Büntetőpad

Miközben index szinten az idei év második fele is jól néz ki eddig az Egyesült Államok részvénypiacán, addig van két olyan szegmens, ahol büntetőpadra helyezték a részvényeket a befektetők. Az egyik ilyen csoport a közösségi média vállalatoké, akik éppen az Apple új adatszabályozási irányelveivel birkóznak. A másik pedig az újabb teremtő rombolási hullámmal szembenéző fizetési szolgáltatóké.

picture

Az S&P 500 index jelen pillanatban (2021. november 10-i záróárakkal kalkulálva) 23,7 százalékos pluszban van az idei évben, ahogyan azt a 2021-es napi gyertyás grafikon mutatja:

Az S&P 500 index 2021. november 10-i záróárakkal kalkulálva, napi gyertyás grafikon

Zöld téglalappal jelöltem azt a 17 kereskedési napot, amikor október 14. és november 5. között a 2021-es esztendőt uraló bika újra kinyilvánította az akaratát. Ennek köszönhetően az idei legnagyobb esést hozó szeptemberi korrekciót az esésnél jóval nagyobb sebességgel törölte el az irányadó emelkedő trend. Ezt a piac nyolc egymást követő záróárrekorddal „ünnepelte meg”. Amerikai indexszinteken – leszámítva ennek a hétnek a keddi és szerdai napját a technológiai részvényekben – nem igazán lehet gyenge pontot találni a részvénypiacban.

Ez azonban nem igaz a részvények egy tekintélyes részére, amelyek lemaradóban vannak a jelenlegi bikafutásról. Miközben az S&P 500 index idei éve a grafikonon a bal alsó sarokból a jobb felsőbe tart, addig a következő piacszélességi indikátor ezzel éppen ellentétes pályát ír le. Ez azt mutatja, hogy a Nasdaq platformján kereskedett közel 3.500 részvénytársaság papírjainak hány százaléka van a saját 200 napos mozgóátlaga felett (a grafikon időhorizontja 2021. január 4. és november 10. közötti):

Nasdaq platformján kereskedett papírok hány százaléka van a saját 200 napos mozgóátlaga felett, 2021. január 4. és november 10.

Ez az aktuális 39,7 százalék leegyszerűsítve azt jelenti, hogy átlagosan a Nasdaq-en tíz részvényből négy van bika trendben. Az arányszám az NYSE-n sokkal jobb ennél (64,8 százalék). Ám még így is elmondhatjuk, hogy összességében a közel 6.000 amerikai részvénytársaság nagyjából felénél az idei átlagos vásárló nincs nyerőben. Persze amíg a legnagyobb társaságok döntő többsége kiválóan teljesít, addig tart az indexszintű részvénypiaci buli.

Van két olyan piaci szegmens, amely a bika abszolút vezetői közé tartozott az idei nyárig. Ám azóta komolyan büntetik őket a befektetők, szemben a továbbra is emelkedő indexekkel. Ez a büntetőpadon lévő két részvénycsoport a közösségi média és a fizetési szolgáltatók szektora. Nézzük meg először a két legnagyobb papírt az adott részvénycsoportból.

A vezető közösségi média cég ugye a Meta Platforms (leánykori nevén Facebook, a 6. legnagyobb amerikai tőzsdei cég a maga 911 milliárd dolláros piaci kapitalizációjával) A 2021-es chartja így mutat.

Meta Platforms / Facebook 2021. chart

A kék téglalappal jelölt 2021-es esztendő második félévében a részvények 6 százalékkal kerültek lejjebb. Az S&P 500 index 8 százalékot emelkedett.

A vezető fizetési szolgáltató 10. legnagyobb amerikai vállalatként a Visa (459 milliárd dolláros tőkepiaci értékkel). 8 százaléknyi mínuszt csinált 2021 második félévében eddig (kék téglalap), ahogyan az idei grafikonja mutatja:

Visa 459 milliárd dolláros tőkepiaci értékkel 8 százaléknyi mínuszt csinált 2021 második félévében eddig

És a két szegmens két behemótja még sokkal jobban járt, mint néhány másik papír az adott részvénycsoportokból. Az alábbi ábra a négy vezető közösségimédia-részvény és a négy vezető amerikai fizetési szolgáltató 2021 második féléves teljesítményét mutatja összehasonlítva az S&P 500 és a Nasdaq-100 indexszel.

AZ OKOK NYILVÁN SOKRÉTŰEK, ÁM MINDKÉT ESETBEN VAN EGY URALKODÓ ÚJDONSÜLT AGGÁLYA A BEFEKTETŐI TÁRSADALOMNAK.

A közösségi média vállalatokból a „kiszeretést” tulajdonképpen az Apple új felhasználói adatokkal való szabályai hozták el. Ezek érdemben rontották a felhasználók monetizálásának a hatékonyságát. Sokkal nagyobb lett az Apple új adatvédelmi irányelveinek a hatása, mint azt áprilisban gondolni lehetett:

picture

Az Apple és a Facebook világháborújának a kisebb hirdetők lesznek a vesztesei?

Az előttünk álló hetekben elindul az Apple AppTracking Transparency néven futó új „világrendje” a technológiai óriás eszközein, ami kevésbe személyre szabott és ezáltal kevésbé hatékony Facebook reklámokhoz vezethet. A történet nagy vesztesei azonban a komoly online hirdetési tevékenységgel bíró kisebb vállalkozások lehetnek.

Jó példa a befektetői aggályokra az, hogy október 25-i piaczárás után Mark Zuckerberg bejelentette cégének a névváltoztatással is demonstrált all-injét a metaverzum irányába. Azóta 0,3 százalékot esett a részvényár. Miközben az Nvidia és az AMD, mint az új közösségi univerzum megnövekedett igényekkel szembenéző chipszállítói 27, illetve 14 százalékkal emelkedtek. A befektetők imádják a metaverzum ötletét, csak nem a Meta Platforms/Facebook részvényeiben.

A fizetési szolgáltatók esetében pedig a buy-now-pay-later (BNPL) szolgáltatások elterjedésével párhuzamosan egyre nagyobb egy újabb diszrupciós hullámmal szembeni félelem. És ebben a gyorsan változó világban az eddig jól funkcionáló duopóliumnak hitt Visának és Mastercardnak sem lehet nyugta.

(Címlapkép: két szegmensben büntetőpadra helyezték a részvényeket a befektetők, forrás: Michael Nagle / Bloomberg)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.