Az autógyártók a legjobbat várják és a legrosszabbra készülnek a Brexit kapcsán
Vasárnap jelentette be a Nissan, hogy mégsem Nagy-Britanniában kezdi meg az európai piacra szánt új X-Trail modell gyártását: a sunderland-i üzem helyett (melynek ezzel kapcsolatos bővítési-fejlesztési tervét még 2016-ban jelentették be) Japánban gyártják majd a szériát.
„A FOLYAMATOS BIZONYTALANSÁG NAGY-BRITANNIA ÉS AZ EU JÖVŐBENI KAPCSOLATÁT ILLETŐEN NEM SEGÍT ABBAN, HOGY A MIÉNKHEZ HASONLÓ CÉGEK TERVEZNI TUDJANAK A JÖVŐRE”
– áll a közleményben, egyértelműsítve, hogy a Brexit körüli kérdések, a megállapodás nélküli kiválás növekvő esélye meghatározó szerepet játszott a döntésben.
A beruházások mellett a vásárlást is visszafogják – csökken az értékesítés
A több mint két éve húzódó Brexit mint Damoklész kardja lebeg az autógyártók feje felett, hiszen az Egyesült Királyság meghatározó piac számukra. 2017-ben még 2.540.617 db új autót tudtak értékesíteni a szigetországban, azonban 2018-ra ez a szám már érdemben, 6,8 százalékkal csökkent (2.367.147 darabot tudtak eladni). A magánvásárlók is kevesebben mentek a kereskedésben a kasszához 2018-ban, az ő esetükben 6,4 százalékos volt a visszaesés év/év alapon, de a flotta vásárlók körében még nagyobb, 7,3 százalékos a visszaesés. A brit piac ezzel messze alulmúlta az európai értékesítési adatokat.
Hogy 2019 márciusa valóban Hard Brexitet hoz-e és, hogy ennek mi is lehet a következménye, azt talán Theresa May és pártja sem látja még tisztán, maximum elképzeléseik lehetnek róla. Az azonban biztos, hogy a cégek vezetői kénytelenek a megállapodás nélküli kiválás jelentette helyzetre is felkészülni: a vásárlásokat és beruházásokat is visszafogják, ennek következtében az autó megrendelések száma is csökken.
Az autógyártók több szempontból is érintettek a Brexit kapcsán. Az egyik kérdés, hogy a szigetországi gyárak/összeszerelő üzemek alkatrész ellátása mennyire akadozhat: ez a just in time rendszer miatt érdekes, mely gyakorlatilag folyamatosan minimális szinten tartja a raktározást. A másik kérdés, hogy a kilépés esetén az importvámok hogyan alakulnak, a határon mennyi ideig kell várakozni, így mennyivel nőhet a megrendelt autók leszállításának ideje.
Aggódhatnak a német gyártók
Az értékesítési számokat böngészve láthatjuk, hogy a Ford igencsak előkelő helyen áll, hiszen a TOP 10-ben 3 modellje is szerepel. A Fiesta az első, a Focus a hetedik a Kuga pedig a kilencedik. Ebből a három modellből 186.782 darabot adtak el 2018-ban, azaz a teljes piac 7,89 százalékát tette ki. A dolog érdekessége az, hogy nekik nincs gyáruk a szigetországban, így egy Hard Brexit esetén az Opel (Vauxhall) értékes vevőket szerezhet, ha a Fordnál akadozna az értékesítés, a megrendelt autók késő leszállítása, átadása miatt.
A német autógyártók aggódhatnak, hiszen a globális exportértékesítésüknek közel 20 százalékát adja a brit piac. A BMW, mely a két ikonikus angol márkát, a Mini-t és a Rolls-Royce-t is tulajdonolja, a legrosszabbra készül a Brexit kapcsán. Az Aston Martin azt nyilatkozta, hogy ők a no-deal forgatókönyvre készülnek, bármi ami ennél jobb az már „ajándék számukra”. A Continental, a világ második legnagyobb autóipari beszállítója egy 100 fős csapatot hozott létre, hogy vizsgálják meg a kilépés kockázatait, beleértve a no-deal esélyét és következményeit is. Ahogy látszik, az autóipar a legjobbat várja, de a legrosszabbra készül.
(A Brexitről szóló valamennyi cikkünket itt érhetik el.)
(Cimlapkép: a Nissan sunderland-i üzemében, Colin/Flickr)
Olvass minden nap a világ történéseiről egy Concorde-os szemüvegén keresztül!
Ha nem szeretnél lemaradni a legjobb írásainkról, iratkozz fel hírlevelünkre és minden héten egyszer elküldjük heti válogatásunkat.
Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.