Ott támad az Amazon, ahol a Google-nek és a Facebooknak a leginkább fáj

picture

D2019-ben vált igazán látványossá, hogy az Amazon talált egy minden eddiginél hatékonyabb hirdetési rendszert, amelynek éves árbevételét elemzők az év közepén már évi 10 milliárd dollár fölé várták. (Végül 13 lett.) Az elképesztő hirdetésbevételek mögött az állt, hogy az Amazon egyszerre tudta és tudja azt, amit a Meta (Facebook) és a Google csak külön-külön: rengeteg információja van a felhasználókról, kifejezetten a vásárlási szokásaikat ismeri, és kifejezetten vásárlási célú keresésekhez kapcsolódóan tud hirdetéseket megjeleníteni.

2022-ben már egyetlen negyedévben összejött a 10 milliárd. A harmadik negyedévben ugyan még csak 9,5 milliárd dollárt, az utolsó negyedévben viszont már közel 12 milliárd dollár hirdetési árbevételt ért el a vállalat.

Az Amazon 2022 negyedik negyedévében közel 20 százalékkal tudta növelni a hirdetésekből származó bevételeit az előző év hasonló negyedévéhez képest. A Meta és a Google számai ugyanebben a periódusban – szintén az előző évhez képest – stagnáltak. Korábbi negyedévekben 50-100 százalék közötti mértékű bővülést is produkált a vállalat, amelynek eredményeképpen az elmúlt öt évben megtízszereződött a hirdetési árbevétele.

Bár a fentiek után nem meglepő, de talán még fontosabb: az Amazon az elmúlt években szinte kivétel nélkül minden negyedévben jelentősen gyorsabban tudott növekedni, mint az online hirdetési piac két kulcsszereplője, a Meta és a Google. A Google részesedése az amerikai digitális hirdetési piacon 2019 és 2022 között 32 százalékról 29 százalékra zsugorodott. Míg az Amazoné 8 százalékról 12 százalékra nőtt.

A növekedés háttere

A bevezetőben jelzett kiváló adottságokon túl a növekedés mögött többféle mozgatórugó is dolgozik.

  • Egyrészt egyre több hirdetési felületet értékesít a weldoldalain, valamint kiterjesztette a szolgáltatást a videostreaming platformjaira, a Twitch-re és FreeVee-re is.
  • Másrészt elemzők szerint a növekedés motorját jelentik az új típusú Sponsored Display retargeting hirdetések is, amelyek weboldalakon át üldözik megjelenésükkel a felhasználót. Kicsit leegyszerűsítve mondhatjuk azt, hogy nagyjából úgy, ahogy a Google sárga kanapé hirdetései követnek bennünket napokon át weboldalról weboldalra miután sárga kanapét nézegettünk valamelyik webshopban.
  • A harmadik féltől származó adatok alapján értékesített hirdetés nem számít újdonságnak a piacon. Azonban az Amazonnak minden esélye megvan rá, hogy mindenki másnál hatékonyabban tudja bevetni a megoldást. Leginkább azért, mert az Amazon oldalaira minden esetben vásárlási szándékkal látogatnak el a felhasználók.

Kezd beindulni a cross-selling lehetőséget nyújtó Perfect Launch szolgáltatása is. A sok elemből álló megoldáscsomag az Amazon piacterén értékesítőket támogatja brandingben, a vásárlói elégedettség mérésében és maximalizálásban, a termékeik árazásában. Végső soron az árbevétel-maximalizálásban.

Bár aligha könnyen kimutatható a hatása, de talán az Apple 2021 évi privacy szigorításai miatt a Metától, Google-től, Snaptől, Twittertől elforduló hirdetők is vihettek némi pluszpénzt az Amazonhoz az elmúlt hónapokban.

Kilátások és kérdések

Egyelőre a kilátások sem rosszak. Egy közelmúltbeli felmérés szerint az Amazon hirdetőinek több mint 50 százaléka tervezi emelni a hirdetési kiadásait 2023-ban – a várt gazdasági lassulás ellenére. Vagy talán éppen azért. Kedvezőtlen környezetben branding típusú hirdetésre mindig kevesebbet költ a világ. De éppen emiatt a közvetlenül termékértékesítéshez köthető hirdetések ilyenkor piacszerzési lehetőséget jelentenek az utóbbira fókuszáló értékesítők, azaz pl. az Amazon ügyfelei számára.

De van két, a fentieknél sokkal izgalmasabb kérdés. Vajon mennyi nyereséget termelhet a cégnek egy olyan tevékenység, amelynek lényegében nincs költsége és hoz évi 40 milliárd dollár bevételt? És ha annyi nyereséget termel, amennyire most az olvasó gondol, akkor vajon hogyan lehetett veszteséges 2022-ben a vállalat? Természetesen van rá válasz, de az már egy másik írás témája lesz.

(A cikk először a Portfolio.hu oldalán jelent meg 2023. március 13-án. Borítókép: Amazon, forrás: Getty Images)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.


Ajánló

picture

A telefonját nyomkodó ember

Olvasási idő: 2 p
Mi magunk is telefonunkat nyomkodó emberek vagyunk. Mi is küzdünk az algoritmusokkal, és sajnos mi sem állunk nyerésre. Éppen ezért a mai adás nem más, mint két telefonját nyomkodó ember segélykiáltása.
picture

Átértékeli-e a technológiai óriásokat a globális minimumadó?

Olvasási idő: 5 p
2022-től globális minimumadó sújtja az adózás területén is nagyon innovatív technológiai nagyvállalatokat. De egyáltalán nem biztos, hogy ezt megsínyli majd az árfolyamuk is.
picture

Zsebuniverzum – 1. rész

Olvasási idő: 3 p
Semmi sem hasonlítható ahhoz a világot a sarkaiból kiforgató változáshoz, amit az okostelefonok elterjedése jelentett az elmúlt évtizedben. A zsebünkben egy egész univerzum kelt életre a maga információs, hirdetési és értékesítési galaxisaival.