Állami támogatással újítanák meg Európa legöregebb autóparkját
Az olasz kormány közel 1 milliárd eurós zöldautó programot jelentett be az év elején, ezzel ösztönözve a 20 évnél idősebb, azaz euro 2-es belsőégésű autók cseréjét. A bejelentésnek az olasz gazdaságot érintő hatása is lesz, hiszen a Stellantis csoportban a FIAT-nak és a JEEP-nek is van kis kategóriás elektromos modellje, így az újautóvásárlás felpörgetése a hazai gyártást is támogatja.
A TERVEK SZERINT AKÁR 13 750 EURÓT IS KAPHATNA, AKI 20 ÉVES EURO 2-ES KÁROSANYAG-KIBOCSÁTÁSÚ AUTÓJÁT ELEKTROMOSRA VAGY PLUG-IN HIBRIDRE CSERÉLI.
Európán belül az olasz a legöregebb autópark. Közel 11 millió euro 3-as vagy annál rosszabb károsanyag kibocsátású autó fut az ország útjain. A lépés elengedhetetlen volt, hiszen a nagyobb európai gazdaságok közül messze az olasz teljesít a lerosszabbul az elektrifikációban, melynek oka az is lehet, hogy az országon belül a töltőhálózat kialakítása is gyerekcipőben jár. Míg Spanyolországban, Franciaországban vagy Németországban több mint 30 százalékkal nőtt az újautó-értékesítéseken belül az elektromos autók részaránya, addig ez Olaszországon belül stagnált.
A vevők érthető módon kivártak eddig, azonban most az akár több mint 5 millió forintos támogatás (roncsautó prémium) felpörgetheti az újautóvásárlást. Véleményem szerint ezt érdemes lenne még egy kedvezőbb finanszírozással is megtámogatni, hiszen várhatóan többen vennének igénybe a vásárláshoz hitelt is. Ha az EKB 2024 második felében belekezd a kamatvágásba, akkor az év végére a jelenlegi 4,5 százalék körüli kamatszintek 3 százalék közelébe szelidülhetnek, támogatva az újautóvásárlást.
2023-ban 1 566 448 személyautót adtak el Olaszországban. Ha az egymilliárdból mindenki 13 750 eurót kapna, 72 727 autó megvásárlását támogatnák. Ennél természetesen több lesz, hiszen a legtöbben várhatóan nem kapják meg a maximális összeget.
Ami a környezetvédelmi hasznosságot illeti, Olaszországban nagyon nagy az LPG-arány, csak tavaly eladtak 144 ezer LGP üzemű új autót, ez nagyon kicsi, elhanyagolható emisszióval (aromás vegyületek, nitrogén-oxidok, korom) éget el olajipari hulladékot. Régi dízelek új LPG-re cserélésével is előre lehetne lépni, ráadásul ezek az autók olcsóbbak is, mint az elektromos kategóriatársak, azonban jelenleg az elektrifikáció van fókuszban, speciálisan terelve a vásárlókat ebbe az irányba.
A támogatás igénybevételéhez a bejelentés szerint 30 ezer eurónál kisebb jövedelem, legalább 20 éves, maximum EUR2-es besorolású autó kell. A kormány ráadásul kifejezetten Olaszországban gyártott autók támogatásáról beszélt,
ami némi EU-s versenyjogi kérdéseket is felvet, bár biztos lehet úgy paraméterezni a kiírást, hogy annak a hazai gyártású modellek feleljenek meg leginkább. A vásárlásnak valószínűleg lesz egy olyan melléklete is, hogy a támogatást igénybe vevők nem adhatják el az autót a következő 4-5 évben, ellenkező esetben vissza kell fizetni a támogatást.
Egy kérdés maradt már csak, hogy az alacsonyabb jövedelműek, akik nem hobbiból hajtanak 20 éves autót, mennyire tudnak majd élni ezzel a lehetőséggel, akár hitelt is felvéve hozzá? Az elektromos autók általában az első 5 évben teljesen gondozásmentesek, még kopó alkatrészt sem kell feltétlenül cserélni rajtuk, így amit kifizetnek esetleg a hitel törlesztésére, azt az összeget akár meg is spórolhatják a másik oldalon, a 20 éves dízel szervízköltségein.
(Borítókép forrás: Getty Images)
Olvass minden nap a világ történéseiről egy Concorde-os szemüvegén keresztül!
Ha nem szeretnél lemaradni a legjobb írásainkról, iratkozz fel hírlevelünkre és minden héten egyszer elküldjük heti válogatásunkat.
Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.