Akkor veszek dízelautót, amikor jól esik

A fejlett világ nagyvárosai belső és külső nyomásnak megfelelve egymásra licitálva jelentik be a dízelautók kitiltását a városok belső részeiről. A hírek hallatán teljesen normális, hogy a dízeles autók tulajdonosainak gyomra görcsbe rándul, és már azt vizionálják, amint az autóik hamarosan csak gombokat fognak érni. Ami valljuk meg, nagyon távol áll a valóságtól.

picture

A tisztánlátáshoz fontos megjegyezni, hogy ezek a szabályozások fokozatosan tiltanák ki a dízeleket, például 2025-től az Euro 4-es dízeleket és csak a belvárosi részről. Ezek az autók 2024-ben várhatóan átlagosan 15 évesek lesznek, hiszen már a 2004-es dízelek jó része is teljesítette az Euro 4-es normát. Azaz, ha nem kattintásvadász cikket szeretnénk írni, akkor mondhatnánk egyszerűen azt is, hogy a tervezet szerint a 15 évnél öregebb dízelek lesznek kitiltva.

Ez amúgy Európa nyugati felén semmilyen zavart nem okozna. Véleményem szerint ez itthon sem fog. Ha mondjuk 2027-re ezt a szintet felemelik Euro 5-re, akkor az már jelenthet szigorítást, de még ott is várhatóan 10 év körüli dízelekről fogunk beszélni, ami messze nem riasztó és nem is drasztikus lépés. A kérdés sokkal inkább az, hogy miért riaszt meg minket ez a hír. A válasz pedig triviális.

AZÉRT, MERT A HAZAI AUTÓPARK JELENLEG 14 ÉV KÖRÜLI ÁTLAGÉLETKORÁVAL AGGASZTÓAN ÖREG.

Az elmúlt évek trendje is azt mutatta, hogy ahelyett, hogy fiatalodna, tovább öregszik a hazai autók átlagéletkora. Ez persze lehetne vidám helyzet is, ha a veterán autót tartók hazája lennénk, de sajnos ez nem így van. Az igazság az, hogy a behozott használtautók bizony bőven 10 év felettiek. Lehetne vitát nyitni arról, hogy ennek az-e az oka, hogy a régebbi autók megbízhatóbbak voltak, vagy hogy azokban volt még anyag, de a valóság az, hogy valószínűleg azért hozzák be ezeket, mert ezeket lehet eladni, azaz erre van fizetőképes kereslet.

Ennek fényében szerintem ez a fajta szigorítás nem feltétlenül hozza meg az autópark fiatalodását. Mert akinek olcsó, régi, rohangálós dízelre volt pénze, az nem fog fiatal hibridre váltani, maximum nem hajt be a belvárosba autóval. A taxisok már eddig is megfeleltek ezeknek az előírásoknak, tudomásom szerint már most sem állhatnak a droszton 10 évnél idősebb autóval Budapesten.

Ezek alapján az áruszállítás lehet kérdéses, itt a kis teherautók egy része lehet érintett, de itt is vélhetően igaz lesz az, hogy a belvárosi árufeltöltést el fogják vinni azok a cégek, akiknek megfelelő az autóparkjuk. Így szerintem csoda ezen rendelkezések alapján nem várható. 2030 előtt ettől még nem tűnnek el a dízelek. Pláne, mivel az autógyártók az igényekre reagálva dízel hibrid autókat is árulnak, melyek akár 50 kilométert is meg tudnak tenni elektromos hajtással, így zöld rendszámmal fogják szelni a belváros utcáit.

EDDIG AZ AUTÓMÁNIÁS ÍRÁSA VOLT OLVASHATÓ. DE MOST ADJUNK TERET A KÖZGAZDÁSZNAK IS.

Ahogy az a részvénypiacon és a pókerasztal mellett is megszokott, nem az a kérdés, hogy én mit gondolok a dízelekről, hanem, hogy a többiek mit fognak. Ha mindenki azt árazza, hogy a dízel forró lesz 2025 körül, akkor ezeket a lapokat el kell dobni. Azaz véleményem szerint 2025-2027 körül lehet egy európai leárazás a használt dízelautók piacán, hiszen ők már a megvetett technológiát fogják benne látni, míg idehaza még egy 4-6 éves dízelautóba is könnyű belelátni mondjuk 4-6 év autópályás ingázást.

Ezek alapján nekem olyan áron kell megvennem 2025-ben a 4-6 éves dízelt, hogy abba már olyan értékcsökkenés legyen beárazva, hogy 4 év után ne fájjon tovább adni. Akik ezt a kockázatot nem szeretnék bevállalni, azok 2025-ben már széles palettáról választhatnak majd akár hibrid vagy akár elektromos autót is a használtautó-piacon.

Én addig is megveszem a magam 2000-es években gyártott, minimum hathengeres benzinfalóját, amit forró zsírba rakok, hogy egy olyan világ darabkáját mentsem meg az utókornak, melyben még vezetni is kellett. Napi rohangálósnak meg ott lesz a carsharing vagy valami hibrid, mert az elektromosban továbbra sem hiszek, de erre ráér 10 év múlva visszatérnünk, amikor már tisztábban látszik, hogy az autógyártás zsákutcája a teljesen elektromos 2,5 tonnás hobbi terepjárók szép új zöld világa.

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.


Ajánló

picture

A Forma-1, mint az autóipari innováció egyik kulcsszereplője

Olvasási idő: 4 p
Megoszlanak a vélemények a sorozat jövőjével kapcsolatban, a versenyt sokan kritizálják nagy károsanyag-kibocsátása miatt. A kritikák nem alaptalanok, de a Forma-1 hozzáadott értéke még mindig nagyobb, mint a környezetre mért hatása.
picture

A tiszta elektromos autók piszkos valósága

Olvasási idő: 4 p
A Tesla árfolyama igazolja, hogy a tömeg is úgy gondolja, az elektromos autózás a jövő és a belső égésű motoroknak annyi. A szomorú valóság mégis az, hogy az a széles körben elterjedt nézet, miszerint az elektromos járművek „tiszták”, nagyon távol áll a valóságtól.
picture

Dermesztő számok az európai autópiacról

Olvasási idő: < 1 p
A koronavírus európai megjelenése és villámgyors terjedése láthatóan távol tartotta a vásárlókat az autókereskedésektől és ha hinni lehet az előrejelzéseknek, a helyzet ráadásul jelentősen is romolhat a következő hónapokban.