Hódítanak a fogyást segítő gyógyszerek, de ennek nem örül mindenki
Egyesek várakozással, mások kétségekkel és félelmekkel telve követik a fogyást elősegítő gyógyszerekkel kapcsolatos híreket. Itt a blogon is többször foglalkoztunk már a dán Novo Nordisk étvágycsökkentő készítményével és az Eli Lilly konkurens termékével, a gyógyszerek gyors elterjedésétől egyre több cég érzi magát veszélyeztetve.
„Több – fogalmazzunk így – élelmiszeripari vállalat vezérigazgatója hívott mostanában, félnek tőle” – mondta a Novo Nordisk vezérigazgatója, Lars Fruergaard Jorgensen a Bloombergnek, utalva a Wegovy névre hallgató fogyókúrás készítményükre. A glükagonszerű peptid-1 (GLP-1) hatóanyagú, eredetileg 2-es típusú diabétesz kezelésére szolgáló gyógyszer olyan mértékű súlycsökkenést tud előidézni, amit eddig csak műtéti úton lehetett megvalósítani.
Az amerikai Eli Lilly decemberben piacra dobott konkurens terméke, a Zepbound megjelenésével a Bloomberg Intelligence 2030-ra a fogyókúrás gyógyszerek piacát 80 milliárd dollára becsüli. Annak ellenére, hogy a Novo Nordisk Wegonyját korábban hagyta jóvá a felügyelet, a legfrissebb kutatások szerint pedig 20 százalékkal csökkentheti az elhízáshoz kapcsolódó szív,- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát, ez a két cég értékeltségében nem mutatkozik meg. Az Eli Lilly előremutató egyéves P/E rátája 40-es értéken van, szemben a Novo Nordisk 29,7-es értékével, amit magyarázhat hogy utóbbi bevétele túlnyomórészt a diabétesz kezelésére és a fogyás elősegítésére alkalmazott GLP-1 hatóanyagból származik, míg az Eli Lilly a diabétesszel és fogyással kapcsolatos készítményei mellett meghatározó rákos megbetegedések és klinikai depresszió kezelésére használatos gyógyszereket is gyárt. Elképzelhető hogy a termékportfólióbeli különbségeket árazza a piac, de az is lehet hogy ez csupán a befektetők amerikai részvényekért fizetett prémiumát tükrözi.
A fenti oszlopdiagramon is jól látszik, hogy 2023-ra milyen ütemű növekedésen ment keresztül a súlycsökkentő készítmények értékesítése. A szürke oszlop az amerikai, a narancssárga a világ többi részére történő értékesítéseket mutatja, a vonaldiagram pedig a teljes elhízás elleni gyógyszerpiac növekedését.
Nagy kérdés, hogy ezeknek a gyógyszereknek a széleskörű elterjedése, az ezáltal kevésbé éhes, adott esetben egészségtudatosabb fogyasztók milyen hatással lehetnek akár más iparágakra is, ezt találgatja most számos vállalat a Walmarttól kezdve a mexikói ételeket kínáló Chipotle étteremláncig.
A Chipotle például abban bízik, hogy a friss alapanyagokból készült ételeik népszerűsége nem fog csökkenni, a francia Danone pedig egyenesen a forgalom növekedését várja a GLP-1 készítmények hatására. A cég pénzügyi igazgatója, Juergen Esser szerint a Wegovy-t és az ahhoz hasonló gyógyszereket szedő vásárlóik magas fehérjetartalmú és alacsony zsírtartalmú termékeket keresnek.
Egy dolog biztos, érdeklődésből nincs hiány, a Novo Nordisk jelenleg nem is tudja kiszolgálni a piaci igényeket, ezért is vettek három gyárat a Catalenttől (Olaszországban, Belgiumban és az USA-ban), akik a szóban forgó gyógyszerek bérgyártásának kulcsszereplői.
(Borítókép forrás: Getty Images)
Olvass minden nap a világ történéseiről egy Concorde-os szemüvegén keresztül!
Ha nem szeretnél lemaradni a legjobb írásainkról, iratkozz fel hírlevelünkre és minden héten egyszer elküldjük heti válogatásunkat.
Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.