A tűzzel játszik a piac és a Wizz menedzsmentje is

A Wizz Air egyértelműen a hedge fundok és shortosok játszótere lett idén, tekintettel arra, hogy a részvények igazi hullámvasútra kerültek év eleje óta. Először is, a piac egy kifejezetten rossz forgatókönyvet kezdett beárazni a háború és a megugrott olajárak miatt, míg most inkább a hosszú távú stratégiára koncentrálhat. Mindazonáltal azon a véleményen vagyunk, hogy a drámai mozgások mögött a shortolás, és nem pedig a fundamentális mozgatórugók állnak.

picture

A június 30-i felminősítésünk óta a részvény mintegy másfél hónap alatt rendkívüli mértékben, nagyjából 40 százalékot emelkedett. Így a Wizz értékeltsége egyidejűleg – várakozásainknak megfelelően – magához tért az extrém olcsó szintekről. Korábban azzal érveltünk, hogy a Wizz Airt számos kedvezőtlen tényező befolyásolja. Az biztos, hogy az ingadozó környezet miatt az eredmények nehezen kiszámíthatóak lettek. Továbbá az is kétséges, hogy a diszkrecionális kiadások pl. a légi utazások iránti kereslet továbbra is erőteljes marad az alapvetően veszteséges és pénzégető október és március közötti időszak során. Ezen a részvényárfolyamok mellett határozottan azon az állásponton vagyunk, hogy a menedzsmentnek fontolóra kellene vennie a tőkeemelést a kifeszített mérleget figyelembe véve. Még akkor is, ha erre nem nagyon mutatkozott hajlandóság a múltban.

Ha a (1) geopolitikai feszültségek megoldatlanok maradnának, (2) az energiaköltségek folyamatosan emelkednének és (3) az inflációs nyomás nem enyhülne érdemben, akkor a Társaság friss forrás nélkül nagyon kellemetlen helyzetbe kerülhet. A működési kihívások mellett a társaságot jelentősen érinti az erősödő USD is a lízingekhez kapcsolódó átértékelésekből fakadóan. Mely bár készpénzkiáramlással nem jár, a tőkeszerkezetet jelentősen rontja. Ennek eredményeként a negatív saját tőke arra késztetheti a hitelminősítő cégeket, hogy hamarosan leminősítsék a Wizz befektetésre ajánlott besorolását. Még akkor is, ha a Wizznek volt elegendő készpénze június végén.

A Wizz Air a konszenzus előrejelzése alapján 7,5-szeres 2 évre előretekintő P/E-n és 4,4-szeres EV/EBITDA-n kereskedik, ez némileg elmarad a Ryanair értékelésétől. Ez összehasonlításban meglehetősen irracionálisnak tűnik. A szektor előtt álló kihívások miatt a Ryanairnek – alacsony eladósodottsága, sziklaszilárd mérlege és erősebb piaci pozíciója miatt – véleményünk szerint prémiummal kellene kereskednie. Ráadásul a két cég közel hasonló árazása nem igazán tükrözi a Wizz Air egyedi kockázatát ezen a ponton. Ezért kétségeink vannak afelől, hogy a részvényárfolyam látványos emelkedése folytatódhat a következő hetekben.

picture

Kihívásokkal teli idők jönnek az európai légi közlekedésre

Nagyon cudarul néz ki a nagy kép jelenleg az európai légiközlekedési szektorban. Amennyiben továbbra is magas marad az olajár, valamint nem enyhül a káosz és a munkaerőhiány a repülőtereken, tömeges csőd jöhet télen.

A háború megoldását mindenesetre nagyon jelentős, felfelé mutató kockázatnak tartjuk. Tehát a tűzszünet és a megállapodás híre valószínűleg nagyon erős vételi jelzés lehetne. Ugyanakkor a tartós inflációs nyomás komoly szembeszélnek bizonyulhat, még akkor is, ha a kereslet valószínűleg a fapados légitársaságok felé tolódna el az emelkedő árszínvonal hatására a történelmi mintáknak megfelelően. Ennek az az oka, hogy a megélhetési költségek emelkedése csorbítja a fogyasztók diszkrecionális kiadásait és a diszkont légitársaságok felé irányíthatja az utasokat.

(Borítókép: a Wizz Airt számos kedvezőtlen tényező befolyásolja, forrás: Wizz Air)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.