Hazai pályán fenyegeti a német prémium gyártókat a Tesla

picture

A Tesla a chiphiány ellenére is rekord értékesítési számot jelentett a harmadik negyedévben. Az elemzők várakozásait is felülmúlva 241.000 autót adott el világszerte. Ebben jelentős szerepe volt a Model Y-nak, mely a különösen trendi coupe SUV kategóriába robbant be. De annak is, hogy míg a nagy gyártók már csak 9-12 hónapra veszik fel a rendelést, addig a Tesla elvileg továbbra is tartja a 4-6 hónapos szállítást.

Ezt az értékesítési számot azzal árnyalnám, hogy a Model Y-ra viszonylag sokan adtak le előrendelést, ezeket pedig most Európa-szerte leszállították, továbbá a chiphiány kevésbé érintette a gyártót, mert a Tesla kevesebb chipet használ fel autóihoz, mint a többi márka. (Egy nagy teljesítményű computer vezérli az autót és a kényelmi funkciókat is.)

A szeptemberi németországi értékesítési számokat megnézve érdekesség, hogy év per év alapon 58 százalék növekedés figyelhető meg. A német piacon is tapasztalható az elektromos autók térnyerése, 33.655 darabot értékesítettek, a teljes piac 17 százalékát kihasítva.

A dobogó első három fokán német gyártó áll (VW 31.002 db, BMW 16.487 db Mercedes 13.734 db), de a Tesla értékesítési száma is igen erős lett a maga 7.903 darabjával. Érdekes, hogy a világ legnagyobb autógyártója, a Toyota csak 7.394 darabot tudott leszállítani, illetve, hogy a Hyundai, ha kicsivel is, de az Audit és a Skodát is megelőzte.

Ha a modellek szerinti bontást nézünk, akkor a VW Golf vezeti még mindig az értékesítési versenyt, azonban a Tesla Model 3 csak alig pár darabbal maradt le a dobogó első fokáról, mindkettőből közel 7.000 db fogyott. Ehhez képest a VW I.3-ból, mely akár közvetlen versenytársa lehetne a Teslának, kevesebb, mint 3.000 db talált gazdára. A VW vezérkara azonban bizakodó lehet, hiszen az ID.3 egyvalamiben hatalmas előrelépést jelent a gyártónak. Az ID.3 vevőinek fele még soha nem birtokolt VW-t, azaz élete első VW-jét vette meg. Ez azt jelenti, hogy az elektromos autózás új vevőket hozhat, a konkurenciától is csábíthat át vevőket.

A németországi Tesla-gyár próbagyártása novemberben indulhat be, a valódi gyártás pedig 2022 első negyedévében várható. Jelenleg még a német piacot a Kínában gyártott Teslákkal látják el, azonban a német gyár beindításával jelentősen nőhet a kapacitás. A chiphiány még 2022-ben is nyomás alatt tarthatja az autógyártókat, így várhatóan további leállások és növekvő várakozási idő jellemezheti a piacot, ez pedig segítheti a Tesla európai térnyerését.

(Címlapkép: a németországi Tesla-gyár próbagyártása novemberben indulhat be, forrás: Reuters)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.