Nem te vagy a hülye, ha úgy érzed, jobban kopik a gumid!

picture

Autóhasználóként az az érzés kerített a hatalmába az elmúlt években, hogy mintha jobban kopna alattam gumi. És ez több okból is zavar, na de lássuk, hogy jutottunk idáig.

A kocsik súlya, mérete jelentősen nőtt az évek alatt. Míg a 4-es Golf csak 1.000 kiló volt, addig a 8-as Golf már 1.350 kg körül alakul. A hasonló méretkategóriájú elektromos ID3 pedig már 1.800 kg. A súlynövekedés pedig egyre nagyobb terhet ró a gumikra, hogy az aszfalton tartsák az autót vagy épp megállítsák azt.

De nemcsak az autók mérete nőtt, hanem a kerekek is egyre nagyobbak lettek. Megfigyeltem, hogy az új autók kerék átmérője azonos kategóriában, azonos modellben ülve is, modellről modellre nőtt. Persze könnyű eladni, hiszen egy szép nagy felni nagyon esztétikus tud lenni, azonban mostanra eljutottunk odáig, hogy egy középkategóriás autó is 18-19 colos felniken közlekedik. Sőt, akár 20 colossal is rendelhető a sportosabb változata.

Amellett, hogy a peresebb gumi sérülékenyebb, a nagyobb kerék nagyobb súlyt is jelent és drágább gumiabroncsot. Az inflációnak is köszönhetően mostanra a 18 colos méretben egy prémium gyártó abroncsai darabonként akár 70-80.000 forintba is kerülhetnek. A magasabb kategóriákban pedig már bőven meghaladják a 100.000 forintot is.

Persze a kerékméret növekedése nem csak esztétika kérdése, hiszen az autók egyre erősebbek, azaz sportos vezetésükhöz nem árt, ha szélesebb, peresebb gumikkal szerelik fel ezeket. Az erő pedig csak nőtt az elektromos autók terjedésével. A gumit ugyanis a nyomaték koptatja igazán, az elektromos autók pedig pont azért ilyen dinamikusak, mert a nyomatékuk leadása teljesen lineáris, azaz az első pillanattól kezdve a maximális nyomatékot adják le.

AZ AUTÓGYÁRTÓK AZ ERŐSEBB MODELLEKHEZ IGAZÍTVA KÍNÁLATUKAT EGYRE JOBBAN TAPADÓ GUMIKAT FEJLESZTETTEK, MELYEKET A NEHÉZ ÉS ERŐS ELEKTROMOS AUTÓK, MINT A GYURMÁT, KENNEK A FORRÓ ASZFALTRA. A FÉKTÁVOK VALÓBAN NAGYON BIZTONSÁGOSSÁ TESZIK EZEKET AZ ABRONCSOKAT, AZONBAN A KOPÁSUK IS GYORSABB A HAGYOMÁNYOS MODELLEKHEZ KÉPEST.

A profilmélység pedig kiemelten fontos a gumik esetében, és nem csak azért, hogy átmenjen a vizsgán a gépjármű. Új korában 7,5-9 mm egy nyári abroncs profilmélysége. Ahogy kopik, egyre hosszabb lesz a féktávja az autónak. Félidőben 5 mm-es állapotban még nem jelentős a féktáv romlása, azonban mire 3 mm-es lesz, a kezdeti féktáv akár kétszeresére is nőhet. Ez azt jelenti, hogy autópálya tempónál akár 60 méterrel később állunk meg. Ez akár több mint 20 autó távolságot is jelenthet.

Ha nagyobb kerékkel szerelt autót vásárolunk, akkor a következő szabály vonatkozik rá:

  • Amennyiben az abroncsátmérő kisebb mint 0,75 méter, akkor a gumi profilmélység minimum értéke 1,6 mm.
  • Amennyiben az abroncsátmérő nagyobb mint 0,75 méter, akkor a profilmélység minimum értéke 3 mm.

Azaz egy nagyobb, sportosabb gumit, 7,5-3 mm között használhatunk. Ez pedig azt jelenti, hogy gyakrabban fogunk gumit cserélni. Az eddigi 4-5 év helyett akár 3 évre is csökkenhet a csereperiódus. Bár tudjuk, hogy a jelenlegi gumigyártás folyamatában már akár 20 százaléknyi elhasznált gumit is felhasználhatnak, a gumik gyakoribb cseréje a környezetszennyezés miatt sem elhanyagolható, éppen ezért a fogyasztási ciklus lassítása kiemelten fontos lenne.

Mondhatnák, hogy akinek van pénze majomra, legyen pénze banánra is, azonban szerintem ez túlmutat ezen. Semmi zöld nincs a 20+ colos kerekekkel felszerelt, 2.500 kilogrammos, 400+ lóerős elektromos SUV-okban. Ha a szabályozóknak az lenne a célja, hogy egy zöldebb világban éljünk, akkor a kocsik súlyát, méretét is korlátoznák, vagy legalábbis nem támogatnák ezeknek a luxus elektromos mamutoknak az elterjedését.

picture

Klasszis 2024 – Támogassa az Accorde Alapkezelőt!

A Privátbankár.hu Klasszis díjátadón idén tizenegyedik alkalommal díjazzák a hazai befektetési alap piacon szereplő alapkezelő cégek és szakemberek teljesítményét. Támogassa szavazatával az Accorde Alapkezelőt és munkatársait, Gyurcsik Attilát és Tunkli Dánielt!

(A cikk először a Forbes.hu oldalán jelent meg 2024. április 4-én. Borítókép: Volkswagen ID3, forrás: Volkswagen Gallery)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.