Utálat tárgyává vált a Wizz Air, ilyenkor érdemes venni
Mintha mi sem történt volna idén, a Wizz Air szinte egész 2023-as emelkedését ledarálta. Az év első heteiben a short pozíciók agresszív zárása 50 százalékkal repítette a részvényeket 19 fontról egészen a 30 font közeli árfolyamszintekig. Május közepén már 32 fonton járt az árfolyam, azóta viszont látványos a szenvedés. Ez egyértelmű belépési pontokat teremtett.
A gyengeség hátterében alapvetően makrofolyamatok állnak.
Az olajár és a kötvényhozamok markáns emelkedése, a gyengülő fogyasztói aktivitás, valamint legújabban a dollár erősödése is szembeszél a társaságnak. Az eladói nyomás viszont különösen az olajpiac szempontjából túlzó lehet, mert a nyersolajár emelkedését a kerozin nem követte le az elmúlt egy hónapban, ez pedig a kevésbé szofisztikált befektetőket megtéveszthette.
Egyedi szinten egy meghatározó negatív hír borzolja a kedélyeket, bár megítélésünk szerint ez nem jött feltétlenül rossz időpontban a társaság életében. A probléma gyökere az, hogy az új típusú hajtóművek turbinatárcsáiban felhasznált fémporba a gyártás során mikroszkopikus szennyeződések kerültek és a vártnál több karbantartásra is szorulnak – igaz, azonnali repülésbiztonsági problémát nem jelent. Az új típusú hajtóművek teljes, átfogó és fokozatos vizsgálata a növekedést lassíthatja, ez viszont teret engedhet a teljes hálózat optimalizálására a hagyományosan veszteséges téli hónapokban. Eközben pedig a Pratt&Whitney több millió eurós kompenzációt fizethet a Wizz Airnek.
A hangulatot nem segíti, hogy az elmúlt napokban több, egyébként ilyenkor teljesen szokványos promóciót jelentettek be a társaságok, olcsóbb jegyeket kínálva az utasoknak a veszteségminimalizálásról szóló őszi/téli szezonra. Miután ebből arra következtetett a nemzetközi sajtó, hogy a kereslet gyengül, ez is a negatív szentimentet erősíti. A jelenleg 21 font környékén kereskedett részvény megítélésén az sem segített az elmúlt hetekben, hogy a vállalat pozitív profit-előrejelzést tett közzé. A rekord 350-450 millió euró közötti profit-előrejelzés, valamint a július és augusztus hónapok 94-95 százalékos load factor (repülőgép töltöttség) adatai sem tántorították el az eladókat. A kitárazás meglátásunk szerint inkább passzív flow jellegű – a brit nyugdíjalapok, illetve a globális légiszektor ETF eladási hulláma idézi elő az eladói nyomást leginkább a Wizz Airben.
Az árfolyamba tehát egyre több negatív faktor árazódott be az elmúlt hónapokban. Szezonálisan az augusztus és szeptember az egymást követő két leggyengébb hónap az európai légiipari részvények számára – erről korábban több elemzésemben is megemlékeztem.
UGYANAKKOR EZEKET A RÁZÓS IDŐSZAKOKAT SZINTE KIVÉTEL NÉLKÜL ÉRDEMES VOLT KORÁBBAN HOSSZÚ TÁVÚ POZÍCIÓ KIÉPÍTÉSÉRE KIHASZNÁLNI, MIVEL AZ UTOLSÓ NEGYEDÉV A LEGERŐSEBB EZEN PAPÍROKNAK.
Érdemes tehát résen lenni, ha tovább folytatódna az esés, azt szisztematikus pozícióépítéssel érdemes lereagálni. A Wizz Air hosszú távú kilátásai kiemelkedőek a fiatal flotta, a keleti nyitás, a költségelőny és a fenntarthatóság miatt, a jelenlegi makrogazdasági környezet pedig a konszolidációt felgyorsíthatja Európa-szerte. Intézményi célárunk 40 font a papírra, mely közel kétszerese a jelenlegi árfolyamnak.
(Borítókép forrás: AFP)
Olvass minden nap a világ történéseiről egy Concorde-os szemüvegén keresztül!
Ha nem szeretnél lemaradni a legjobb írásainkról, iratkozz fel hírlevelünkre és minden héten egyszer elküldjük heti válogatásunkat.
Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.