Az egekbe ugró autóárak után eljött a kedvezmények kora
Semmi nem tart örökké! Ahogy a pandémia után tapasztalható túlfűtött keresleti piac sem tartott örökké. Sok tényező támogatta az autók árának az egekbe ugrását, például az olcsó vagy akár a nulla százalékos hitelek, az ellátási láncok akadozása, a hirtelen jött és sok esetben elhalasztott, majd előrehozott vásárlások. Negatív hatásként a forint gyengesége is borzolta a vásárlók kedélyét.
Ennek hatása két éven át tartott és bőven az infláció mértékét meghaladó mértékben emelte az autóárakat, aminek következtében oda jutottunk, hogy már használtautót is alig lehetett vásárolni. A hasznaltauto.hu-n az eladásra kínált autók száma 66000-re csökkent, mely emlékeim szerint az elmúlt 10 évben nem tapasztalható kínálatcsökkenést jelentett. (A használtauto.hu-n a nevével ellentétben új, szalonautókat is hirdetnek.)
2022 MÁSODIK FELÉBEN AZONBAN NAGYOT FORDULT A VILÁG. AZ ADDIGI KERESLETI PIAC HATALMAS ÜTÉST KAPOTT.
Az addigi keresleti piac hatalmas ütést kapott. A kamatok jelentősen emelkedtek, azaz drasztikusan megdrágult a finanszírozás. A gazdasági kilátások romlása is eltántoríthatta a vevőket az újautóvásárlástól. Idehaza az infláció megugrása és az energiaárak elszállása pedig további terheket róttak a vásárlókra, ezzel szűkítve az autóvásárlásra szánt büdzsét.
A 2022-ben még 66000-es kínálat mára 104000-re nőtt, azaz a keresleti piac mostanra kínálativá vált. A nyomás pedig a kereskedőkre helyeződött át. A 2022-ben leadott megrendeléseik folyamatosan érkeznek meg, amelyet, ha nem tudnak eladni, akkor a készletet finanszírozniuk kell. Ráadásul drágán, akár 8-10 százalékon, amely már kellő nyomás, hogy akár kedvezményekkel, de gyorsan próbálják továbbadni a portékát.
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy 2022 a kijózanodás éve is volt, a vásárlókat frusztrálta, hogy míg például 2020-ban még 12-13 millió forintért lehetett megvenni egy Tesla Modell 3-at, addigra 2022-ben már 20 millió forint fölé kúszott az alap kivitel ára is, az erősebb modell pedig a 24-25 milliót karcolta. Érezte ezt a Tesla is, és a brutálisan visszaeső keresletre 2023-ban több alkalommal is árat vágott, sőt, a frissített modell árát is a már csökkentett kifutó modell árán lehet megrendelni, így egy teljesen új Modell 3 már 17,5 millió forintért elhozható.
Természetesen a Tesla sem szívjóságból teszi ezt, hanem a kínai BYD inváziójára reagál. A láncreakció pedig a versenytársakat is lépéskényszerbe hozza, talán pont ennek következtében csökkentette a VW az ID 4 elektromos SUV árát is több, mint 20 százalékkal.
Ennek is köszönhető, hogy
az elmúlt 1-2 hónap már arról szól, hogy akár több milliós kedvezményekkel is lehet készletről vagy rövid szállítási idővel új autót vásárolni.
Ez sok esetben már 10-20 százalékos kedvezményt is jelenthet a listaárból.
Mivel idehaza a magánszemély vásárlók jelentős része finanszírozást vesz igénybe a vásárláshoz, ezért a kereskedők kedvezményes finanszírozással is próbálnak kedveskedni, hogy a keresletet élénkítsék. A piac élénküléséhez azonban elengedhetetlen lenne az olcsóbb finanszírozás, mely a kereskedések készletfinanszírozási költségét is csökkentené, és a vásárlási kedvet is visszahozná.
Az MNB azt kommunikálta, hogy nem áll le a kamatvágásokkal, azonban a tempón lassított, az eddigi 100 bázispontot 75 pontosra mérsékelte, és jelezte, a jövőben adatvezérelt üzemmódba váltanak, azaz az inflációs adatok fényében folytatják a kamatcsökkentést.
A jelenlegi 12,25 százalékos kamatot tavaszra akár 8-9 százalékos szintig is vághatják, mely már érezhető könnyítést jelentene a finanszírozásban, de az igazi áttörést várhatóan a 4-5 százalékos kamatok hoznák majd meg.
(Borítókép forrás: MTVA)
Olvass minden nap a világ történéseiről egy Concorde-os szemüvegén keresztül!
Ha nem szeretnél lemaradni a legjobb írásainkról, iratkozz fel hírlevelünkre és minden héten egyszer elküldjük heti válogatásunkat.
Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.