Nem csak az embereknek, az autóiknak is súlyproblémáik vannak

picture

Az elmúlt években több írásomban és podcastban is foglalkoztam már az autók méretnövekedésével. A nagyobb autókba erősebb motorok kellenek, hogy ne legyenek lomhák, a nagyobb méret általában nagyobb súlyt is jelent, mely nem csak a vezethetőséget rontja, de a gumi is jobban kopik, az aszfaltot is jobban erodálja.

Az autók súlyproblémáira mutat rá a Bloomberg egyik cikke is. Eszerint 2022-ben az amerikai piacon értékesített új autók átlagos súlya elérte a 4 329 fontot, azaz közel 1 963 kilogrammot. Csak az elmúlt három évben 175 fonttal, vagyis 79 kilóval nőt átlagosan az autók súlya, ami 4 százalékos súlygyarapodást jelent.

Az SUV-k és truck-ok terjedése egyértelműen tovább ront a helyzeten. A városi terepjárók esetében a megemelt karosszéria miatt megerősített futóműre van szükség, az összkerékhajtás is növeli az autók súlyát, mint ahogy a szebb, de a nagyobb méret miatti súlyosabb felnik is.

A RÉGEN MINDEN JOBB VOLT SZLOGEN ITT NEM ÁLLJA MEG A HELYÉT, AZONBAN AZ BIZTOS, HOGY RÉGEN AZ AUTÓK JÓVAL KÖNNYEBBEK VOLTAK.

1980-hoz képest például kerek 1 000 fontot híztak az autók a tengerentúlon. Ez több mint 450 extra kilót jelent kicsit több mint 40 év alatt. Mondhatjuk, hogy közben a klíma, a szórakoztató elektronika is alapfelszereltség lett, csakúgy, mint a vezetést támogató rendszerek, de a trend egyértelmű. Egyre nagyobb és nehezebb autók kerülnek forgalomba.

AZ ELEKTROMOS AUTÓK TÉRNYERÉSE PEDIG TOVÁBBI SÚLYGYARAPODÁST HOZ, HA AZONOS MODELLEK BELSŐÉGÉSŰ VERZIÓJÁT HASONLÍTJUK ÖSSZE ELEKTROMOS TÁRSAIKKAL.

Az elektromos SUV-ok és pick up-ok gyakran 2 500 kilóval vagy azt is meghaladva gördülnek le a gyártószalagról, mint például a Tesla Cybertruck-ja a maga 3 100 kg súlyával. Mindenki az akkumulátorok töltési idejéről beszél, de legalább annyira fontos fejlesztés lesz szerintem azok súlycsökkentése.

Fentiek tükrében a szabályozók helyében az autók méretére és súlyára fókuszálnék, és azt próbálnám szabályozni, különben autóink ki fogják nőni a parkolóhelyeket és lassan a városunkat is. Nem lennék meglepve, ha újra súlyadóról beszélnénk majd, vagy a behajtási engedélyt nemcsak a károsanyag-kibocsátáshoz, hanem az autó tömegéhez is kötnék egyes városokban.

(A cikk először a Forbes.hu oldalán jelent meg 2024. július 7-én. Borítókép: a Tesla elektromos pick up-ja parkol egy garázs előtt a Szilícium-völgyben, forrás: Andrej Sokolow / Getty Images)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.