Miért nem érdemelnek mentőövet a légitársaságok?
Nem a koronavírus tehet mindenről, a válság csak felszínre hozza a hibákat és elkerülhetetlenné teszi a bűnhődést: a kapzsiság, a menedzsmentek rossz ösztönzőrendszere már a járvány kitörése előtt is csődközelbe lökte a szinte teljes szektort világszerte. Ahelyett, hogy készpénzt tartalékoltak volna, a részvényesi érdek – hogy a megtermelt pénzt szinte az utolsó centig kifizessék – rövid távon sokkal fontosabb szempont volt. De kit is érdekel ez, gondolhatták, vagy gondolják most is, ha majd ismét jön az állambácsi, aki besegít.
Az ész nélküli részvényesi juttatásnak meglett az eredménye. A legnagyobb amerikai légitársaságok szórták a pénzt amíg lehetett, az elmúlt évtizedben a teljes szabad cash-flowjuk csaknem 96%-át költötték el részvény visszavásárlási programra, ami lényegesen meghaladja az S&P 500 komponensek átlagos, bő 50 százalékos mutatóját.
ENNEK ISSZÁK MEG MOST A LEVÉT – AZ AMERIKAI LÉGITÁRSASÁGOK 58 MILLIÁRD DOLLÁROS MENTŐCSOMAGÉRT ESEDEZNEK.
Bár az ábra külön nem vizsgálja, az American Airlines volt az éllovas a részvényesi juttatásban. Annak ellenére, hogy kummulált cash-flowja negatív volt az érintett időszakban, 12,5 milliárd dollár értékben vett vissza részvényeket 10 év alatt, amire részben a rekordalacsony kamatkörnyezet nyújtott lehetőséget.
A pozitív cash-flowval rendelkező cégek között a United Airlines esetében volt az arány a legmagasabb, mivel a szabad készpénzáram csaknem 80 százalékát fordították részvény visszavásárlásra. Emlékeztetőül: ez alatt az idő alatt Európában a Wizz Air se osztalékot nem fizetett, se buyback-re nem költött.
Olvass minden nap a világ történéseiről egy Concorde-os szemüvegén keresztül!
Ha nem szeretnél lemaradni a legjobb írásainkról, iratkozz fel hírlevelünkre és minden héten egyszer elküldjük heti válogatásunkat.
Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.