Így lett pár év alatt hárommillió elektromos autó

picture

Rohamosan nő az elektromos autók száma világszerte. Míg 2005-től még 10 évre volt szükség, hogy elérjük az 1 millió darabot, addig 2017-re már a 3 milliós számot is átlépte az értékesített elektromos autók száma, látható az IEA (Nemzetközi Energiaügynökség) ábráján.

Előrejelzések szerint 2030-ra ez a szám elérheti a 140 millió darabot – ez picit túlzónak tűnhet annak fényében, hogy az éves globális összértékesítés valahol 80 millió autónál állhat meg a gazdasági fellendülés éveiben. A következő 12 évben átlagosan ~11,5 millió értékesített elektromos autó nem tűnik reálisnak, de ez a túlzott optimizmus az elmúlt 5-6 évben is tapasztalható volt a gyártók és a politikusok részéről is. Japán, Európa és Amerika után az elmúlt három évben Kína is beszállt az elektromos autók fejlesztési és értékesítési versenyébe.

Kína 2020-ra világelső szeretne lenni ezen a piacon, és erre jó esélye is van. Hatalmas belső piacára kisméretű, városi, megfizethető, kevésbé igényes elektromos autókat fejleszt, melyeket az európai modellekhez képest harmad-negyed áron értékesít, így jelentős belső kereslet mutatkozik irántuk.

Európán belül Norvégia, Hollandia és Svédország emelkedik ki az értékesítési számokat látva, de Németország és Franciaország is ott van a nyomukban. Norvégiában az eladott új autók közül minden harmadik elektromos, Hollandiában ez az arány 6,4 százalék, míg Svédországban csak 3,4 százalék. Az elektromos autók elterjedését nagymértékben segítheti a következő években a növekvő, ezáltal egyre inkább életszerűen használható hatótávolság, a töltő állomások számának növekedése és az árak csökkenése (részben az állami támogatásoknak köszönhetően).

(címlapkép: Kínai elektromos taxi, Wikipedia, DKMcLaren)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.


Ajánló

picture

Hűtőgépek harca az elektromos autókkal

Olvasási idő: 2 p
Ha az elektromos autók terjedése nem lesz exponenciális ütemű, az egyéb fogyasztók csökkenő áramigénye – így például a háztartási gépek korszerűsítésével látható keresletcsökkentés – ellensúlyozhatja az elektromos autók áramigényét. Ha.
picture

Az autózás internete

Olvasási idő: 3 p
Annyit ér már a Morgan Stanley szerint a Google önvezetőautó-fejlesztő cége, a Waymo, mint néhány évvel ezelőtt az egész Google. A 175 milliárd dolláros értékbecslés több nagy autógyártó cég értékének is a többszöröse.
picture

A Nagy Tesla Csata - 2018

Olvasási idő: 5 p
Iszonyatos áldozatok árán, kampányszerűen teljesülő célszámok, nagyon erős marketing mellett a tervektől elmaradó termelés: nem látszik, hogy mitől lenne vége a Tesla-árfolyam elmúlt félévi hullámvasútazásának.