Csődhelyzetet áraznak a Jaguár hitelezői
“A Brexit után milyen kocsival száguld Bond? Valószínűleg nem Jaguárral, mivel a patinás autógyártónak napjai vannak hátra… “
Annak, aki kiemelten figyeli az autószektort, nem okoz meglepetést, hogy a növekvő bérek, a kutatásra és fejlesztésre elköltött rengeteg pénz, a csökkenő értékesítési számok 2019-re nehéz helyzetbe hozták az autógyártókat, így a Jaguar Land Rover-t (JLR) is. A március 29-én esedékes Brexit további beláthatatlan következményekkel járhat a brit-indiai autógyártóra nézve.
A piac már a csődöt árazza?
A cég 5 éves CDS (Credit Default Swap), azaz csődkockázati felára az elmúlt egy évben 150-ről 900 pont magasságába emelkedett, és ahogy az alábbi charton is látszik, az elmúlt hónapokban gyorsult be igazán. A konkurens prémium gyártóknál ez a szám lényegesen alacsonyabb, a Daimler esetében 86 pont míg a BMW-nél csak 77 pont.
Ez azt jelenti a befektetők számára, hogy a JLR egyre kockázatosabb adós. A piac azt kezdte el árazni, hogy egyre nagyobb az esélye annak, hogy a cég nem, vagy csak jóval drágábban tudja megújítani kifutó hiteleit, magasabb kuponnal tud új kötvényt kibocsátani, azaz praktikusan drágábban tudja finanszírozni magát a piacról. Ez húsba vágó kérdés, hiszen
A JAGUÁRNAK 2019 NOVEMBERÉBEN 500 MILLIÓ DOLLÁRNYI LEJÁRATA LESZ, DE 2020-BAN TOVÁBBI 2 MILLIÁRD DOLLÁRRA LENNE SZÜKSÉGE,
hogy likviditását meg tudja őrizni, miközben a cég égeti a pénzt és a kínai piacon összeestek az értékesítési számok is.
A kérdés az, hogy ki és milyen feltételek mellett szeretné tovább finanszírozni a tradicionális brit márkát? Erre alternatíva lehet a befektetőknek a csoport tulajdonosa, a TATA Motors által kibocsátott 2023-ban lejáró kötvénye (A TATA a JLR-t vásárolta fel több mint 10 évvel ezelőtt). A kötvény árfolyama 90% alá esett, így az eredeti 5,625%-os kuponhoz képest magasabb, már ~8,5% hozammal vásárolhatják meg a dollárban. Így a JLR gyengélkedését kihasználva az anyacég által garantált és általa kibocsátott kötvényen keresztül érhetünk el 8% feletti dolláros hozamot.
HA NEM HISZÜNK A CSŐDBEN, AKKOR 4 ÉVES IDŐTÁVON KIEMELKEDŐ HOZAMFELÁRAT KAPUNK A KOCKÁZATMENTES HOZAMHOZ KÉPEST.
Kötvénybefektetőként azonban soha nem szabad szem elől tévesztenünk, hogy nincs ingyen ebéd, azaz a magasabb kockázat miatt kapunk magasabb hozamot.
Természetesen továbbra is elképzelhető, hogy az indiai Tata Motors finanszírozza a JLR-t, azonban hosszú távon valószínűleg ők se szeretnék számolatlanul locsolni a pénzt a cégbe. (A JLR tavaly jelentette be, hogy a következő 3 évben 18 milliárd dollárt költenek majd az elektromos meghajtású járművek fejlesztésére.) Egy hard Brexit tovább nehezítheti az autógyártók, így a JLR helyzetét is. Visszaeshet az értékesítés, nőhetnek a költségek, akadozhat a beszállítás, akár jelentősen változhat a font árfolyama is, és nem tudjuk, hogy ebből mennyi van már beárazva jelenleg kockázatként a cég esetében. A kötvényesek valószínűleg jobban járnának, ha a Tata „kihúzná a dugót” a JLR-ből, jelentős pénzösszeget spórolva meg ezzel, így a kötvény árfolyama a másodpiacon emelkedésnek indulhatna, ugyanakkor ezt a lépést nyilván óriási politikai felháborodás kísérné a szigetországban.
(Címlapkép: Jaguár XK120 1950-ből, Sfoskett /Wikipedia)
Olvass minden nap a világ történéseiről egy Concorde-os szemüvegén keresztül!
Ha nem szeretnél lemaradni a legjobb írásainkról, iratkozz fel hírlevelünkre és minden héten egyszer elküldjük heti válogatásunkat.
Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.