Mi van akkor, ha a Metaverzum nem egy virtuális hely, hanem egy időpillanat?

A napokban olvastam egy gondolatindító felvetést Shaan Puri vállalkozó-startup befektetőtől, aki mellesleg a top50 podcast egyikét is vezeti. A Bebo CEO-ja volt, amikor eladták a Twitch-nek (amit az Amazon vásárolt fel), itt dolgozik továbbra is termékmenedzserként az egyéb cégei és befektetései mellett.

picture

Puri szerint mindenki téved a Metaverzummal kapcsolatban. A legtöbb ember azt gondolja, hogy a Metaverzum egy virtuális hely, egy virtuális világ, mint a Read Player One filmben, a Minecraft és Roblox felületeken és a Zuckerberg által bemutatott Meta Platforms (leánykori nevén: Facebook) videóban.

De mi van, ha a Metaverzum nem egy virtuális hely, hanem egy időpillanat?

– teszi fel a kérdést.

A mesterséges intelligencia területén jól ismert kifejezés a szingularitás, az a pillanat, amikor a mesterséges intelligencia meghaladja az emberi intelligenciát, olyan mértékben felgyorsítva a technológiai fejlődést és a társadalmi változásokat, hogy az alapjaiban változtatja meg az emberi természetet.

Puri szerint könnyen lehet, hogy a Metaverzum is egy ehhez hasonlítható pillanatot jelöl, azt a pontot, amikor a digitális életünk elkezd többet érni nekünk, mint a fizikai. Vagyis a Metaverzum nem egy gyors változás vagy egy találmány, amivel kijön a következő Steve Jobs.

HANEM EGY OLYAN DOLOG, AMI FELÉ MÁR MOST IS HALADUNK.

Ahogy írásában rámutat, az élet fontos területei digitalizálódnak. A gyártósorok mellett álló munkásokat laptopok mögött álló munkások váltják le, a tárgyalókból átülünk a Zoom elé. Lassan fontosabb, mit gondolnak rólunk a követőink, mint a szomszédaink, azonos érdeklődésű Facebook/Twitter/Reddit-csoportok jelentik a baráti társaságot. Több gyerek játszik Fortnite-tal és Minecrafttal, mint amennyi az utcán focizik vagy kosarazik.

És a smink helyét is lassan átveszik a filterek: egyre fontosabbá válik, hogy nézünk ki az Instagramon. A kriptovaluták és NFT-k az eszközeinket is digitalizálják, az online világba irányítják. A Bored Ape NFT az új Rolex az amerikai profi sportolók és sztárok körében.

RÉGEN AZ IDŐNK SZÁZ SZÁZALÉKÁT TÖLTÖTTÜK A FIZIKAI VALÓSÁGBAN. EZT CSÖKKENTETTE A TV, A SZÁMÍTÓGÉPEK, MAJD DRASZTIKUSAN AZ OKOSTELEFONOK. AZ ENERGIÁNK IS IDŐVEL ODA IRÁNYUL, AHOVA A FIGYELMÜNK.

„Ha a technológiai cégek kijönnek jó minőségű okosszemüvegekkel, már a telefont se kell kivennünk a zsebünkből, tovább folytatódhat ez a trend, és elérhetünk oda, hogy sok embernek többet ér majd a digitális élete, mint a fizikai. Ez lenne a Metaverzum-pillanat” – írja Shaan Puri.

Nehéz elmenni mellette

Talán itthon elsőként írtunk átfogó cikket a Metaverzumról a Concordeblogon, és először jelentkeztünk be a Metaverzumból egy podcastban. Azóta rengeteg cikk – köztük sok jó cikk – jelent meg a témában nálunk és egyéb felületeken is. Próbálom én is minél mélyebben követni a témában megjelenő tartalmakat és céges bejelentéseket. A cikkek alapján pedig azt látom, hogy bár sokan sokféle módon viszonyulnak a jelenséghez – van, aki undorral, más a lehetőségeket keresve –, nehéz elmenni mellette. Hogy ez mennyire így van, jól mutatja, ahogyan a cégek reagálnak.

picture

Bejelentkezés a metaverzumból!

Az utóbbi idők szalagcímeiben egyre gyakrabban szerepel a metaverzum. De mi is ez pontosan, milyen lehetőségeket és veszélyeket hordoz magában és egyáltalán hogy néz majd ki az élet a digitális valóságban? Megmutatjuk!

A Boeing a következő gépét a Metaverzumban tervezi megépíteni, a Sandbox oldalán rekord összegért, 4,3 millió dollárért vásároltak digitális földet. A Disney és a Nike is saját Metaverzumot épít, az Apple a hírek szerint virtuális valóság szemüveget fejleszt. A Samsung megnyitotta a Metaverzum shopját, a Rolex Bored Ape (legértékesebb NFT-sorozat) mintákat rak az órájára, az NBA sztárok pedig bitcoinban kérik a fizetésük egy részét.

Eközben az NFT-piac 2021-ben elérte a 41 milliárd dolláros forgalmat, az NFT tulajdonosok száma háromszorozódott szeptember és január között. A legnagyobb NFT marketplace, az Opensea 300 millió dollár tőkét vont be, 13,3 milliárd dolláros értékeltség mellett (augusztusban az értékeltsége még „csak” 3 milliárd dollár volt), januári várható NFT-forgalma 6 milliárd USD felett lesz. 2021-ben több mint 3 milliárd dollár befektetés érkezett NFT cégekbe, ha a kripto startupokat is hozzáadjuk, az összeg eléri a 28 milliárd dollárt.

Hogy mindez jó vagy rossz jelenség, arról nem szeretnék vagy tudnék véleményt alkotni, tőlem távol áll az aktív jelenlét a közösségi média felületeken, ráadásul én még az utcán focizva nőttem fel. Hasonlóan sok mindenhez, talán se nem jó, se nem rossz, csak nagyon más, mint amit megszoktunk.

(A cikk először a Fobes.hu oldalán jelent meg 2022. január 26-án. Borítókép: a Metaverzum csak egy időpillanat, forrás: UC Today)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.


Ajánló

picture

Metaverzum: mit áraz a piac?

Olvasási idő: 4 p
Az immáron Meta Platforms nevet viselő Facebook bejelentése alaposan megbolygatta az amerikai részvénypiac sok technológiai részvényét, de az egész folyamat legnagyobb nyertesének mégis az Apple látszik jelenleg.
picture

Mindenki a Metaverzumra készül

Olvasási idő: 7 p
Nyakunkon az internet következő szintje, ami kísértetiesen hasonlít a Mátrixra: a kiterjesztett és a virtuális valóság kombinációja, ami saját gazdasággal rendelkezik. Sok minden még homályos, de az biztos, hogy a techcégek milliárdokat fognak keresni ezen is.
picture

Annyira kapitalista, annyira perverz, imádom!

Olvasási idő: 10 p
A képzőművészeti piacon mostanság minden a non-fungible tokenekről (NFT) szól. De, hogy pontosan mit is takar ez a kifejezés, mi a jelentősége és hogyan alakíthatja át a képzőművészeti piacot, arról Weiler Péter képzőművésszel beszélgettünk. Interjú.