Kis közösségi média, kis foci, nagy közösségi média, nagy foci

A technológiai behemótok és a piac többi része között hatalmas a teljesítménybeli különbség eddig 2023-ban. Nincs ez másként a közösségi média világának tőzsdei szereplői között sem. Olyannyira nagyok a különbségek, hogy könnyen az eszünkbe juthat erről egy Puskás Ferencnek tulajdonított mondás.

picture

Az érintettek által tagadott „kis pénz, kis foci, nagy pénz, nagy foci” mondás állítólag Puskás Ferenctől hangzott el a svájci Bernben 1952 szeptemberében az oldalvonal mellett Sebes Gusztáv szövetségi kapitánynak címezve, amikor negyedórával a kezdés után a svájciak már 2-0-ra vezettek az Aranycsapat ellen. Ha igaz a történet, ha nem, a 2023-as év amerikai részvénypiaci teljesítményeiről nekem folyamatosan ez a mondás ugrik be.

Főleg a mesterséges intelligencia sztorira alapozva a nagykapitalizációjú technológiai részvények húzzák fel az amerikai részvénypiacot. Minél nagyobb a súlyuk egy adott indexben ezeknek a behemótoknak, annál jobb a teljesítmény. Így fordulhat elő az, hogy miközben idén eddig a Nasdaq-100 technológiai index 22,7 százalékos pluszban van, addig az egyenlő súlyozású S&P 500 index (itt minden egyes papír indexsúlya 0,2 százalékos) 0,8 százalékos mínuszt szenvedett el 2023 első négy és fél hónapjában. Arról, hogy milyen komoly hasonlóságok vannak a mostani helyzet és az úgynevezett törhetetlen ötvenek 1971-es és 1972-es szárnyalása között egy hónappal ezelőtt írtunk:

picture

Nifty Fifty – egy 1972-es sláger 2023-as újrafeldolgozása

Napjaink részvénypiaci helyzete sok mindenben hasonlít az 1970-es évek elejéhez. Akkor érdemi inflációcsökkenés mellett 77 százalékos részvénypiaci rally zajlott le az S&P 500 indexben. Közgazdász generációk sora hallott, olvasott vagy tanult a törhetetlen ötvenekről, a Nifty Fifty szárnyalásáról és bukásáról.

Az egész piacot érintő totális szétválás az egyes szektorokra is igaz. Kevés jobb példát találhatnánk ennek a jelenségnek a bemutatására, mint a közösségi média tőzsdei világát. Az egyes amerikai részvénypiacra bevezetett közösségi média vállalatok 2023-as teljesítménye az alábbi módon alakult:

Szemléletes az is, ha egymás alá helyezzük a Meta Platforms és a Pinterest napi gyertyás árfolyamgrafikonját 2023. január 3. és május 16. között. Jöjjön először a Meta Platformsé:

Meta árfolyamgrafikon

Majd a Pinteresté:

Pinterest árfolyamgrafikon

A két chart hűen tükrözi, hogy a befektetők jelenleg mennyire szeretik ugyanannak a piaci szegmensnek a domináns, és táplálékláncnak finoman szólva sem a csúcsán elhelyezkedő tagját.

Ami külön érdekes a sztoriban, hogy a hirdetési piac nehézségei és az Apple 2021-es adatszabályozási változtatásai valahol ugyanannyira sújtják az összes közösségimédia-vállalatot.

picture

Az Apple és a Facebook világháborújának a kisebb hirdetők lesznek a vesztesei?

Az előttünk álló hetekben elindul az Apple AppTracking Transparency néven futó új „világrendje” a technológiai óriás eszközein, ami kevésbe személyre szabott és ezáltal kevésbé hatékony Facebook reklámokhoz vezethet. A történet nagy vesztesei azonban a komoly online hirdetési tevékenységgel bíró kisebb vállalkozások lehetnek.

Sőt, ha az árbevétel dinamikáját nézzük, akkor a Meta árbevétele 2 százalékkal esett az utolsó 12 hónapban a megelőző 12 hónaphoz képest, miközben a Snapé 3 százalékkal, a Pinteresté pedig 6 százalékkal nőtt hasonló összevetésben.

Ez a mostani teljesítménybeli szétválás valami nagyon másról szól, mint a nyers növekedési mutatókról. Egyrészt a Meta Platforms látványosan „kimozgott” a nevébe is beemelt metaverzum sztori all-in mögül, és helyette mostanság minden zsetonját a mesterséges intelligencia narratívára teszi fel.

Másrészt a méretgazdaságosság kérdése is folyamatosan jelen van a mostani világban, aminek a kapcsán a befektetők nagyon díjazzák a Meta Platforms főleg elbocsátásokból összeálló költségcsökkentési erőfeszítéseit.

Azt még nem látjuk, és nem is láthatjuk pontosan, hogy milyen változásokat fog hozni a mesterséges intelligencia használatának térnyerése az elkövetkező negyedévekben. A technológiai behemótok jelenlegi tőzsdei bikafutása azonban a jövőbeli domináns AI-szerepükbe vetett hiten alapul.

Éppen ezért nem kell csodálkozni azon, hogy a piac hisz a Meta Platformsnak a jelenlegi helyzetben, és kevésbé bízik a kisebb szereplőkben.

(A cikk grafikonjai és adatai a 2023. május 16-i záróárakkal kerültek be. Borítókép: Puskás Akadémia Pancho Aréna, forrás: MTI)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.


Ajánló

picture

Ott támad az Amazon, ahol a Google-nek és a Facebooknak a leginkább fáj

Olvasási idő: 2 p
Az Amazon egyszerre tudta és tudja azt, amit a Meta (Facebook) és a Google csak külön-külön: rengeteg információja van a felhasználókról, kifejezetten a vásárlási szokásaikat ismeri, és kifejezetten vásárlási célú keresésekhez kapcsolódóan tud hirdetéseket megjeleníteni.

picture

Óriások feszülnek össze: eljön az árháború éve?

Olvasási idő: 5 p
Elképzelhető, hogy a 2023-as évben a vezető technológiai vállalatok közötti verseny nem a növekedési potenciálokról, hanem a fájdalomtűrő képességről fog szólni. Ez nem lenne jó hír a vállalati eredmények szempontjából.
picture

Maga alá dönti-e a Meta Platformsot a céget sújtó problémahalmaz?

Olvasási idő: 5 p
A világ legnagyobb közösségimédia-vállalata tökéletes viharba keveredett, a problémák azonban jóval hamarabb kezdődtek el, mint a tőzsdei árfolyamesés. A jelenleg nagyon sok paraméter alapján mélyen alulértékeltnek tűnő részvény véleményem szerint nagymértékben csak akkor fog tudni erősödni, ha eljön a Zuckerberg-pivot pillanata.