Drága vagy sem az üzemanyag?

picture

Munkába menet egyik reggel – a villamos ablakából kinézve – 500 forintos üzemanyagárak csillantak fel egy útba eső benzinkút árjelző oszlopán: azt gondolhatnánk, hogy ez sokaknak már a lélektani szintet jelenti. Pedig hiába a rekordmagas benzinár, és még az annál is kb. tízessel drágább gázolaj, a budapesti dugóban vesződő autók hangyamód lepik el az utakat, és hasonló a helyzet az autópályákon is. (Talán ezt felesleges is mondanom azoknak, akik hozzám hasonló módon napról napra, hétről hétre ezzel szembesülnek.)

Nem véletlen, ha felmerül bennünk a kérdés, mikor lesz totálisan elegük az embereknek az elszálló üzemanyagárakból, mikor csillapodhat ez az elviselhetetlenül nagy forgalom? Mi lehet az a pont, ahol már kétszer is meggondolja az ember, hogy beszáll-e a volán mögé, vagy elkezdi csökkenteni az autójának használatát?

Az imént említett problémát rém egyszerűen próbáltam megfogni, és a KSH adatait felhasználva a nettó havi átlagbér és az üzemanyagárak relatív változását vizsgáltam. Különösen azt, hogy 1995 óta hány liter üzemanyagot tudott megvásárolni az átlag hazai fogyasztó az átlag havi nettó bérből.

Jelenleg az látható, hogy 630 forint körüli gázolaj/benzinár mellett lennénk a 2009-es, valamint a 2015-ben látható szinteken, ha az átlagos nettó bérrel arányosítjuk az üzemanyagárakat. Ezekben az években ugyanis az átlagos nettó havi bérből közel 450-460 liter üzemanyagot lehetett megvásárolni.

Tehát most jóval több liter üzemanyagot tud megvásárolni az átlag hazai fogyasztó, mint az elmúlt 25 évben tehette, de ez az állítás a 10 éves átlagot figyelembe véve is megállja a helyét. A jelenlegi hányados (590-600 liter üzemanyag/nettó bér) a hosszú távú trendvonalra esik éppen, valamint közel egybeesik az 5 éves átlaggal is. Ennek alapján úgy gondolom, hogy az autósok számára mellbevágó pontot a hatossal kezdődő üzemanyagárak jelentenék csak, addig viszont érdemi forgalomcsökkenésre nem lehet számítani az utakon.

(Címlapkép: dolgozó helyére teszi a töltőpisztolyt tankolás után egy töltőállomáson, forrás: Mohai Balázs / MTI)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.


Ajánló

picture

A rezsicsökkentés miatt a lakosságnak fel sem tűnik, mennyire megdrágult az áram

Olvasási idő: 2 p
Hazánk továbbra is fenntartja az olcsó áram- és gázárak illúzióját a lakosság számára. Hogy ez hosszú távon elvezet-e a megfelelő energiahatékonysági és takarékossági beruházások megvalósulásához, erősen kérdéses.
picture

Akkor veszek dízelautót, amikor jól esik

Olvasási idő: 2 p
2025-2027 körül jöhet egy európai leárazás a használt dízelautóknál, de akik az egyre szigorodó környezetvédelmi szabályozások miatt nem szeretnének kockázatot vállalni, azok már széles palettáról választhatnak majd akár hibrid vagy akár elektromos autót is a használtautó-piacon.
picture

Az elszálló üzemanyagárak már kezdenek negatívan hatni a keresletre

Olvasási idő: 3 p
Kis túlzással nap, mint nap tapasztalhatjuk, hogy a benzinkutaknál egyre többe kerül a tankolás. A kérdés csak az, hogy hol van az a pont, ahol az elszálló üzemanyagárak már elkezdenek negatívan hatni a keresletre.