Európai autópiac: ez még nem a gödör alja?

picture

Csökkent az új autók értékesítése az EU-ban 2025 első negyedévében, az előző év azonos időszakához képest 1,9 százalékkal esett vissza a forgalom. Januárban 2,6 százalékkal, februárban 3,4 százalékkal csökkent az értékesítés, márciusban már csak 0,2 százalék volt az elmaradás, derül ki az Európai Autógyártók szövetségének friss jelentéséből.

A vásárlók elbizonytalanodása a globális vámháború fényében nem meglepő, röpködtek a kétszámjegyű vámemelések, földi halandó azt sem tudta követni, kinek mikor lép életbe a megemelt vám, és ez épp melyik modell árára hathat.

Az elektromos autók forgalma ugyanakkor 23,9 százalékkal nőtt Európában, mostanra a teljes torta 15,2 százalékát adják ezek az autók. A belsőégésű motorok közül a benzinesek 28,7 százalékot míg a dízelek 9,5 százalékot adtak ki. A hibrid modellek továbbra is a vevők kedvencei a maguk 35,5 százalékával. Tölthető társaik 7,6 százalékos részesedése tovább nőhet a jövőben, ahogy lassan minden gyártó eléri a 100 km feletti tisztán elektromosan megtehető hatótávot.

Az elektromos autók jelentős bővülése részben Németországnak köszönhető, itt 38,9 százalékos volt a növekedés, de jól teljesített a belga piac is 29,9 százalékos növekedéssel. Érdekes módon a francia piac 6,6 százalékkal csökkent EV szinten, de erre magyarázatot adhat, hogy náluk a hibridek értékesítése ugrott meg, 47,5 százalékkal nőtt a tavalyi számokhoz képest. A hibrid szegmensben még a spanyolok (+36,6%) és az olaszok (15,3%) is jól teljesítettek. A tölthető hibridekre is nőtt a kereslet Németországban (+41,8%) 2024 első negyedévéhez képest. Ennek fényében nem meglepő, hogy a német piacon csökkent a dízelek és benzinesek aránya is.

picture

Autópiaci éhezők viadala

Nagy Bertalan, Somlai-Kiss Máté és Jónap Richárd a Concorde Podcast mai adásában a kihívásokkal teli európai autópiac legfontosabb kérdéseit járja körbe.

Az áremelési félelmek persze előre is hozhatják a fogyasztást, mint ahogy Amerikában ez tapasztalható is volt március végén. A vásárlók megrohamozták a kereskedőket attól félve, hogy akár 10-20 százalékkal is drágulhatnak az európai márkák autói. És vannak olyan modellek is, amelyeket 10-20 százalékkal drágábban árulni már nem versenyképes, ezeket ki is vezethetik Amerikából.

2025 KIHÍVÁSOKKAL TELI ÉV LESZ AZ EURÓPAI AUTÓGYÁRTÓK SZÁMÁRA. PROFIT PRÉSBEN VANNAK, MIKÖZBEN OLYAN PIACOKAT VESZÍTHETNEK EL RÉSZBEN VAGY EGÉSZÉBEN, MINT A KÍNAI VAGY AZ AMERIKAI.

Az éves értékesítési számokat csak jelentős kedvezményeket adva sikerülhet elérni, ezzel durva árversenybe sodorva a teljes iparágat. 2025 áprilisában már moderáltan nőtt az újautó-értékesítés 2024 áprilisához képest, de az 1399 autó, amivel többet adtak el, mindössze 0,1 százalékos növekedést jelent, azaz trendfordulóról korai lenne még beszélni.

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.