Aranyat ér a zsákmány

picture

A réz árfolyama az egekben

A napokban írta meg azt a meglepő hírt a Telex, hogy Manhattan szívében a Canal Street és a Herald Square közötti metróvonalon, ahol éves szinten 40 millió utas fordul meg, egy nagyságrendileg 9 kilométeres szakaszon ellopták a rézkábeleket.

A réz ára november során 15, míg az elmúlt hat hónapban több mint 40 százalékot emelkedett, és bár sosem tudjuk meg, mennyire jártasak az elkövetők az árutőzsdei trendek világában, az biztos, hogy számos profi befektetőt megszégyenítően jó időzítéssel követték el a bűncselekményt.

A fémek közül a réz a legciklikusabb alapanyag, árfolyamának a vakcináról szóló pozitív hírek adtak heves lökést. Ha a gazdaság szárnyal, számos infrastruktúra-beruházáshoz elengedhetetlen nagyobb mennyiségű réz, és a felpörgő feldolgozóipar is komoly keresletnövekedést adhat.

Mivel a réz világpiaci keresletének több mint fele a kínai gazdasághoz köthető, a gyakorlott kereskedők különös figyelmet fordítanak a kínai feldolgozóipari PMI adatokra, amelyek a Covid-válság első hullámát követően évtizedes csúcsra emelkedtek. Ezt a mozgást követi a réz is, amely a napokban hétéves csúcsát is meghaladta.

A RÉZ ÁRFOLYAMÁT KÉT EGYMÁSHOZ SZOROSAN KAPCSOLÓDÓ HOSSZÚ TÁVÚ TREND IS SEGÍTI. AZ ELEKTROMOS AUTÓK IRÁNTI MEGNÖVEKEDETT ÉRDEKLŐDÉS, VALAMINT A ZÖLDENERGIA-TERMELÉS ÉS ESG KÖRÜLI HÁJP.

Az elektromos autók térnyerése is növeli a réz keresletét

Ha a Tesla chartját megnézzük, szembetűnő mennyire forró téma idén az elektromos autózás. A témáról sokaknak erős véleménye van, nekünk nem is célunk most egyik vagy másik oldalnak igazat adni, szorítkozzunk csupán az Energy Industry Administration (EIA) jóslatára, miszerint az elektromos autók száma az Egyesült Államokban exponenciális emelkedésnek néz elébe. Az EIA szerint jelenleg a globális flotta durván 3 százaléka EV, a növekedés tere tehát brutális, amennyiben kiépül a megfelelő infrastruktúra, megmaradnak az állami támogatások, és sikerül az akkumulátorok további tökéletesítése.

Jelenleg a globális EV-flotta fele Kínában van, ezt követi némileg lemaradva Európa és jelentősen lemaradva Amerika, utóbbi esetében a növekedést visszavetette, hogy az Egyesült Államok csökkentette a járművek után járó támogatás mértékét. (Várhatóan az új adminisztráció ezt visszafordíthatja.)

A jelenlegi technológia alapján az elektromos autók akkumulátorához két nagyon ritka anyag, a kobalt és a grafit elengedhetetlen. Nem véletlen, hogy a gyártók igyekeznek ezeket mással helyettesíteni, miután ezek kitermelése két országban koncentrálódik – a grafit termelésének 64 százaléka Kínában, míg a kobalttermelés 70 százaléka Kongóban található. (Ez persze hosszú távon okozhat némi problémát a növekedésben, ha nem találnak megfelelő helyettesítő anyagot a mérnökök.)

Számunkra most ennél is fontosabb viszont az EV-gyártáshoz szükséges réz. A Copper Development Association számítása szerint egy hagyományos gépjármű gyártásához durván 25 kilogramm rézre van szükség, míg egy elektromoshoz már 80 kilogramm szükséges.

ÍGY AMENNYIBEN BEKÖVETKEZIK AZ EIA ÁLTAL VÁRT NÖVEKEDÉS, HOSSZÚ TÁVON KOMOLY ADDICIONÁLIS KERESLET JELENHET MEG A RÉZ PIACÁN.

Fókuszban a klímavédelem az USA-ban

A másik hosszú távú trend, ami a réz árfolyamát befolyásolja, már egész évben nagy hatással volt a piaci szereplőkre, de a Biden-adminisztráció újabb lökést adhat neki: ez pedig általánosságban a klímaváltozás elleni küzdelem. Ha csupán arra gondolunk, hogy az Egyesült Államok megválasztott elnöke felkérte John Kerry-t, hogy az új kabinetben ő feleljen a klímavédelemért – ilyen pozíció korábban nem volt – látható, hogy nem csak a kampányában volt fontos szerepe a klímaváltozásnak.

Az új adminisztráció várhatóan támogatni fogja a párizsi megállapodást, a globális felmelegedés megfékezéséhez pedig az utas- és áruszállítás különadójától kezdve az energiatermelés zöldítéséig számos megoldás előkerülhet. Utóbbi rendkívül lassú folyamat, de az biztos, hogy jelentős addicionális fémkereslettel fog járni.

A kanadai BCA elemzőház ábrája nagyon jól mutatja, hogy a különböző termelési technológiákhoz milyen fémekre lesz kereslet. A World Bank számításai szerint ezek közül is kiemelkedően fontos lesz az alumínium, nikkel és végül a réz. Például a napenergiát felhasználó áramtermelő eszközök 85 százaléka alumínium, és 11 százaléka rézből áll.

De akármennyire is vonzó lehet a réz hosszú távon, rövidtávon inkább korrekció jöhet, erre két fontos mutató is rávilágít. Az első az arany/réz mutató, ami a tavaszi szélsőséges értékéhez képest – amikor az arany emelkedőben volt, a réz ára pedig a vírus hatására alacsony – jelentősen korrigált, és 16 hónapos mélypontra esett. Amennyiben úgy gondoljuk, hogy ez az indikátor visszatér a sokéves átlagához, akkor vagy a réz túl drága most, vagy az arany nagyon olcsó.

A másik indikátor a rézben lévő spekulatív pozícionáltság, amely évek óta nem volt ennyire szélsőséges. A nyáron már láthattunk hasonlót az aranynál, a vakcinahírek hatására pedig nagyon szűknek bizonyult az az ajtó, amin a befektetők menekülni próbáltak, érdemes tanulni ebből, és a réz esetében óvatosabbnak lenni.

Hosszú távon tehát várhatóan kitart a réz piacának szárnyalása, de lehet, hogy érdemes a befektetőknek és a réztolvajoknak is némi profitot realizálni rövidtávon.

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.