A fancy gyümölcsök térhódítása
2.100 forint egy darab eperért, 18 ezer egy ananászért? A prémium kategória csúcsát képviselő élelmiszerek jó ízűek, a képeik jól mutatnak a közösségi médiában, megfelelő kampánnyal pedig méregdrágán eladhatóak.
Van az inflációnak egy olyan aspektusa, amit nehéz az infláció szóval megfogni. Ez az egyes termékek és szolgáltatások olyan drágulása, amikor egyre magasabb minőségűre cserélődnek a korábban árult dolgok. Tavaly ősszel ezt a jelenséget igyekeztünk bemutatni egy írásban, amely az aprés-ski élményinflációról szólt, ebben a példában a testarossa koktélban a prosecco alkotóelemet champagne váltotta fel.
Illetve egy podcast adásban is beszéltünk erről, amely a strandbüfé infláció jelenségét járta körül. Ez az a drágulás, amikor például az egyik nyári szezonról a másikra duplázódik egy hamburger ára, igaz az új verzióban már argentin húspogácsa van.
Az ár és minőség pedig még sokáig fokozható, ha körbenézünk magunk körül, egyre inkább azt láthatjuk, hogy már szinte minden terméknek és szolgáltatásnak megvan a maga Ferrarija. Például ahogyan a Wall Street Journal összeszedte „What Is an Oishii Strawberry, and Would You Pay $6 for One? Inside the New World of Fancy Fruit” című írásában, már egyre több gyümölcsnek is létezik csúcskategóriás és méregdrága verziója. Minderre pedig fogyasztói igény is van, vagyis tér a további aprés-ski inflációra, strandbüfé inflációra és szinonimáikra.
A butik prémium gyümölcs jobb ízű és minőségű, mint a hagyományos társak, de ennek megfelelően az ára is több mint kétszerese azokénak. Érdekes módon az amerikai áruházakba ezek a gyümölcsök is a diszkont akciókhoz hasonló módon vonzzák a vásárlókat. A butik prémium gyümölcsöknek is megvan a maga csúcskategóriája, ami nem más, mint a magyarra nehezen lefordítható fancy gyümölcs. Ezekből mutatunk be most néhányat.
Oishii eper
Talán a legkomolyabb kategóriájú fancy gyümölcs ez a darabonként 6 dollárért (2.156 forint*) kapható finomság. A New Jersey-i üvegházakban termesztett epreket 8 darabos kiszerelésben árulják 50 dollárért Kalifornia és New York bizonyos piacain. A magyarul finom szóval illetett elnevezés mögött egy a szokásosnál édesebb, a japán hegyvidékről származó eredetű eper áll.
View this post on Instagram
Pinkglow ananász
Ez egy 50 dolláros (17.969 forint*) rózsaszín belsejű ananász, egyedül a Fresh Del Monte termeszti Costa Ricában. A nagyon látványos (és éppen ezért teljesen Instagram kompatibilis) gyümölcsöt csak az Egyesült Államokban forgalmazzák.
View this post on Instagram
Sumo Citrus mandarin
Ez a darabonként 3 dollárért (1.078 forint*) árult narancs, pomelo, mandarin hibrid egy furcsa alakú, nagyon édes és nagyon könnyen megpucolható gyümölcs, aminek már kvázi egy saját kultusza kezd kialakulni az Egyesült Államokban. Hasonlóan az Oishii eperhez ez is japán eredetű.
View this post on Instagram
Természetesen ezeket a gyümölcsöket el kell adni az adott méregdrága áron, amihez kiváló segítséget nyújt a közösségi média. A világszerte vágtató élelmiszerárak mellett a fancy gyümölcsök amerikai térhódítása csak egy újabb eklatáns példája annak, hogy napjainkban milyen mértékben szakad tovább a társadalom az infláció által (is) egyre jobban sújtott és ezért egyre gyengébb minőségű élelmiszereket fogyasztó kevésbé tehetős tömegekre és azokra, akiknek az asztalán és az Instagram oldalán világbajnok módon kell kinéznie a 17 rugós rózsaszín ananásznak.
(*2022. május 23-i hivatalos MNB középárfolyamon számolva (USDHUF 359,38). A cikk először a Forbes.hu oldalán jelent meg 2022. május 24-én. Borítókép: talán a legkomolyabb kategóriájú fancy gyümölcs az Oishii eper, forrás: Oishii)
Olvass minden nap a világ történéseiről egy Concorde-os szemüvegén keresztül!
Ha nem szeretnél lemaradni a legjobb írásainkról, iratkozz fel hírlevelünkre és minden héten egyszer elküldjük heti válogatásunkat.
Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.