Az Apple és a Facebook mostani viszálya már a kiterjesztett valóság uralmáért eljövő háború előszele?

Komoly villongás vette kezdetét decemberben az Apple és a Facebook között egy leendő iOS frissítés miatt. Az Apple be kíván szúrni egy kérdést az applikáció használatánál, aminek a Facebook annyira nem örült, hogy egész oldalas újsághirdetésekben igyekezett visszatámadni az iPhone gyártóját. Egyes szakértők szerint a közeljövőben a két vállalat egymás kőkemény versenytársa lehet a kiterjesztett valóság feletti uralomért vívott harcban és ez a mostani csetepaté már a jövendő versengés előszele.

picture

Az Apple és a Facebook közötti harc

Finoman szólva is érdekes egész oldalas hirdetésekre kaphatta fel a fejét a pénzügyi világ decemberben, amikor a Facebook deklarálta a New York Times, a Wall Street Journal és a Financial Times hasábjain azt a szándékát, hogy mindenhol kiáll a kisvállalkozások érdekében az Apple „elnyomásával” szemben. Mielőtt az olvasók felocsúdhattak volna, már jött is a második hirdetés, ahol az Apple aktuális stratégiájának az ingyenes internethasználatra vonatkozó fenyegetését mutatta be a vezető közösségi média vállalat. A Facebook felháborodását egy közeljövőben várható iOS (14) frissítés váltotta ki, melynél azt tervezi az Apple, hogy megkérdezi a telefontulajdonosokat arról, hogy engedélyezik-e a Facebook számára azt, hogy kövesse a felhasználók aktivitását más társaságok applikációin és weboldalain keresztül. A dolog így néz ki:


Forrás: The New York Times

A kölcsönös kapcsolat

Angolul a „frenemy” szó kiválóan fejezi ki a két technológiai óriás aktuális viszonyát, akik egyszerre egymás barátai (friends) és ellenségei (enemy). A „barátság” egy szimbiózishoz hasonló kapcsolat abban az értelemben, hogy a Facebooknak szüksége van az iPhone tulajdonosokra, míg az Applenek hasonló módon szüksége van a Facebook mobilalkalmazásaira (FB, Messenger, Instagram, WhatsApp). Ezt a szimbiotikus hatást támogatta eddig az is, hogy mindkét vállalat a saját technológiai szegmensében törekedett a domináns pozíció kiépítésére. 2020-ig néhány apróbb részterület kivételével nem keresztezték egymás útját.

Szemléletbeli különbségek

Az iPhone-ok képernyőin futó Facebook-alkalmazások közös érdekein túlmenően azonban két egymással szöges ellentétben álló üzleti filozófia ütközik meg már nem először az elmúlt évek során. Nagyon lesarkítva a két modell a következő:

  • Az Apple magasan árazott hardvert értékesít, amelyen keresztül kontrollálja a teljes felhasználói élményt, nagy hangsúlyt helyezve a felhasználói privát szféra védelmére.
  • A Facebook ingyenes (de facto a felhasználói adatokért cserébe adott) közösségi és kommunikációs eszközöket kínál többmilliárd felhasználónak.

A 2010-es években Tim Cook többször kritizálta a Facebook üzleti alapfilozófiáját, amely a felhasználói adatgyűjtésre és ezen adatok hirdetők felé történő monetizációjára épül. Ezekre a megjegyzésekre Mark Zuckerberg általában azzal válaszolt, hogy az Apple termékei drágák, ezáltal nem érhetők el mindenki számára, szemben az „ingyenes” Facebook szolgáltatásokkal.

picture

Hogyan formálta Tim Cook saját arcképére az Apple-t?

Steve Jobs halála után a Szilícium-völgyben nem sokan fogadtak volna az Apple sikertörténetének a folytatására, a tőzsdei befektetők és a hűséges vásárlók is kétségbe voltak esve. Ám Tim Cook mégsem vallott kudarcot, sőt az egyik legsikeresebb üzleti utódlást hajtotta végre a történelemben.

Üzletileg eddig tökéletesen működött a két egymással teljesen ellentétes felhasználói adatgazdálkodási modell. Az olyan botrányoknak is köszönhetően azonban, mint amilyen a 2018-as Cambridge Analytica adathalászás volt a Facebook platformjáról,

AZ APPLE JELENLEG EGYFAJTA HITELESSÉGI VERSENYELŐNYBEN VAN A BÚJTATOTT ADATKERESKEDELMET FOLYTATÓ FACEBOOKKAL (ÉS GOOGLE-LAL) SZEMBEN.

A technológiai cégek szabályozása

Világszerte egyre komolyabban foglalkoznak az egyes kormányok azzal, hogy valamilyen módon szabályozzák a túl nagyra nőtt technológiai vállalatok egyre monopolisztikusabb tevékenységét. Ezen szabályozási törekvések legerősebb szándéka jelenleg a Facebook és a Google hirdetési tevékenységének átláthatóbbá tételéről szól. Ezen szabályozói nyomás mellé érkezett meg most az Apple „fricskája” is a Facebookkal szemben.

Mindebben a technológiai „iszapbirkózásban” azonban a Facebook sem feltett kézzel kíván részt venni. A közösségi média vállalat válaszként az Apple lépésére bőszen kezdte el mutogatni az App Store visszásságait.

Az App Store az Apple által gyártott készülékek digitális értékesítési platformja, amelyen keresztül az Apple kérlelhetetlen kegyetlenséggel és vasmarokkal tartja kezében az iPhoneokon futó alkalmazások feletti kontrollt. Az iPhone gyártója hivatalosan csak ezen az App Store-on keresztül enged alkalmazást letölteni a telefonjaira. Az applikációkért kért összegekből pedig egy csinos 30 százalékos részesedést kér a fejlesztőktől. Ez egyre többször vált ki ellenérzéseket az egyes kormányzati szabályozó szervekből és a fejlesztői társadalomból. Emiatt egyre gyakoribbak a monopóliumellenes vizsgálatok lefolytatására vonatkozó követelések az Apple-lel szemben (amire most a Facebook is felhívja a figyelmet).

A 30 százalékos sáp csak az egyik méregpirula, amit a külső fejlesztőknek az Apple készülékekre történő feljutásukkor le kell küzdeniük. A másik sokak számára visszásnak tűnő üzleti praktika az Apple részéről az, hogy a saját fejlesztésű applikációit igyekszik előnyben részesíteni a külsős „portékákkal” szemben.

Egy tavaly szeptemberi cikkében a New York Times például bemutatta a Spotify „vesszőfutását”, amit a 2010-es években szenvedett el a vezető zenei streaming szolgáltató a „zene” címszóval történő kereséseknél az App Store-ban. Tudni kell azt, hogy az App Store-ból történő applikáció letöltések kétharmadát valamilyen kulcsszóra történő rákeresés előzi meg. Amíg nem volt Apple Music az applikációs áruházban, addig a Spotify volt az első zene szóra adott találat. Innen 2018 végére a 23. (!) helyre esett vissza, miközben 8 darab Apple-ös saját alkalmazás vezette a találati listát. Ekkor jött egy kis panaszkodás az európai szabályozóknál és csodák csodájára visszamászott a negyedik helyre a Spotify.

A konfliktus lehetséges oka

A játékokat tekintve sincs egyszerű év az App Store-ban. Az Epic Games-sel kapcsolatos villongások a vezető hírek között kaptak helyet a nyár végén. De a Facebook is nagyot küzdött azért, hogy a Facebook Gaming megjelenhessen az Apple készülékein. Február vége és június között legalább ötször került elutasításra az Apple saját fejlesztésű játékainak nem szívesen fogadott versenytársat kínáló Facebook alkalmazás.

Így áll most a helyzet az Apple és a Facebook között, kezd a „frenemy” szójátékból az „fr” rész eltűnni és ezáltal egyre barátságtalanabbá válni a kapcsolat a két technológiai behemót között. Egyetlen kérdésre kell már csak választ kapnunk, nevezetesen, hogy miért most kezdte el piszkálni az Apple a Facebook iPhone készülékeken történő eddig sem túl gátlásos felhasználói adatgyűjtését.

ISMERVE AZ APPLE RENDKÍVÜL TUDATOS STRATÉGIA MENTÉN TÖRTÉNŐ HALADÁSÁT A VÉLETLEN LEHETŐSÉGÉT TELJESEN ELVETHETJÜK.

Az általános szakértői vélemény szerint itt már a közeljövő hatalmas technológiai durranásának, a kiterjesztett valóságnak az uralásáról lehet szó. A kiterjesztett valóság a valóság egyfajta virtuális kibővítése, amikor a valós környezetbe virtuális elemek kerülnek kivetítésre. Ennek a technológiának az eszköze lehet, hogy már az idén egy AR szemüveg lesz, amin mind az Apple, mind pedig a Facebook gőzerővel dolgozik jelenleg. Az alábbi kisfilm jól mutatja be, hogy miképpen nézhet ki majd az Apple kiterjesztett valóság szemüvege:

Közben a Facebook sem tétlenkedik, náluk az idén érkezik az okosszemüveg, ami már az előhírnöke lesz az ő AR szemüvegüknek. Ez a következő technológiai találmány nem kispályás eszköz lesz, ahol szemtől szemben fog versenyezni egymással az Apple és a Facebook.

És nagyon lehet, hogy az eddigi relatíve békés egymás mellett élés pontosan emiatt napjainkban ér véget a két technológiai behemót között.

(Posztom elkészüléséhez elsőszámú forrásként szolgált a New York Times „Facebook Takes the Gloves Off in Feud With Apple” című 2020. december 16-i írása. Köszönet érte.)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.