Saját magát zabálja fel az újautó-piac

picture

Lassan két éve halljuk mindenhonnan, hogy chiphiány van. Ezért nem tudnak az eddig megszokott 3-4 hónap alatt leszállítani egy új autót. Ma már szinte nincs olyan kereskedő, aki 6-8 hónapra merne vállalni rendelést. Sőt a keresett modellek esetében a 12-15 hónapot is szemrebbenés nélkül mondják a kereskedésben. Ilyen helyzetben alkunak helye nincs. Ha nem kell, megveszi más. Jogosan merül fel a kérdés a vásárlóban: Mikor lesz ennek vége? Ki fogja ezt megállítani?

A VÁLASZOM RÖVID: IDÉN A FÖLDBE FOG ÁLLNI AZ ÚJAUTÓ-PIAC! KI IS FEJTEM, HOGY MIÉRT.

Az autógyártók profitorientált vállalatok. Ha a limitált vagy korlátozott darabszámban rendelkezésükre álló portékát viszik a vásárba, akkor bizony nem lehet más a céljuk, minthogy a lehető legjobban sáfárkodjanak vele. Ha a vásárlók sorban állnak az új autókért, mert 0-2 százalék között lehet hitelt kapni rá, azaz olcsó a tartós bérlet vagy a lízing finanszírozása. Ebben az esetben nem kell meglepődni azon, ha a gyártók egy éven belül akár 2-3 alkalommal is árat emelnek, vagy jó érzékkel a drágább, nagyobb marzsú termékek felé terelik a vevőket. Mondván, hogy a nagyobb motoros, jobban felszerelt modell gyorsabban megérkezik, abból lehet most rendelni.

A piaci környezet azonban megváltozott. Míg 2020-ban és 21-ben a vásárlók igyekeztek előrehozni a fogyasztást, mondván, hogy jövőre drágulni fog a termék. Addig 2022-re a fogyasztásnak inkább az elhalasztását várom. A jelentősen, egyes modellek esetében 20-30 százalékkal drágább portékába ugyanis a kamatemelések következtében látványosan dráguló finanszírozás mellett lehet csak beülni.

A 2019-ig növekvő újautó-értékesítési számok 2020-ban a Covid lezárások hatására közel 19 százalékkal estek vissza. Amire csak kevesen számítottak, hogy 2021-ben még ezt a számot sem sikerült elérni. Azaz év per év alapon további 5 százalékkal esett vissza. Az autógyártók profitja ettől még nem csökkent, hiszen a növekvő kereslet hatására az árazásban sikerült érvényesíteni a növekvő profitelvárásokat.

Magyar helyzet

2022 azonban a várakozásaim szerint nem így fog kinézni. A megdrágult autókra megdrágult finanszírozás mellett jelentősen csökkenhet a kereslet. Nem lepődnék meg rajta, ha 2021-hez képest is 10-15 százalékos visszaesés jönne és a 2017-es értékesítési számok alatt alig 105 ezer darabot sikerülne csak értékesíteni Magyarországon.

Ez a visszaesés pedig oda vezethet, hogy újra a listaár alatt lehet majd autót vásárolni. Az infláció réme eddig a fogyasztást ösztönözte, azonban lassan eljutunk arra a pontra, hogy az új autó luxusa egyre kevesebb családnak lesz elérhető. Meglátásom szerint 2022 végén, 2023 elején jöhetnek újra az újautó-vásárlási támogatások. Az autófinanszírozási kedvezmények és akciók, különben 2022 után 2023-ban is csökkenni fognak az értékesítési számok.

És mivel még a használtautó-árak is jelentősen drágultak, így esélyt sem látok arra, hogy 2023 végére javulna a hazai autópark átlagéletkora a jelenlegi lesújtó 14,5 évről. Így pedig a károsanyag-kibocsátás javítására sincs sok esély a közúti közlekedésben.

(A cikk először a Forbes.hu oldalán jelent meg 2022. március 1-én.)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.