Miért nem érdemelnek mentőövet a légitársaságok?

picture

Nem a koronavírus tehet mindenről, a válság csak felszínre hozza a hibákat és elkerülhetetlenné teszi a bűnhődést: a kapzsiság, a menedzsmentek rossz ösztönzőrendszere már a járvány kitörése előtt is csődközelbe lökte a szinte teljes szektort világszerte. Ahelyett, hogy készpénzt tartalékoltak volna, a részvényesi érdek – hogy a megtermelt pénzt szinte az utolsó centig kifizessék – rövid távon sokkal fontosabb szempont volt. De kit is érdekel ez, gondolhatták, vagy gondolják most is, ha majd ismét jön az állambácsi, aki besegít.

Az ábra jól mutatja, hogy a legnagyobb amerikai légitársaságok saját részvény vásárlására költötték a Cash flow-juk jelentős részét

Az ész nélküli részvényesi juttatásnak meglett az eredménye. A legnagyobb amerikai légitársaságok szórták a pénzt amíg lehetett, az elmúlt évtizedben a teljes szabad cash-flowjuk csaknem 96%-át költötték el részvény visszavásárlási programra, ami lényegesen meghaladja az S&P 500 komponensek átlagos, bő 50 százalékos mutatóját.

ENNEK ISSZÁK MEG MOST A LEVÉT – AZ AMERIKAI LÉGITÁRSASÁGOK 58 MILLIÁRD DOLLÁROS MENTŐCSOMAGÉRT ESEDEZNEK.

Bár az ábra külön nem vizsgálja, az American Airlines volt az éllovas a részvényesi juttatásban. Annak ellenére, hogy kummulált cash-flowja negatív volt az érintett időszakban, 12,5 milliárd dollár értékben vett vissza részvényeket 10 év alatt, amire részben a rekordalacsony kamatkörnyezet nyújtott lehetőséget.

picture

A fapadosok nyerhetnek hosszú távon a koronavírus tépázta légipiacon

A koronavírus megjelenése miatt a turizmus jelentősen visszaesett Európa-szerte az elmúlt hetekben, mely a még mindig növekedési fázisban lévő társaságoknak, mint például a Wizz Air vagy Ryanair részvényeinek különösen nem kedvez, ugyanakkor még így is „olcsóbban” megúszhatják, mint a hagyományos társaságok zöme.

A pozitív cash-flowval rendelkező cégek között a United Airlines esetében volt az arány a legmagasabb, mivel a szabad készpénzáram csaknem 80 százalékát fordították részvény visszavásárlásra. Emlékeztetőül: ez alatt az idő alatt Európában a Wizz Air se osztalékot nem fizetett, se buyback-re nem költött.

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.