Fitnesz-tech ássa meg a konditermek sírját

A koronavírus által felerősített digitális megatrendek között ritkán esik szó a fitnesz iparág drámai átalakulásáról. Peloton, Liteboxer, Tonal és Mirror: négy különböző fázisban lévő fitnesztechnológiai cég, amely valamilyen okosfitnesz eszközt és havi előfizetést kínál most még jellemzően csak az Egyesült Államokban, azoknak, akik otthon szeretnének edzeni. A fitnesztrendek pedig az egyre nagyobb súlyú otthoni edzésmunka felé mutatnak még akkor is, ha most varázsütésre vége lenne a világjárványnak.

picture

Az online fitneszprogramok megölik a fitnesztermeket

Az egyesült államokbeli International Health, Racquet & Sportsclub Association (IHRSA) már tavaly szeptemberben azt becsülte, hogy az amerikai konditermek egynegyede végleg bezár 2020 végére. Végül 17 százalékos lett ez az arány a tavalyi esztendő végén, ám az iparág hatalmas veszteségeket szenvedett el a pandémia hatására 2020-ban. A járvány előtt nagyjából 40 ezer konditerem összesen 35 milliárd dollárnyi árbevételt generált. Az IHRSA adatai szerint a tavalyi évben ebből 20,4 milliárd dollárnyi bevétel tűnt el a koronavírus hatására és végül 6.400 konditerem húzta le végleg a rolót.

A LEGFŐBB PROBLÉMÁJA A FITNESZ IPARÁGNAK IMMÁR NEM IS MAGA A KORONAVÍRUS ÁLTAL OKOZOTT JÁRVÁNYHELYZET, HANEM A DÖBBENETESEN MEGVÁLTOZOTT EDZÉSI SZOKÁSOKBAN REJLIK.

Egy TD Ameritrade felmérés szerint az edzőtermekbe járó amerikaiak 59 százaléka nem tervezi megújítani a kondibérletét a járványhelyzet elmúltával sem. A McKinsey tavaly novemberi közvéleménykutatása pedig arról tanúskodott, hogy a járvány ideje alatt valamilyen online fitneszprogramra előfizető amerikaiak 68 százaléka folytatni kívánja az adott home fitneszprogramot a járvány elmúltával is.

A digitális trendek erősödése a fitneszben

Miközben elemzések tömkelege foglalkozik a járványidőszak alatt elképesztően felerősödött digitális trendekkel, például az online értékesítések vagy a home office hatásaival, addig meglehetősen kevés írás szól arról a forradalomról, ami a fitnesz iparágat érinti és rendezi át alapjaiban napjainkban. Ezt az átrendeződést kiválóan mutatja a home fitnesszel foglalkozó cégek jelenlegi uralkodójának, a Pelotonnak a 2019 szeptemberi tőzsdei bevezetéstől rajzolt grafikonja:

A zöld nyíl az egy év alatt bekövetkező, a pandémia előtti csúcsárszint közel ötszörösére emelkedő árfolyamot mutatja.

A Peloton egy New Yorkban 2012-ben alapított, edzőeszközökkel és home fitnesszel foglalkozó vállalat, melynek zászlóshajó terméke egy érintőképernyővel felszerelt high-tech szobabicikli, amelyet két és háromezer dollár közötti áron árulnak.

AZ ELŐFIZETÉSÉRT A FITNESZ “HARDVER” MELLÉ JÓ TECHNOLÓGIAI CÉGKÉNT JÁR A “SZOFTVER” IS,

melynek keretében online spinning (és más otthoni mozgás) órákat kínálnak, itt a cég 35 instruktorának valamelyike motiválja a résztvevőket a streaming szolgáltatáson keresztül. Résztvevőből pedig nincs hiány, pedig a szolgáltatás nem olcsó, a havi 39 dolláros árszintet egy jobb New York-i élő fitneszóra árának szintjére lőtték be. A következő ábrán az előfizetést igénylő felhasználók száma látható 2018 elejétől 2021 feléig negyedéves bontásban:

ÉRDEKES LÁTNI AZT, HOGY A VILÁGJÁRVÁNY ELŐTTI 562 EZER FŐRŐL AZ ELMÚLT 15 HÓNAPBAN 1 MILLIÓ 670 EZER FŐRE NŐTT AZ ELŐFIZETŐK SZÁMA, AZAZ MEGHÁROMSZOROZÓDOTT.

A Peloton drámaian megugró „hardver” és „szoftver” értékesítése pedig a cég árbevételét is alaposan megnövelte. A negyedéves árbevétel az alábbi módon alakult 2018 első és 2021 második negyedéve között:

Az előző ábrához hasonlóan itt is nagyon látványos a narancssárga oszlopokkal jelölt pandémiás hatás.

A Peloton felhasználóinál a legnépszerűbb edzési tevékenység 64 százalékos részaránnyal a biciklis fitnesz. A szobabicikli részaránya 2017-ben még 94 százalékos volt a streamingen keresztül közvetített edzéseken belül, ám azóta (és már azt megelőzően is) a vállalat jelentősen bővítette az edzési aktivitások körét. Van már a lehetőségek között nyújtás, kardioedzés, jóga és meditáció, többféle futás és kardiotánc is.

A Peloton online edzéseit jelenleg 35 instruktor vezeti, akiknek az edzését és edzésvezetését a cég New York-i központjában veszik videóra és közvetítik élőben és csúcsminőségben az edzéseken résztvevők szobabiciklijén található képernyőjére. Mivel a Peloton ezt már 2014 eleje óta csinálja, könnyen el tudjuk képzelni, hogy mind eszközben, mind a streaming minőségében, mind pedig a már évek óta a felhasználókat online módon motiváló instruktorok felkészültségében milyen komoly versenyelőnye volt a vállalatnak abban a pillanatban, amikor beütött a koronavírus-világjárvány. Ezt a versenyelőnyt pedig sikerült szépen ki is használni, ahogyan azt az eddig látható ábrák mutatták.

(Zárójelben meg kell jegyezni, hogy a cégnek van a felfutása mellett egy komoly problémája is, amelyet a 2021-ben árusítani kezdett 4.000 dollár fölé árazott futópadok veszélyessége jelent, pár hete ezt az új terméket vissza is kellett hívni.)

Liteboxer, Tonal és a Mirror

A Peloton sikerei az elmúlt negyedévekben nem voltak egyediek. Gombamód szaporodnak és fejlődnek a hasonló üzleti modell alapján működő, azaz jellemzően több ezer dolláros otthoni fitneszeszközöket és hozzájuk tartozó 20-40 dolláros havi előfizetéseket kínáló startupok, amelyek a Pelotonhoz hasonló növekedési pályáról számolhatnak be a 2020-as és 2021-es évben eddig. A teljesség igénye nélkül címszavakban lássunk most három érdekesebb home fitnesszel foglalkozó céget, melyek a következő tevékenységek elvégzésére próbálják rávenni az erre fogékony (legfőképpen) amerikai lakosságot:

  • Liteboxer: Ez az egyik legújabb szereplő az otthoni edzés világában, nevéből is fakadóan egy otthoni bokszedző eszköz, edzőpartner. Egy 65 kilogrammos gép, melynél az edzést végző személlyel szemben hat célpont ad fényjelet azt mutatva, hogy mikor és hová kell ütni. Jó technológiai eszközként precízen méri az ütések gyorsaságát és az ütőerőt. Emellé a Peloton mintájára havi 29 dolláros előfizetésért online streaming metódusban közvetített vezetett edzésekre is elő lehet fizetni. Az eszköz ára jelenleg 1.500 dollár.
  • Tonal: Az erő és erősítő edzések okosfitnesz eszköze ez, mely mesterséges intelligencia és hús-vér edzők közös munkájával segíti az eszközhasználók edzésmunkáját. A Tonal egy falraszerelt hatalmas képernyőből és két ebből oldalt kiálló karból áll, amelyekbe olyan elektromágnes került beépítésre, amely a maximumon 90 kilogrammnyi súlynak megfelelő ellenállást fejt ki az erőedzésekhez. A Tonal segítségével 170 féle gyakorlat végezhető, miközben 17 szenzor figyeli, elemzi és korrigálja az edzésmunkát. A március végi alaptőkeemeléskor 1,6 milliárd dollárra értékelt startup korai befektetői között ott van az Amazon, Serena Williams és Steph Curry is. Az eszköz ára 3.000 dollár.
  • Mirror (Lululemon): A tavaly nyáron a Lululemon által 500 millió dollárért megvásárolt Mirror a szinte láthatatlan otthoni fitneszeszközként hirdeti magát. A falra szerelt óriásképernyő egyfajta tükörként követi az edzésmunkát kamerákkal. Gépi tanulás segítségével ismeri meg egyre jobban tulajdonosát és optimalizációs algoritmusainak segítségével élőben javítja a hibás mozdulatokat és segít elérni az edzéscélokat. Ennek is 1.500 dollár az ára és 39 dollár a teljes elérést biztosító havi előfizetési díja.

(A leírtaknál sokkal szemléletesebb a linkelt oldalakon látható videók megtekintése ezen eszközök működéséről, akinek van erre ideje, feltétlenül ajánlom.)

Látva az otthoni fitneszeszközöket megállapíthatjuk, hogy a 2010-es évek második felében lassan induló „home gym” forradalom óriási lökést kapott a koronavírus által kikényszerített lezárások által. Az edzések világába egyre jobban betörő technológia pedig szinte az egyik napról a másikra rúgta rá az ajtót az amerikai otthonokra követve a professzionális sportokat.

Véleményem szerint ez a változás nagymértékben velünk marad és a lakossági edzések világa már nem fog visszatérni a 2019-es formájába. A jövő a pandémia elmúltával a hibrid edzésmunkáé lesz, ahol az edzőtermekben végzett munkát nagymértékben ki fogja egészíteni az online streaming üzemmódban közvetített és vezetett, egyre inkább okosfitnesz eszközökön végzett otthoni mozgás.

(A cikk először a Forbes.hu-n jelent meg 2021. július 16-án. Címlapkép: a Peloton zászlóshajó terméke egy érintőképernyővel felszerelt high-tech szobabicikli, forrás: Peloton)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.