Mikor vegyünk légitársaságot?

picture

Érdemes nyomon követni a légitársaságok részvényeit

Izzadnak a tenyerek, hogy mikor, milyen árszinten vegyünk légitársaságokat, de nem árt óvatosnak lenni véleményünk szerint, ha most azonnal ki akarjuk használni az év eleji korrekciót.

A vállalatok papírjai a tavalyi év utolsó negyedévében jelentős emelkedést mutattak, a pozitív vakcinahíreknek köszönhetően elképesztő mennyiségben, szinte válogatás nélkül vették a befektetők a légitársaságok részvényeit 2020 utolsó negyedévében.

Csakhogy a legerősebb papírokat vegyük szemügyre, Európában az easyJet, az IAG, valamint az Air France-KLM is 70 százalék (EUR) körüli ralit mutatott be a negyedik negyedévben, míg az USA-ban a Spirit Airlines volt a sztár a maga 46 százalékos (EUR) emelkedésével. Bár voltak kimagasló teljesítmények, a diverzifikált portfólió hívei sem járhattak rosszul, ugyanis a Bloomberg globális légitársaságokat tömörítő indexe is szép, 22 százalékos (EUR) teljesítményt mutatott az adott időszakban.

Felmerülhet a kérdés: valóban kimagaslóak voltak az év végi hozamok, vagy csak optikai csalódás, amit láthattunk? A következő táblázatokban összegyűjtöttük, hogy a legnagyobb európai és amerikai légitársaságok, valamint az őket tömörítő indexek milyen negyedéves hozamot produkáltak átlagosan a 2000-es évek eleje óta.

Az első táblázat tartalmazza, hogy hány alkalommal emelkedtek vagy csökkentek a részvényárak az adott naptári negyedévben 1999 után vagy a kibocsátásuk óta, a második táblázat a pozitív negyedévek arányát mutatja, míg a harmadik az adott negyedévek átlagos EUR hozamaira mutat rá.

A légitársaságok részvényeinek változását mutató összefoglaló táblázat a 2000 óta.

A statisztikából arra a következtetésre juthatunk, hogy a légitársaságok részvényei historikusan az utolsó negyedévben teljesítenek a legjobban, míg januártól szeptemberig kifejezetten gyengéknek bizonyulnak. Ezt figyelembe véve nem meglepő az extrém árfolyammozgás a tavalyi év végén. A naptári első három negyedév jellemzően oldalazásról, vagy némi negatív korrekcióról szól.

Az utolsó negyedév historikus kimagasló teljesítménye arra vezethető vissza meglátásunk szerint, hogy a légitársaságok a profitjuk túlnyomó részét nyáron realizálják, az erre az időszakra vonatkozó vállalati gyorsjelentéseket pedig október végén és novemberben publikálják.

AZT NEM ÁLLÍTJUK, HOGY IDÉN IS FOLYTATÓDNI FOG EZ A TREND ÉS NEM LEHET MAJD NAGY ÁRFOLYAM-EMELKEDÉSEKRE SZÁMÍTANI AZ ÉV ELSŐ KILENC HÓNAPJÁBAN, DE AZ IDEI INDEX-SZINTŰ KORREKCIÓ A LÉGITÁRSASÁGOKBAN EDDIG JÓL ILLESZKEDIK A KORÁBBI HÚSZ ÉV MINTÁJÁBA.

Jelenleg Európában ugyanis már 3 százalék körüli esés bontakozott ki, míg a tegnapi őrült short zárás tükrében az amerikai index is csak év eleji szintekre volt képes visszakúszni euróban.

Ez alapján nem csak statisztikailag, de a jelenlegi árazásokat is figyelembe véve a következő hónapok hozhatnak még jó beszállókat a kedvelt légitársaságokban, így nem árt résen lenni, s a türelem, megfontolt pozíció építés kifizetődő stratégia lehet.

(A cikk először a Portfolio.hu-n jelent meg, 2021. január 29-én. Címlapkép: Creative Commons)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.