Műanyag autót tessék!

picture

A műanyag térnyerése az autóiparban

Az autók az elmúlt 30 évben jelentős hízásba kezdtek. Míg az 1990-es években egy középkategóriás autó súlya 950-1.150 kg között mozgott, addig mára ez már könnyen 1.400 kg fölé növelhető. Ha ehhez hozzávesszük az SUV-k térnyerését is, akkor ma már az 1.600-1.800 kg-os autók sem meglepőek ebben a kategóriában, míg a felső kategória már bőven 2 tonna felett jár. Nem csak az autók mérete nőtt, hanem a biztonsági és kényelmi extrák sora is. A klíma ma már szinte alapfelszerelés, a panorámatető is jelentősen növeli a kocsi súlyát, de a látványos, hatalmas kerekek is akár 50-100 extra kilókat jelenthetnek.

Hol használnak műanyagot?

Az autógyártók első körben az alváz és a karosszéria elemek súlyát próbálták csökkenteni, nagy szilárdságú fémek felhasználásával. Az Audi például jelentősen növelte az alumínium felhasználást is autóiban, hogy így érjen el jelentős súlycsökkenést, azonban az alumínium karosszéria nehezen és drágán javítható a speciális hegesztési technika miatt, így ennél olcsóbb anyag felé nyitott az autóipar.

EZ AZ ANYAG NEM MÁS, MINT A MŰANYAG, AMI JAVÍTHATÓSÁGA, GYÁRTÁSI TECHNOLÓGIÁJA, TOVÁBBÁ FAJLAGOSAN KIS SÚLYA MIATT IS JELENTŐS TERET NYERT AZ AUTÓGYÁRTÁSBAN.

Az elmúlt években már hozzászokhattunk, hogy az 1987-es Ladához képest (amit még a nagymamámtól kaptam), a fém lökhárítót műanyagra cserélték az autógyártók, de meglepődnénk, hogy milyen sok más elemet is műanyagra cseréltek a mai autókon. A lökhárítókon túl műanyagból készülhet a motorháztető, a csomagtartófedél, de akár az első sárvédő ívek is.

ENNEK A TRENDNEK AZ EREDMÉNYE, HOGY MÍG 2014-BEN EGY ÁTLAGOS AUTÓHOZ NAGYSÁGRENDILEG 200 KG MŰANYAGOT HASZNÁLTAK FEL, ADDIG 2020-RA MÁR 350 KG-OT.

Fókuszban az elektromos autók

Az elektromos autók térnyerésével pedig tovább nőhet a műanyag-felhasználás aránya, hiszen az akkumulátorok által hozott súlygyarapodást valahogy ellensúlyozni kell. Ez már csak azért is fontos, mert az egyre szigorodó károsanyag-kibocsátási normáknak egyre nehezebb lesz megfelelni. A könnyebb autót pedig könnyebb mozgatni, így a kisebb tömeg csökkenő fogyasztást is eredményez, ami végső soron nem csak a felhasználónak, de magának a gyártónak is megtakarítást jelent.

picture

A Forma-1, mint az autóipari innováció egyik kulcsszereplője

Megoszlanak a vélemények a sorozat jövőjével kapcsolatban, a versenyt sokan kritizálják nagy károsanyag-kibocsátása miatt. A kritikák nem alaptalanok, de a Forma-1 hozzáadott értéke még mindig nagyobb, mint a környezetre mért hatása.

Meglátásom szerint a következő forradalmi áttörés az lehetne majd, ha az autók szélvédőit tudnák műanyagra cserélni. Ez már csak a súlycsökkentés miatt is hatalmas áttörést jelentene. További előnye lenne, hogy a jelenleg kvázi konzervatív formákat teljesen formabontó szélvédők válthatnák fel, ezzel újabb távlatokat nyitva a tervezők határtalan képzelete előtt. Elég csak a fényszórókra gondolni, milyen formabontó megoldásokat láthatunk manapság a 80-as években megszokott kör és négyzetformákhoz képest.

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.