Európai infláció és az egészséges életmód járvány idején

picture

A  vírus hatása az egészséges életmódra az EU-ban

Valami csodálatos, ami történik éppen az európaiakkal az egészségtudatosság terén. A világjárvány minden jel szerint arra a meggyőződésre vezette emberek sokaságát, hogy az önkéntes testrombolás mégiscsak derekabb, vitézebb dolog, mint elkapni egy a polgártársak maszkjai mögül kiszökött nyálcseppben lubickoló denevérvírust. Ha az ember tönkreteheti magát szándékosan is, hát miért várná feltett kézzel az alattomos vírust?!

Az eurózóna decemberi inflációs adatai alapján az alkohol- és dohánytermékek áremelkedését meg sem közelítette semmilyen más termékcsoport, ezek év/év alapon 3 százalékkal drágultak, miközben a teljes fogyasztói kosárra vetített inflációs mutató -0,3 százalék volt. Közlekedés: -2,9 százalék, kommunikációs szolgáltatások és eszközök: -2,5 százalék, ruházat, cipők: -2,2 százalék. Az említett termék- és szolgáltatáscsoportok lekonyuló árszínvonala mögött lévő keresletcsökkenésnek pedig nem minden huncut eurócentje csökkentette az aggregált keresletet, hanem egy része bizony utat talált máshová – egész pontosan a poharakba és a hamutartókba.

Az infláció mérésének módszertana, és úgy általában az ökonometria pedig komoly tudomány, a gazdaság szerkezetének finom átalakulásait nem nézheti tétlenül, nem is teszi. Míg tavaly 4 százalék volt az EKB fogyasztói inflációs kosarában az alkohol és dohánytermékek súlya, addig ez 2021-ben már 4,5 százalék lesz – soha nem volt még ilyen magas.

Nem is kérdés, hogyan ünnepli majd az európai polgár a nyájimmunitás elérését.

AZ IS BIZTOS, HOGY A COVID-19 EZEK SZERINT NEM CSAK GYULLADÁSSAL ÉS EMBÓLIÁVAL KÁROSÍTJA A TÜDŐT, ÉS IMMÁR TUDJUK, HOGY MINDEN TOVÁBBI MUTÁCIÓ NÉLKÜL VESZÉLYES LEHET A MÁJRA IS.

Hiába lesz egyszer immunis a nyáj, ha közben rendületlenül zsugorodik a máj.

(Címlapkép: az alkohol- és dohánytermékek áremelkedését meg sem közelítette semmilyen más termékcsoport, forrás: Angela Weiss /AFP / Getty Images)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.