Az EU-ban mindenhol több új autót adtak el, kivéve Magyarországon

picture

2023-ban összességében a várakozásokat meghaladó 13,9 százalékkal nőttek az újautó-értékesítési számok az EU-ban, és 10,5 millió új autót helyeztek forgalomba. Tavaly minden piac nőtt, kivéve a magyar, ahol 3,9 százalékos visszaesés volt megfigyelhető.

Több országban sikerült két számjegyű növekedést elérni, ilyen volt például az olasz piac a maga 18,9 százalékos emelkedésével, de a spanyol +16,7 százalék és a francia +16,1 százalék is megsüvegelendő. A német piac már sokkal szerényebb, mindössze 7,3 százalékos éves emelkedést hozott össze.

Talán nem meglepő, hogy az újonnan forgalomba helyezett személygépjárművek közül a benzinmotorral szerelt verziók a legkeresettebbek a maguk 35,3 százalékával, melyet a hibrid hajtásúak követnek 25,8 százalékkal. A dízelek aránya folyamatosan csökken, tavaly már kevesebb dízelt helyeztek forgalomba, mint elektromos autót.

Az elektromosok aránya évről évre nő, 2023-ban már 14,6 százalékot kihasítva a tortából, melyet az állami támogatások is támogattak. A dízelek már csak 13,6 százaléka volt a teljes piacnak. Összehasonlítva 2022-vel amikor még az új autók 16,4 százaléka volt dízel, jelentős a visszaesés. A nagyobb piacok közül csak a német piacon nőtt a részarányuk, a francia, spanyol piacokon több mint 20 százalékkal csökkent a dízel autók értékesítése.

Érdekesség, hogy míg a belga és a francia piacon szárnyalnak a tölthető hibridek, addig a német piacon 74,4 százalékkal esett vissza az eladásuk, melynek következtében EU szinten is látható mértékben csökkent ezek aránya.

Fenti számokat nézve vitatkozhatunk azon, hogy merre tart a világ és a fejlesztések, azonban a trendek egyértelműen kirajzolódnak. Az elektromosság használata egyértelműen teret nyer. Ha összeadjuk a hibrid a tölthető hibrid és az elektromos autók értékesítési számait, akkor EU szinten már közel a felét adják a piacnak.

(Borítókép: újautó-értékesítés, forrás: Getty Images)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.