Zsebuniverzum – 1. rész

A száz évvel ezelőtt élt emberekhez képest egyre több benyomásunk forrása mesterséges, mivel valamely virtuális világból származik. Mindemellett a fogyasztói társadalom értékesítési folyamatai is egyre nagyobb nyomást pakolnak korunk emberére. Semmi sem hasonlítható azonban ahhoz a világot a sarkaiból kiforgató változáshoz, amit az okostelefonok elterjedése jelentett az elmúlt évtizedben. A zsebünkben egy egész univerzum kelt életre a maga információs, hirdetési és értékesítési galaxisaival. Az a vállalkozás pedig, amelyik jól menedzseli a zsebuniverzumokat, egyre nagyobb versenyelőnyre tesz szert a lemaradókhoz képest.

picture

Az okostelefonok elterjedése

Egy ősi tanítás szerint a benyomások ugyanolyan fontos táplálékai az embereknek, mint az étel, az ital és a levegő. Minden külső benyomással, akár hang, kép vagy szag formájában jelentkezik, a külső világból egy impulzust kapunk, ami az elménk és a lelkünk táplálékaként szolgál. Ezáltal a benyomások hatást gyakorolnak a gondolatvilágunkra, illetve a cselekvéseinkre.

Az elmúlt száz évben drámai mértékben megváltozott a benyomásaink struktúrája. A huszadik század előtt élő embernek egyrészről szinte az összes benyomásának a forrása természetes volt. Másrészről még nem a fogyasztói társadalom volt az élet egyik legfontosabb szervezőelve. Az elmúlt száz évben azonban gyökeres változáson ment keresztül a fejlett világban az emberi élet.

Az újabbnál újabb találmányok és a technológiai kibontakozás egyre szofisztikáltabb virtuális világokat hoz létre, egyre gyorsuló ütemben. A modern ember egyre több benyomásának ezek az univerzumok válnak a forrásaivá: nyomtatott sajtó univerzum, televízió univerzum, internet univerzum, közösségi média univerzum és mobiltelefon univerzum, valahol ez volt a sorrend.

A természet régebbi 100 százalékos súlya pedig, mint a benyomásaink forrásáé szépen lassan csökkenni kezdett és napjainkban is drámaian zuhan. Miközben létrejöttek ezek az egyre inkább személyre szabott virtuális világok, az elmúlt száz évben a fogyasztói társadalmi modell minden mást eltipró elterjedésével a társadalom döntő többségének az egyik alapműködése is megváltozott.

A társadalmi tömegek igényei előtérbe kerülnek

A huszadik században az előző korokhoz képest alapvető változás lett az, hogy a társadalmi tömegek szükségletei helyére a társadalmi tömegek igényei léptek, az emberekből fogyasztók lettek. Akiket az üzleti világ, aki valamilyen terméket, szolgáltatást, vagy élményt kínál folyamatos stimulációval bombáz, azon dolgozva, hogy portékái iránt létrehozza a fogyasztói igényt.

A fogyasztói társadalom internet előtti korszakában a gyártás után egy termék bekerült a boltokba. A potenciális vásárlók személyes beszélgetésekkel, újságolvasással, boltlátogatással és nézelődéssel tájékozódtak az adott termékről. Mindeközben szembe is találkozhattak vele a televíziós reklámokban, az újsághirdetésekben és az óriásplakátokon. Az egész értékesítési folyamat összes lépése fizikai volt és egymástól különálló gyártási-tájékozódási-hirdetési-értékesítési helyszínekből állt.

picture

Az Apple és a Facebook mostani viszálya már a kiterjesztett valóság uralmáért eljövő háború előszele?

Komoly villongás vette kezdetét decemberben az Apple és a Facebook között egy leendő iOS frissítés miatt. Egyes szakértők szerint a közeljövőben a két vállalat egymás kőkemény versenytársa lehet a kiterjesztett valóság feletti uralomért vívott harcban és ez a mostani csetepaté már a jövendő versengés előszele.

Napjainkban már nem egy jó termék vagy szolgáltatás legyártása vagy kialakítása az embert próbáló feladat, hanem ezeknek az értékesítése. Amihez folyamatosan bökdösni, piszkálni kell a fogyasztót, hogy költsön már végre. Mindezt a mobilinternet és az okostelefonok térhódítása tette igazán koncentrálttá, ahol már fizikailag sem válik szét a tájékozódás, a hirdetés és az értékesítésnek a helyszíne, néha még a gyártásé sem: megkapjuk mindezt egy helyen.

Amit ebből a tőzsdén egyre markánsabban látunk, az a technológiainak nevezett cégek döbbenetes felülteljesítése. A technológiai-növekedési-momentum szektor a 2010-es években agyonverte az értékalapú szektorokban lévő vállalatokat, és ez a szétválás 2020-ban a koronavírus világjárvány következtében még szinte soha nem látott módon fel is erősödött.

Több mint félévnek el kellett telnie a pandémiából ahhoz, hogy ráébredjek arra, hogy mi a leginkább karakteres különbség napjaink életképes és kevésbé életképes vállalkozásai között (és most itt az életképességi vizsgálatban tekintsünk el a vírushelyzet hatásaitól).

EZ A KÜLÖNBSÉG PEDIG A ZSEBUNIVERZUMOKKAL KIALAKÍTOTT VÁLLALATI KAPCSOLAT HATÁSFOKÁBAN KERESENDŐ.

Az elmúlt évtizedben ugyanis a világ fogyasztói társadalmának tagjai egy új eszközt kaptak a mindennapi életük bonyolításához: az okostelefont. Az okostelefont, ami a korábbi korok életéhez képest egy varázseszköz és egy pokolgép is egyben. Egy zsebuniverzum, ahol az okostelefonokra telepített applikációk az egyes galaxisok. Ahonnan 2020-ra egyes emberek benyomásainak már a többsége származik. És még a tagadói is hétről-hétre egyre több benyomásukat nyerik az okostelefonjukról.

Az okostelefonok hatása a mindennapi életre

Az okostelefon benyomásokkal, impulzusokkal táplálja az elmét, amiből az adott emberi elme gondolatvilágának egyre nagyobb százalékát nyeri. Véleményformáló egyének, barátok, ismerősök, szervezetek, gazdasági és politikai szereplők igyekeznek a zsebuniverzumból elérni az okostelefon tulajdonosát. A fizetség pedig, amit ők várnak sokszor csak egy lájk, figyelem, megtekintés, ami bizonyos darabszámnál már kőkemény pénz is egyben, politikai szavazat és természetesen vásárlás.

Azok az értékesítési egységek, akik professzionálisan vannak jelen ebben az univerzumban, sokkal sikeresebbek voltak az elmúlt években, mint azok, akik nem fordítottak megfelelő hangsúlyt erre. A hagyományos információs, hirdetési és értékesítési pontok napról-napra egyre kevésbé életképesek.

Ha így 2021 elején körülnézünk a befektetési horizonton, ráadásul még felerősítve a fizikai érintkezéseket változó mértékben korlátozó járványhelyzettel, akkor azt látjuk, hogy

A PIACI SZEREPLŐK A LEGNAGYOBB ÉRTÉKET A ZSEBUNIVERZUMOK KISZOLGÁLÓINAK ÉS VÁMSZEDŐINEK TULAJDONÍTJÁK.

A világ legértékesebb vállalata az Apple nevű globális törzs és vallás, aki immáron milliárdos darabszámú zsebuniverzumot gyártott le és értékesített, mert őt tartják a legjobbnak és a legmegbízhatóbbnak a tömegek. Az USA harmadik legértékesebb cége az Amazon, ami az uralkodó értékesítője ennek az univerzumnak, a negyedik és az ötödik hely pedig a hirdetési piac óriásaié, a Google-é és a Facebook-é.

A zsebuniverzumok vezető gyártója és szoftveres hátterének biztosítója, a vezető értékesítője és a vezető hirdetésszervezők napjainkban a világ urai. Akié a zsebuniverzum, az a király! – Ez lehetne 2020 jelszava, amire ráerősített a koronavírus járványhelyzet.

(Címlapkép: az okostelefonok elterjedésével egy egész univerzum kelt életre a zsebünkben a maga információs, hirdetési és értékesítési galaxisaival, forrás: Maulik Sutariya)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.