Elektromosan is Porsche a Porsche?
A 2024-es értékesítési számokat látva világos a válasz. 2023-hoz képest mindössze 3 százalékkal csökkent a globális értékesítési szám, azaz mindössze 10 000 autóval adtak el kevesebbet. Azonban ha sorokra bontjuk az egyes modellek értékesítésének alakulását, már aggasztóbb képet fest a tavalyi év.
Habár a 2000-es évek elején még szentségtörésnek számított volna, mostanra mindenki hozzászokott, hogy a Porsche értékesítési számaiban eltörpülnek a valódi sportautók vagy sportos túrakupék. A húzó modell tavaly is a legnagyobb SUV-juk, a Cayenne volt. Több mint 100 000 példányt értékesítettek, ezzel 17,5 százalékkal növelve az eladási számokat.
A képzeletbeli dobogó második fokára szintén SUV érkezett, a Macan. A 82 795 darab jól hangzik, azonban ez már 5,2 százalékos visszaesést jelent a pár éve még igen kedvelt modell esetében. Ezzel pedig meg is érkeztünk az első figyelmeztető jelhez, ugyanis a Macan esetében 2024-ben nem csupán egy modellfrissítésről beszélhetünk, hanem totális szemléletmód-váltásról. Ez a modell kompaktságáról, kiemelkedő vezetési élményéről volt híres, míg motorpalettája miatt sok prémium versenytársat tudott maga mögé utasítani.
Az új Macan nagyobb lett, mint elődje, ami akár előny is lehetne, de ami sokkal fontosabb, teljesen elektromos modellként próbál megfelelni az új kor kihívásainak és a jogalkotóknak. Értem a Porsche logikáját. A kínálatában lesz egy belsőégésű és egy BEV azaz teljesen elektromos modell. A vevők pedig választhatnak. 2025-ben meglátjuk majd, hogy alakulnak az értékesítési számok, de a fő piacán, Kínában sok kihívót kaphat, mint ahogy az Audi részéről családon belül is a Q6 modellt.
Megjegyzés: Porsche Macan Turbo Electric 2024, forrás: Porsche AG
A 911 a dobogó harmadik fokára tud fellépni a maga 50 941 eladott példányával. Ez 1,6 százalékos növekedés 2023-hoz képest. Ennél a modellnél is érdemes megemlíteni, hogy a frissített modell már három literes benzinmotorral és hibrid rendszerrel kerül gyártásba. Az elektronok pozitív hatása látszik a lóerőkben, a gyorsulásban és a rugalmasságban is, de sajnos a súlyban is. Érdekes kérdés lesz, hogy vezethetőségben mit nyer és mit veszít majd az ikonikus modell. Az biztosra vehető, hogy ebből nem lesz teljesen elektromos változat, hiszen aki eddig ezzel próbálkozott, mind elvérzett ebben a szegmensben.
A Panamera közkedvelt változat, itt is érett már a frissítés, így ebben az esetben talán lehet erre is fogni a gyenge teljesítményt, de a 29 587 darabos értékesítés 13 százalékos visszaesése talán azt is mutatja, hogy ez a kategória kevésbé keresett, csatát veszít az SUV-k világában.
A 718 Boxter és Cayman páros a kedvencem, ha fogalmazhatok így. Mindent megtestesít, amit egy Porschénak tudnia kell a mai világban. Jó a mérete, erősek a motorok, lenyűgöző a vezethetősége. Aki a vezetés élményét keresi, jó eséllyel ebben a párosban találja meg. A fentiek fényében indokoltnak is látszik a 15,4 százalékos növekedés 2023-hoz képest, de ennél több van a számok mögött. Ez a pompás modell is áldozata lesz az elektrifikációnak. Ugyanis ebből a párosból már csak elektromosat lehet majd venni a jövőben. Próbálok pozitív lenni, de nem tudok. Úgy gondolom, a tavalyi értékesítési számok jól mutatják, hogy aki tud, még elrak egy darabot az utolsók közül, és forró zsírban menti le a jövő kor számára.
Megjegyzés: Porsche Taycan Electric 2024, forrás: Porsche AG
El is érkeztünk az utolsó modellhez a kínálatban. Ez pedig nem más, mint a teljesen elektromos Taycan. A szemfüles olvasók már észrevehették, hogy az értékesítési számokat csökkenő sorrendben vesszük végig, így nem meglepő, hogy 20 836 darab szerepel ennél a modellnél. Az sokkal meglepőbb, hogy 2023-ban még több mint 40 000 darabot adtak el belőle, azaz ennek az értékesítése teljesen összeomlott, 48,7 százalékot esett. Ennek persze lehet az is az oka, hogy megjelenése óta hallani problémákról az autóval kapcsolatban, talán ezért is árulnak olyan sokat belőle a használtautó piacon 10-20 000 kilométer futással. Kellett is a frissítés, melynek következtében erősebb lett az autó, és a hatótáv is jelentősen nőtt papíron, de szoftveresen is sokat dolgoztak rajta. Viszont ennek az autónak is egyre több kihívója van, például Kínából. Árversenybe nincs értelme belemennie, hiszen egyes gyártók féláron adják hasonló modelljeiket.
Ennek fényében nem meglepő, hogy 2024-ben a P911 részvény sem remekelt. Éves szinten 20 százalékot esett a részvény árfolyama, de ha azt nézzük, hogy járt 95 euró felett is az év folyamán, akkor a mostani 60 eurós ár kijózanítóan tükrözi, milyen kihívásokkal néz szembe a Porsche.
Olvass minden nap a világ történéseiről egy Concorde-os szemüvegén keresztül!
Ha nem szeretnél lemaradni a legjobb írásainkról, iratkozz fel hírlevelünkre és minden héten egyszer elküldjük heti válogatásunkat.
Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.