Ismét magasba repültek az európai gázárak

Az orosz gázszállítások akadozása, a Biden-adminisztráció korábbi lépései, valamint a korábbi éveknél zordabb tél a földgázárak drasztikus emelkedéséhez vezetett az elmúlt hónapokban. A 2022-ben látott pánikhangulat még nincs a piacon, de az ellátási félelem már megjelent az árakban. Mivel a következő években a kínálati oldalról biztosan feszes maradhat a piac, a 30-40 EUR/MWh-ás ársávban maradhat a földgáz ára 2027-ig. Az olaj ára a 65-85 dolláros sávban maradhat idén.

picture

(A cikk először a Telex.hu oldalán jelent meg 2024. december 27-én.)

A gáz ára az év végére a 30-40 EUR/MWh-ás sávba emelkedett, ami fájdalmas az európai gazdaság számára. Az első igazán kedvezőtlen hír augusztus végén érkezett, az ukránok bejelentették, hogy 2025-től nem hosszabbítják meg az Oroszországból Ukrajnán át Közép-Európába tartó gázvezetékhez tartozó gázszállítási megállapodást. Ennek pótlására szóba jöhetne a Fehéroroszországon és Lengyelországon keresztül húzódó Jamal gázvezeték, de a lengyelek hallani sem akarnak róla. A félelmeket tovább növelte, hogy az OMV és a Gazprom közötti per eredményét követően az orosz fél leállította a szállítást az OMV felé.

Az időjárás is kellemetlenül alakul. Októberben és novemberben sok olyan nap volt Németországban, ami hideg, sötét és szélmentes volt, a megújuló energiaforrásokra építő országnak így több földgázra volt szüksége, mint a megelőző két évben, a tárolók töltöttsége gyors csökkenésnek indult. Az előrejelzések szerint a tél is keményebb lehet Európában. Ezen tényezők hatására a gázár már az 50 EUR/MWh-t alulról súrolja, ami jelentős ellátási félelmekre utal az európai földgázpiacon.

Európa alapvetően kétféle módon szerezhet be földgázt: vezetéken keresztül vagy cseppfolyósított formában (LNG) tengeri szállítással. Habár sok vezetéképítési terv felröppent az elmúlt évtizedekben, különböző érdekellentétek miatt egyik sem valósult meg.

picture

A rezsidémon kísértete

A HVG360 együttműködésével készülő "Hova tegyem a pénzem" című, kéthetente megjelenő, prémium hírlevél nyolcadik részében Gyurcsik Attila a hazai gazdaságpolitika elmúlt éveinek egyik legfájóbb politikai termékéről ír.

Európa problémájára így az egyetlen hosszú távú megoldást a jelenlegi geopolitikai helyzetben a globális LNG-importáló terminálok kapacitásának bővítése jelenthetné. A Biden-adminisztráció azonban egy sokat kritizált döntéssel 2024-ben ideiglenesen blokkolta az új export terminálok építésének engedélyezését. Donald Trump korábban úgy nyilatkozott, hogy egyik első döntése lesz, hogy eltörli ezt a kártékony szabályozást. Rövid távon ennek azonban alig lesz hatása a földgázpiacra, az LNG-terminálok építése ugyanis időigényes, legkorábban 2029-30 körül fejthetik ki kedvező hatásukat Európára.

2025 első felében 40 EUR/MWh fölött maradhat az európai gázár. Ezt követően a feszített kínálat miatt a 30-40 EUR/MWh-ás sávra számítunk.

Pozitívan hathat a gázárakra egy vártnál enyhébb tél, vagy ha sikerül megegyezni az orosz gázszállítások meghosszabbításáról, esetleg növeléséről. Ha azonban maradnak a mostani kilátások, az európai ár az amerikai 3,5-szerese maradhat. Mivel ez lineárisan leképződik a villamosenergia árában is, mindez hatalmas teher az olyan európai energiaintenzív iparágak számára, mint a vegyipar, nehézipar vagy a gépgyártás.

Mi lesz az olaj árával?

2024 elején voltak arra utaló jelek, hogy nőhet az olaj iránti kereslet, így eredeti terve alapján az OPEC 2024 szeptemberétől elkezdte volna enyhíteni a termeléscsökkentési intézkedéseit. Azonban a helyzet változott, a kereslet növekedése elmaradt a várakozásoktól. Az olajár így a geopolitikai feszültségek ellenére is a hordónkénti 70-80 dolláros sávban ragadt.
Az elmúlt két és fél évtizedben az olajkereslet növekedésének Kína volt az egyik fő motorja, az ország gazdasági problémái, és az elektromos autók terjedése azonban 2024 második és harmadik negyedévében csökkenő kínai keresletet hozott, amire a Covid időszak óta nem volt példa.

A gyengélkedő keresletnövekedés miatt az IEA előrejelzései szerint 2025 első részében kőolajtöbblet lesz a piacon. Emiatt az OPEC-nek legalább a 2025-ös év közepéig el kellene tolnia az eredetileg idén szeptemberre tervezett termeléscsökkentési intézkedéseinek enyhítését. Az amerikai elnökválasztás eredményét követően még komolyabb dilemma előtt állhat az OPEC. A kartellnek döntenie kell a rövid távú magas olajár és a piaci részesedés megtartása között.

Donald Trump nyilatkozatai arra utalnak, hogy az olajipart erősen támogató adminisztrációban gondolkodik. A várható pénzügyminiszter, Scott Bessent kulcsfontosságú célnak tartja, hogy az USA olajtermelését további 3 millió hordóval növeljék naponta, hiszen az olajár csökkenése az inflációt, illetve Oroszország és Irán bevételeit is csökkentené.

Ezek alapján úgy látszik, hogy szabályozói oldalról komoly akarat van amögött, hogy egyszerűsítsék az olaj- és gázipari cégek életét, növeljék Amerika termelését, és akár 60 dollár/hordó alá szorítsák az olajárat, javítva ezzel a gazdasági kilátásokat. Az ipari szereplők örülnek a szabályozások enyhítésének, de az olajtermelés további felfuttatásáért és az olajár lejjebb szorításáért már egyáltalán nem lelkesednek. Így pedig a politikai akaratot sokkal nehezebb, vagy lehetetlen lehet keresztülvinni. A nemrégiben végbement felvásárlási és összeolvadási hullámnak köszönhetően ugyanis sokkal konszolidáltabb lett az amerikai olajipar, amitől tovább nőhetett ezen vállalatok alkupozíciója.

2025-ben és az azt követő pár évben is 3+1 fő erő fogja befolyásolni az olajárat: a világszintű olajkereslet alakulása, az OPEC termeléscsökkentési intézkedése, az amerikai termelés alakulása, valamint a geopolitikai konfliktusok a Közel-Keleten. Hordónként 65 dollár alatti Brent olajár nagyban csökkentheti az amerikai fúrási tevékenységet és a termelést, így hosszú távon ennél alacsonyabb olajár nem várható. De 80-85 dollárnál magasabb sem, ha ugyanis az olaj hordónkénti ára tartósan meghaladná ezt a szintet, akkor várhatóan az OPEC jelentene be termelésnövelést.

A 2025-ben az átlag olajár így 70-75 dollár/hordó között alakulhat a keresleti problémák és az OPEC döntései miatt. Ha a kereslet élénkül, az átlagos olajár 75-80 dollár/hordó közé emelkedhet.

A legnagyobb kockázat az Irán körül kialakuló geopolitikai konfliktus lehet. Oroszországot leszámítva minden jelentősebb ország gazdaságára negatívan hatna, ha a konfliktus Irán termelését, exportját és az Arab-öböl kijáratának átjárhatóságát korlátozná, így úgy véljük, hogy ezt az érintett szereplők igyekeznek majd elkerülni.

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.


Ajánló

picture

A tengeri útvonal, amely egyre fontosabb az USA-nak is

Olvasási idő: 3 p
A Panama-csatorna szerepe felértékelődött, mióta kibővítették, és az USA belső olajtermelése felfutott. A Jóreménység foka pedig bár sokszor nagy kerülő, nem mindig van más választás.
picture

Európai tengerszorosok, amelyek lezárása háborúkat dönthet el

Olvasási idő: 5 p
A Boszporusz és a Dardanellák már az ókorban is fontos szerepet játszottak, a dán szorosokból származó díjak 16. és 17. században a Dán Királyság bevételeinek a kétharmadát adták.
picture

Szuezi-csatorna: a világkereskedelem Achilles-sarka

Olvasási idő: 4 p
Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.