Az autógyártók a legjobbat várják és a legrosszabbra készülnek a Brexit kapcsán

picture

Vasárnap jelentette be a Nissan, hogy mégsem Nagy-Britanniában kezdi meg az európai piacra szánt új X-Trail modell gyártását: a sunderland-i üzem helyett (melynek ezzel kapcsolatos bővítési-fejlesztési tervét még 2016-ban jelentették be) Japánban gyártják majd a szériát.

„A FOLYAMATOS BIZONYTALANSÁG NAGY-BRITANNIA ÉS AZ EU JÖVŐBENI KAPCSOLATÁT ILLETŐEN NEM SEGÍT ABBAN, HOGY A MIÉNKHEZ HASONLÓ CÉGEK TERVEZNI TUDJANAK A JÖVŐRE”

– áll a közleményben, egyértelműsítve, hogy a Brexit körüli kérdések, a megállapodás nélküli kiválás növekvő esélye meghatározó szerepet játszott a döntésben.

A beruházások mellett a vásárlást is visszafogják – csökken az értékesítés

A több mint két éve húzódó Brexit mint Damoklész kardja lebeg az autógyártók feje felett, hiszen az Egyesült Királyság meghatározó piac számukra. 2017-ben még 2.540.617 db új autót tudtak értékesíteni a szigetországban, azonban 2018-ra ez a szám már érdemben, 6,8 százalékkal csökkent (2.367.147 darabot tudtak eladni). A magánvásárlók is kevesebben mentek a kereskedésben a kasszához 2018-ban, az ő esetükben 6,4 százalékos volt a visszaesés év/év alapon, de a flotta vásárlók körében még nagyobb, 7,3 százalékos a visszaesés. A brit piac ezzel messze alulmúlta az európai értékesítési adatokat.

picture

Európai autóértékesítések: itt a trendforduló?

Erősen indult, gyászosan ért véget 2018 az európai autóértékesítési számokat nézve. Hiába az éves 0,1 százalékos növekedés, az őszi hónapok esését látva lehet, hogy trendfordulóról is beszélhetünk.

Hogy 2019 márciusa valóban Hard Brexitet hoz-e és, hogy ennek mi is lehet a következménye, azt talán Theresa May és pártja sem látja még tisztán, maximum elképzeléseik lehetnek róla. Az azonban biztos, hogy a cégek vezetői kénytelenek a megállapodás nélküli kiválás jelentette helyzetre is felkészülni: a vásárlásokat és beruházásokat is visszafogják, ennek következtében az autó megrendelések száma is csökken.

picture

Brexit: félúton a tagadás és a beletörődés között

Theresa May állva, harc közben bukik el. A toryk kezdenek szembesülni felelősségükkel, fojtogatja őket a félelem, hogy most tényleg megtörténik, amiért évek óta dolgoznak. Az alkotmányos válsággal fenyegető brit belpolitikai káosz jelenlegi stációja csend és béke ahhoz képest, ami jövő kedd után következik.

Az autógyártók több szempontból is érintettek a Brexit kapcsán. Az egyik kérdés, hogy a szigetországi gyárak/összeszerelő üzemek alkatrész ellátása mennyire akadozhat: ez a just in time rendszer miatt érdekes, mely gyakorlatilag folyamatosan minimális szinten tartja a raktározást. A másik kérdés, hogy a kilépés esetén az importvámok hogyan alakulnak, a határon mennyi ideig kell várakozni, így mennyivel nőhet a megrendelt autók leszállításának ideje.

Aggódhatnak a német gyártók

Az értékesítési számokat böngészve láthatjuk, hogy a Ford igencsak előkelő helyen áll, hiszen a TOP 10-ben 3 modellje is szerepel. A Fiesta az első, a Focus a hetedik a Kuga pedig a kilencedik. Ebből a három modellből 186.782 darabot adtak el 2018-ban, azaz a teljes piac 7,89 százalékát tette ki. A dolog érdekessége az, hogy nekik nincs gyáruk a szigetországban, így egy Hard Brexit esetén az Opel (Vauxhall) értékes vevőket szerezhet, ha a Fordnál akadozna az értékesítés, a megrendelt autók késő leszállítása, átadása miatt.

A német autógyártók aggódhatnak, hiszen a globális exportértékesítésüknek közel 20 százalékát adja a brit piac. A BMW, mely a két ikonikus angol márkát, a Mini-t és a Rolls-Royce-t is tulajdonolja, a legrosszabbra készül a Brexit kapcsán. Az Aston Martin azt nyilatkozta, hogy ők a no-deal forgatókönyvre készülnek, bármi ami ennél jobb az már „ajándék számukra”. A Continental, a világ második legnagyobb autóipari beszállítója egy 100 fős csapatot hozott létre, hogy vizsgálják meg a kilépés kockázatait, beleértve a no-deal esélyét és következményeit is. Ahogy látszik, az autóipar a legjobbat várja, de a legrosszabbra készül.

(A Brexitről szóló valamennyi cikkünket itt érhetik el.)

(Cimlapkép: a Nissan sunderland-i üzemében, Colin/Flickr)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.


Ajánló

picture

Brexit – kiben mi lakik?

Olvasási idő: 5 p
Mi lehet az oka, hogy a teljes katasztrófával fenyegető megállapodás nélküli Brexit is sok brit politikus számára elfogadható, sőt, akár kívánatos forgatókönyv? A különböző szempontok között egyéni ambíciók, de a nemzeti büszkeség és identitástudat is ott van.
picture

A BMW és a magyar GDP

Olvasási idő: 3 p
A cseh és szlovák autóexport is magasabb arányt képvisel a GDP-ben, mint a magyar. A BMW új, debreceni gyárával sem változik az autóipari kitettség sorrendje a V4-es országok között.
picture

Lassul a kínai autópiac – itt a fordulat a globális értékesítésben?

Olvasási idő: 3 p
Rossz hír a magyar gazdaságnak, ha befékez az autóipar, lényegében eltűnik a külkereskedelmi többletünk. Kínában három egymást követő hónapban estek az eladások, de ciklikus és strukturális okok világszerte is amellett szólnak, hogy az autóipar túl van a csúcson.