Így lett pár év alatt hárommillió elektromos autó
Rohamosan nő az elektromos autók száma világszerte. Míg 2005-től még 10 évre volt szükség, hogy elérjük az 1 millió darabot, addig 2017-re már a 3 milliós számot is átlépte az értékesített elektromos autók száma, látható az IEA (Nemzetközi Energiaügynökség) ábráján.
Előrejelzések szerint 2030-ra ez a szám elérheti a 140 millió darabot – ez picit túlzónak tűnhet annak fényében, hogy az éves globális összértékesítés valahol 80 millió autónál állhat meg a gazdasági fellendülés éveiben. A következő 12 évben átlagosan ~11,5 millió értékesített elektromos autó nem tűnik reálisnak, de ez a túlzott optimizmus az elmúlt 5-6 évben is tapasztalható volt a gyártók és a politikusok részéről is. Japán, Európa és Amerika után az elmúlt három évben Kína is beszállt az elektromos autók fejlesztési és értékesítési versenyébe.
Kína 2020-ra világelső szeretne lenni ezen a piacon, és erre jó esélye is van. Hatalmas belső piacára kisméretű, városi, megfizethető, kevésbé igényes elektromos autókat fejleszt, melyeket az európai modellekhez képest harmad-negyed áron értékesít, így jelentős belső kereslet mutatkozik irántuk.
Európán belül Norvégia, Hollandia és Svédország emelkedik ki az értékesítési számokat látva, de Németország és Franciaország is ott van a nyomukban. Norvégiában az eladott új autók közül minden harmadik elektromos, Hollandiában ez az arány 6,4 százalék, míg Svédországban csak 3,4 százalék. Az elektromos autók elterjedését nagymértékben segítheti a következő években a növekvő, ezáltal egyre inkább életszerűen használható hatótávolság, a töltő állomások számának növekedése és az árak csökkenése (részben az állami támogatásoknak köszönhetően).
(címlapkép: Kínai elektromos taxi, Wikipedia, DKMcLaren)
Olvass minden nap a világ történéseiről egy Concorde-os szemüvegén keresztül!
Ha nem szeretnél lemaradni a legjobb írásainkról, iratkozz fel hírlevelünkre és minden héten egyszer elküldjük heti válogatásunkat.
Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.