Az amerikai részvénypiac múlt heti VIP-vendége: Kína

Kínai napokba szaladtak bele a befektetők a múlt hét második felében, különös tekintettel pénteken az amerikai tőzsdéken. A Nio nevű elektromos autógyártó részvényeiből például pénteken nagyobb összegű papír forgott, mint az Apple és Amazon részvényekből együttvéve. A spekulatív befektetők szépen lassan elfelejtik a Teslát és a Nikolát, van most helyette nekik Nio, Li Auto és Xpeng.

picture

A NIO részvények szárnyalása az amerikai részvénypiacon

A november 13-i pénteken az amerikai részvénypiacon az éllovas tizenegy részvényben a befektetők az alábbi értékben kereskedtek:

Pirossal jelöltük az amerikai tőzsdék valamelyikére bevezetett kínai papírokat.

Az események szinte követhetetlenül jönnek egymás után az elmúlt másfél héten az amerikai részvénypiacon. Másfél hete még az elnökválasztás eredményét reagálták le a piacok. A múlt hétfőn (és folytatódó reakcióként szinte az egész héten) a Pfizer/BioNTech vakcinahír változtatta felbolydult méhkassá az egész globális részvénypiacot. Ez a két folyamat nagyon a szem előtt volt. A múlt hét második felében aztán olyan őrület jött egyes kínai részvényekben New Yorkban, hogy arra még 2020-ban is nehéz szavakat találni. Csütörtökre és péntekre Kína és a kínai elektromos autógyártó szektor lett az NYSE és a Nasdaq díszvendége, VIP-vendége.

November 13. számokban

Ahhoz, hogy kontextusba helyezzük ezt a november 13-i pénteki napot, érdemes egy kicsit játszanunk a számokkal:

  • Az összesített, amerikai dollárban kalkulált részvényforgalom első tizenegy helyezettjéből öt kínai ADR vagy ADS volt.
  • A már 61 milliárd dollárt érő vezető kínai autógyártónak, a Nio részvényeknek nagyobb forgalma volt, mint az együtt 3.598 milliárd dollárt érő Apple-Amazon párosnak.
  • A másik két kínai EV-cég sem akart nagyon lemaradni. A 26 milliárd dollárt érő Li Autonak nagyobb, a 30 milliárd dollárt érő Xpeng autónak pedig szinte ugyanakkora forgalma volt, mint a Microsoftnak (piaci kapitalizáció: 1.637 milliárd dollár).
  • A nap folyamán 579 millió darab Nio részvény cserélt gazdát (közkézhányad 1.080 millió darab) 47,19 dolláros átlagáron. Li Auto részvényekből pedig több fordult meg, mint a teljes közkézhányad ezen a pénteki napon.

Kik ezek az említett kínai elektromos autógyártó cégek, teheti fel a kérdést joggal az olvasó. A Nio már egy régi motoros a tőzsdén, a részvényeivel már több mint két éve kereskednek az NYSE-n. A Li Auto és az Xpeng azonban csak idén nyár végén debütáltak New Yorkban.

Kezdjük a vezető kínai EV-vállalattal a Nioval. A részvények heti gyertyás grafikonja így mutat a 2018. szeptember 12-i első kereskedési naptól kezdve az ominózus 2020. november 13-i péntekig:

A NIO kínai elektromos autógyártó árfolyamának alakulása a bevezetése óta eltelt 2 évben

A 2019-es és a 2020-as tőzsdei történet nagyon hasonló a Tesláéhoz, csak az árfolyammozgás volt sokkal nagyobb. A kék téglalappal jelölt tavalyi drámában az ártámogatások csökkentése, egy elhalasztott gyárépítési terv és egy motorvisszahívás híre totálisan szétporlasztotta a befektetői bizalmat. Ennek következtében a februári 10,64 dolláros éves csúcsról szeptemberre 1,19 dolláros éves minimumra esett az ár. Ez 89 százalékos összeomlás volt. A 2019-es medve éve után jött idén a bika esztendeje, amikor a márciusi 2,11 dolláros mélypontról múlt péntekre 54,20 dollárra emelkedett az ár. Ez 25-26-szoros árfolyamemelkedés 8 hónap alatt.

NIO részvények értéke=Kevés eladás és nagy növekedési potenciál

A Nio-t jelenleg 61 milliárd dollárra értékeli a tőzsde úgy, hogy eddig életében összesen 64 ezer autót értékesített. Összehasonlításképpen tavaly ilyenkor, amikor a Tesla ért ennyit, akkor Elon Musk cége a megelőző négy negyedévben 346 ezer autót szállított le. A Nio eddig az összesített 8 negyedévnyi tőzsdei gyorsjelentésében (2018 Q3 – 2020 Q2) 2,6 milliárd dollárnyi árbevételt ért el 3 milliárd dollárnyi veszteségtermelés mellett. Mondjuk soha nem is mondta senki, hogy a múltja alapján árazzák az egyes részvényeket a befektetők, ám ezek eddig a tények a kínai gyártótól. Az meg, hogy többet ér már, mint a BMW, a befektetői fantázia.

A kínai Li Auto és Xpeng részvények is dübörögtek

Persze most látva az Xpeng múlt csütörtöki és a Li Auto múlt pénteki gyorsjelentését nyilván a fantasztikus növekedés korszaka jön el mind az értékesített autók darabszámában, mind pedig az árbevételben. A Li Auto július 29-e óta tartó tőzsdei pályafutása így mutat napi gyertyákkal:

A Li Auto tőzsdei bevezetése óta az árfolyam óriási emelkedést ért el a koronavírus járvány ellenére

Az Xpeng részvények még rövidebb, augusztus 26-ától jegyzett árfolyamai így festenek napi gyertyákkal:

A Xpeng kínai elektromos autógyártó cég augusztusi bevezetése óta az árfolyama több mint megkétszereződött

A zöld téglalappal jelölt novemberi tíz kereskedési nap hozta el a teljes őrületet mindkét esetben a Nioval együtt.
A három kínai elektromos autógyártó eddigi élettörténetének negyedéves bontású autóértékesítési számai az alábbi ábrán láthatók:

A három szárnyaló kínai elektromos autógyártó cég eladásit mutató ábra a különböző negyedévekben
Forrás: Technode

EGY BIZTOSAN MEGÁLLAPÍTHATÓ, A KÍNAI EV SZEKTOR A PÉNZÁRADATBAN ÚSZÓ NEMZETKÖZI TŐKEPIACON PÁR HÓNAP ÉS KÉT ÉV KÖZÖTTI TŐZSDEI JELENLÉTTEL MEGKAPTA AZT A MAXIMÁLIS BIZALMAT, AMIHEZ A TESLÁNAK KILENC ÉS FÉL ÉVRE VOLT SZÜKSÉGE.

Persze a Tesla volt az úttörő, a kínai „másolatok” pedig már csak kiválóan ülnek fel az Elon Musk által gerjesztett hullámra. Az elektromos autó bikapiac életben maradt az elmúlt két és fél hónapban a Tesla alulteljesítése és a Nikola összecsuklása ellenére is. A változás annyi, hogy most a kínaiakat bikázták be. Látva persze a grafikonokat nagy kérdés az, hogy a péntek 13-a hordozza-e majd magában a rossz óment a következő hetekre.

Az elektromos autó csak az egyik aspektusa volt a bemutatott vállalatoknak. A másik az, hogy kínaiak. És annak ellenére, hogy jelen pillanatban Jack Ma kukoricán térdepel az Ant Group elhalasztott kibocsátása és tőzsdei bevezetése kapcsán, nem csak az EV-cégek száguldanak az elmúlt hetekben a kínai ADR-ek közül. A Pinduoduo nevű online kiskereskedelmi cég idei napi gyertyás grafikonja sem egy sima emelkedés rajzolata:

A Pinduoduo kínai online kiskereskedelmi cég együtt szárnyalt az utóbbi időszakban az elektromos autós cégekkel

A Pinduoduo immár 181 milliárd dollárt ér. Csütörtökön és pénteken (zöld téglalap) gyorsjelentési reakcióként 36 százalékot emelkedett két kereskedési nap alatt. Ezzel jelenleg a 37. legértékesebb amerikai tőzsdén forgó vállalat megelőzve a Cisco-t és az Oracle-t.

Csodaszép, fantasztikus növekedést hozó, problémamentes elkövetkezendő évtizedet áraznak ezeknek a bemutatott cégeknek a piaci szereplők. Hogy igazuk lesz-e, azt majd meglátjuk.

(Aki kicsit bővebben szeretne olvasni a három kínai elektromos autógyártóról ezen a linken talál egy jó összefoglaló anyagot: „Nio, Xpeng, Li Auto: your cheat sheet to China’s listed Tesla rivals”.)

(A kínai Xpeng bevezetésére a New Yorki tőzsdére 2020. augusztus 27-én, forrás: Bloomberg)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.