAK A KÖVETKEZŐ NEGYEDÉVEKBEN AZOK UTÁN,

hogy a készletek rohamosan csökkenni kezdtek az elmúlt hetekben. A kínai ipart is sújtó energiaválság, illetve a termelő kapacitások kihasználtságának korlátozása miatt egyre drasztikusabb kereslet-kínálati egyensúlytalanság figyelhető meg a piacon. Bár az alumínium az oxigén és a szilícium után a földkéreg harmadik leggyakoribb eleme, az alumínium- és magnéziumötvözetek elengedhetetlenek az autó- és repülőgépgyártás számára a világon.

Kifejezetten a magnéziumötvözetekből nyomásos technológiával készített öntvény felhasználása növekedett meg elképesztő módon az elmúlt két évtizedben. Ehhez nagyban hozzájárult az egyre szigorodó környezetvédelmi előírás, hiszen az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás érdekében a gépkocsik tömegét feltétlen csökkenteni kellett.

picture

Műanyag autót tessék!

Míg 2014-ben egy átlagos autóhoz nagyságrendileg 200 kg műanyagot használtak fel, addig 2020-ra már 350 kg-ot. Az elektromos autók térnyerésével pedig tovább nőhet a műanyag-felhasználás aránya.

Mivel az alkalmazott könnyűfémek közül bár a magnézium korrózióállósága gyenge, az alumíniumnál jóval, 40 százalékkal könnyebb, ezért egyre jelentősebb szerepet kapott az elmúlt években a fejlesztés és gyártás során. A dinamika ráadásul nagy valószínűséggel fenn fog maradni, mivel iparági elemzések becslései szerint a felhasználás évente akár 7-10 százalékkal is növekedhet a következő 5-7 évben.

AMI BORZOLJA A KEDÉLYEKET, HOGY KÍNÁNAK KVÁZI MONOPÓLIUMA VAN A GLOBÁLIS MAGNÉZIUM PIACON, HISZEN A VILÁG TERMELÉSÉNEK KÖZEL 85 SZÁZALÉKA AZ ÁZSIAI ORSZÁGBÓL SZÁRMAZIK.

A Kínától való függés levét ihatja meg újfent a világgazdaság, mivel a magnéziumnak jelenleg semmilyen helyettesítője nincs az autógyártás számára. A globális magnézium keresletének közel 35 százalékát az autóipar adja, a kínálat rendkívüli visszaesése pedig potenciálisan a teljes szektort térdre kényszerítheti.

A MAGNÉZIUMKÉSZLETEK ROHAMOS VISSZAESÉSE RÁERŐSÍT A NÖVEKEDÉSI FÉLELMEKRE,

valamint arra a tényre is, hogy a kínai energiakrízis milyen döbbenetes mértékben lehet elhúzódó negatív hatással a globális ellátási láncokra. Az egyre súlyosbodó problémára csak rátesz egy lapáttal, hogy a kínai termelés több mint 60, a globális termelés több mint 50 százaléka Shaanxi tartományhoz kötődik. A helyi kormányzat közel egy hónapja elrendelte, hogy 50-ből 35 kohó állítsa le a termelését év végéig, míg a másik 15-öt a termelés csökkentésére utasította, hogy az ország áramfogyasztási céljait sikerüljön teljesíteni. Ennek tulajdonítható, hogy a készletek egyre kritikusabb szintre eshetnek vissza az év végére, ha a jelenlegi szabályozáson nem enyhítenek.

picture

Hipokrízis

A fenntartható befektetések divatja miatt a nagy finanszírozók energiacégeket már alig hiteleznek, hasonlóan káros beruházásokat viszont továbbra is szó nélkül. Jaksity György, a Concorde alapítójának írása.

A kínálati problémák akár még további áremelkedéshez vezethetnek, nem beszélve arról, hogy a leszállításban még hosszabb csúszásokra számíthatnak mind a gyártók, mind a fogyasztók. Nem lesz meglepő, ha a jelenleginél is hosszabb várólisták alakulnak majd ki az új autók piacán. Ez a fiatal használt gépjárművek árait még feljebb srófolhatja a kereslet egyre intenzívebb növekedése és az új autók hiánya miatt.

(Címlapkép: a kínai magnéziumhiány komoly problémát okozhat az autógyártásban, forrás: Financial Times)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.