Ma már mindenki az AI-ról beszél, nem a metaverzumról

Az egy éve még a technológiai szektor legnagyobb dobásának tűnő metaverzum körül szép lassan megszűnni látszik a felhajtás, helyette az iparág figyelmét egyértelműen a mesterséges intelligencia térnyerése köti le. A ChatGPT-vel sokak szemében vált az AI valós technológiai jövőképpé, amellyel érdemes és kell is foglalkozni.

picture

Óriási figyelem fordult az ilyen megoldások felé, egyre nagyobb hangsúly kerül az AI-ra épülő fejlesztésekre. A Google keresési adatai alapján is jól látszódnak a két technológiai újítás népszerűségének a tendenciái.

Csökkenő lelkesedés

Ezt látva nem véletlen, hogy a vállalatok sorra hagynak fel a metaverzummal kapcsolatos projektjeikkel.

Egyes források szerint még a Meta Platforms is kezdi belátni pillanatnyi tévedését,

és a befektetett dollármilliárdok ellenére egyre kevesebbet foglalkoznak Mark Zuckerberg nagy álmával.

A Meta virtuális valóságra és a metaverzumra szakosodott divíziója, a Reality Labs kumulált vesztesége 2022-ben elérte a 24 milliárd dollárt. Ezt fejeli meg az üzletág 2023 első negyedévi, közel 4 milliárd dolláros vesztesége, valamint a divízió egy évvel ezelőtti bevételeinek a megfeleződése. Ugyanakkor nem temették el teljesen a metaverzum fejlesztését. A költségcsökkentés végett a vállalat inkább több, mint húszezer munkavállalóját bocsátotta el globálisan az elmúlt fél évben.

A felhasználói adatok sem a metaverzum mellett állnak. A Horizon Worlds (a Meta virtuális valóságra épülő platformja) 2022 februárjában mindössze 300 ezer, míg 2022 októberére már csak 200 ezer aktív felhasználóval rendelkezett világszerte.

Mindezek ellenére a Meta részvényárfolyama egyelőre jól tartja magát, a tavaly novemberi mélypontja óta több, mint 170 százalékos emelkedést könyvelhetett el. (Ehhez nagyban hozzájárult a vállalat korábbi alulértékeltsége.)

Látszik, hogy a nagyjából 25-szörös P/E mutató 2022 harmadik negyedévére már 13 alatt volt, illetve az EV/EBITDA is közel a felére csökkent. Ez a jelentős historikus leértékelődés, valamint az alkalmazáscsaládból beérkező stabil bevételek hatására nem meglepő a jól teljesítő részvényárfolyam.

Meta és AI

Az AI-ból természetesen a Meta sem marad ki, elkezdték felépíteni saját generatív AI csapatukat is. Zuckerberg a vállalat legutóbbi befektetői tájékoztatóján kiemelte, hogy a vállalat mesterséges intelligenciával kapcsolatos munkája több területen is meghatározó. Az egyik a cég hirdetési modelljének a fejlesztése, amely a fejlődésük alapja volt az elmúlt egy évben. Ma már a Facebook felhasználói tartalmak ajánlásainak a 20 százalékát mesterséges intelligencia végzi, az Instagram esetében ez 40 százalék. Ennek részeként az AI alapú Advantage+ kreatív tartalomgyártó programjuk kapja a legnagyobb szerepet a hirdetői pitchekben. Az AI emellett a vállalat bevételszerzésében is komoly szerepet kap. A Facebook és az Instargam rövidvideóinak (Reels) a bevételszerző hatékonysága az új, AI-ra épülő modelljüknek köszönhetően 40, valamint 30 százalékkal emelkedett az első negyedévben.

A másik fontos terület az AI alapmodellek fejlesztése, további újításoknak teret nyitva. Terveik szerint a technológia segítségével forradalmasítani tudják a felhasználók interakcióit a platformjaikon, és hosszabb távon is képesek lesznek jelentősen befolyásolni a közösségi média jövőjét.

Kilátások

A jelenlegi trendek ellenére tehát a Meta a közeljövőben sem hagy fel a metaverzum fejlesztésével, abban továbbra is látnak fantáziát. Egy nemrég megjelent kutatás szerint 2025-re a metaverzum az Egyesült Államok GDP-jének körülbelül 2,4 százalékát is kiteheti. A szórakoztatóiparon túl a védelmi, az egészségügyi és a gyártóipari szektorokba is belépve. Egy ilyen újítás piaci elfogadása ugyan több időbe telik, mint azt eredetileg gondolták, de a metaverzum továbbra is a vállalat hosszú távú jövőképét jelenti.

Abban a szerencsés helyzetben vannak, hogy az alkalmazáscsalád bevételei és profitabilitása még évekig lehetővé tenné számukra a metaverzum fejlesztését. Emellett egyértelmű, hogy a mesterséges intelligenciát nem versenytársként, hanem lehetőségként kezelik. A szolgálatukba állítva a vállalat rövid távú sikerességének a kulcsát látják benne, ami megteremtheti a biztos alapot metaverzum további fokozatos fejlesztéséhez.

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.


Ajánló

picture

A mesterséges intelligencia korában a tökéletlen lesz az új versenyelőny

Olvasási idő: 3 p
Az elmúlt években nem egymással kell már versenyeznünk nekünk embereknek a munkaerőpiacon, hanem egyre reménytelenebb harcot vívunk mi emberek a gépekkel az élet egyre több területén. Hogy lehet majd megnyerni az emberek figyelméért vívott versenyt a gépekkel szemben?
picture

Egy jó kérdés néha fontosabb, mint a válasz!

Olvasási idő: 2 p
A Microsoft OpenAI nem váltja ki a tanulást, nem helyettesíti a tudást. Viszont a tanítást minden bizonnyal gyökeresen megváltoztatja, pont úgy, ahogy azt az internet tette a maga korában.
picture

A telefonját nyomkodó ember

Olvasási idő: 2 p
Mi magunk is telefonunkat nyomkodó emberek vagyunk. Mi is küzdünk az algoritmusokkal, és sajnos mi sem állunk nyerésre. Éppen ezért a mai adás nem más, mint két telefonját nyomkodó ember segélykiáltása.