Kis közösségi média, kis foci, nagy közösségi média, nagy foci
A technológiai behemótok és a piac többi része között hatalmas a teljesítménybeli különbség eddig 2023-ban. Nincs ez másként a közösségi média világának tőzsdei szereplői között sem. Olyannyira nagyok a különbségek, hogy könnyen az eszünkbe juthat erről egy Puskás Ferencnek tulajdonított mondás.
Az érintettek által tagadott „kis pénz, kis foci, nagy pénz, nagy foci” mondás állítólag Puskás Ferenctől hangzott el a svájci Bernben 1952 szeptemberében az oldalvonal mellett Sebes Gusztáv szövetségi kapitánynak címezve, amikor negyedórával a kezdés után a svájciak már 2-0-ra vezettek az Aranycsapat ellen. Ha igaz a történet, ha nem, a 2023-as év amerikai részvénypiaci teljesítményeiről nekem folyamatosan ez a mondás ugrik be.
Főleg a mesterséges intelligencia sztorira alapozva a nagykapitalizációjú technológiai részvények húzzák fel az amerikai részvénypiacot. Minél nagyobb a súlyuk egy adott indexben ezeknek a behemótoknak, annál jobb a teljesítmény. Így fordulhat elő az, hogy miközben idén eddig a Nasdaq-100 technológiai index 22,7 százalékos pluszban van, addig az egyenlő súlyozású S&P 500 index (itt minden egyes papír indexsúlya 0,2 százalékos) 0,8 százalékos mínuszt szenvedett el 2023 első négy és fél hónapjában. Arról, hogy milyen komoly hasonlóságok vannak a mostani helyzet és az úgynevezett törhetetlen ötvenek 1971-es és 1972-es szárnyalása között egy hónappal ezelőtt írtunk:
Az egész piacot érintő totális szétválás az egyes szektorokra is igaz. Kevés jobb példát találhatnánk ennek a jelenségnek a bemutatására, mint a közösségi média tőzsdei világát. Az egyes amerikai részvénypiacra bevezetett közösségi média vállalatok 2023-as teljesítménye az alábbi módon alakult:
Szemléletes az is, ha egymás alá helyezzük a Meta Platforms és a Pinterest napi gyertyás árfolyamgrafikonját 2023. január 3. és május 16. között. Jöjjön először a Meta Platformsé:
Majd a Pinteresté:
A két chart hűen tükrözi, hogy a befektetők jelenleg mennyire szeretik ugyanannak a piaci szegmensnek a domináns, és táplálékláncnak finoman szólva sem a csúcsán elhelyezkedő tagját.
Ami külön érdekes a sztoriban, hogy a hirdetési piac nehézségei és az Apple 2021-es adatszabályozási változtatásai valahol ugyanannyira sújtják az összes közösségimédia-vállalatot.
Sőt, ha az árbevétel dinamikáját nézzük, akkor a Meta árbevétele 2 százalékkal esett az utolsó 12 hónapban a megelőző 12 hónaphoz képest, miközben a Snapé 3 százalékkal, a Pinteresté pedig 6 százalékkal nőtt hasonló összevetésben.
Ez a mostani teljesítménybeli szétválás valami nagyon másról szól, mint a nyers növekedési mutatókról. Egyrészt a Meta Platforms látványosan „kimozgott” a nevébe is beemelt metaverzum sztori all-in mögül, és helyette mostanság minden zsetonját a mesterséges intelligencia narratívára teszi fel.
Másrészt a méretgazdaságosság kérdése is folyamatosan jelen van a mostani világban, aminek a kapcsán a befektetők nagyon díjazzák a Meta Platforms főleg elbocsátásokból összeálló költségcsökkentési erőfeszítéseit.
Azt még nem látjuk, és nem is láthatjuk pontosan, hogy milyen változásokat fog hozni a mesterséges intelligencia használatának térnyerése az elkövetkező negyedévekben. A technológiai behemótok jelenlegi tőzsdei bikafutása azonban a jövőbeli domináns AI-szerepükbe vetett hiten alapul.
Éppen ezért nem kell csodálkozni azon, hogy a piac hisz a Meta Platformsnak a jelenlegi helyzetben, és kevésbé bízik a kisebb szereplőkben.
(A cikk grafikonjai és adatai a 2023. május 16-i záróárakkal kerültek be. Borítókép: Puskás Akadémia Pancho Aréna, forrás: MTI)
Olvass minden nap a világ történéseiről egy Concorde-os szemüvegén keresztül!
Ha nem szeretnél lemaradni a legjobb írásainkról, iratkozz fel hírlevelünkre és minden héten egyszer elküldjük heti válogatásunkat.
Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.