Európai autóértékesítések: itt a trendforduló?

picture

Éves szinten 0,1 százalékos, acélosnak aligha mondható emelkedés vagy inkább stagnálás látszik a 2018-as európai autóértékesítési számokból, melyeket havi szintre bontva már akár trendváltásról is beszélhetünk.

Pedig 2018 eleje még lendületesen indult. Bár a március a tőzsdei félelmek és a Kínából érkező negatív hírek hatására visszaesést mutatott, április már megint emelkedést hozott és úgy tűnt, hogy összességében az idei év is  jól sikerülhet. Még a nyári uborkaszezon is emelkedő értékesítési számokat hozott, de ezt már egyértelműen mesterségesen pumpálták fel a gyártók. Az új káros anyag kibocsátási normáknak, az új szabályozásnak ugyanis többen nem tudtak időben megfelelni: azon gyártók, akiknek sok modelljük volt, széles motor palettával, és akiknek sokat kellett reszelni az adott motorokon, hogy azok megfeleljenek az új normának, már nyár elején azzal szembesülhettek, hogy várhatóan nem lesznek kész a papírozással szeptemberre. Ezt látva nem maradt más megoldás, mint hatalmas kedvezményekkel kiszórni az addig felhalmozott készleteket. A vásárlások előre hozása okozhatta a júliusi 10,5 százalékos és a hihetetlen augusztusi 31,2 százalékos emelkedést (2017 hasonló időszakához képest) az értékesítési számokban. Persze gondolhattuk, hogy ennek meg lesz a böjtje, de nem csak erről van szó akkor, amikor a szeptemberi esést vizsgáljuk. Ahogy gondoltuk, a nyári megnövekedett kereslet után szeptemberben visszaesett a kereslet, azonban a 23,5 százalékos esés talán ennél már messzebb is mutat.

A GAZDASÁGI LASSULÁSTÓL VALÓ FÉLELMEK A FOGYASZTÁS ELHALASZTÁSÁT, ÁTÜTEMEZÉSÉT HOZTÁK, ENNEK KÖSZÖNHETŐEN 2018 UTOLSÓ NEGYEDÉVE GYÁSZOS SZÁMOKAT MUTATOTT.

Átlagosan 8 százalékkal esett vissza az értékesítés az év utolsó három hónapjában.

Az öt nagy uniós piacot vizsgálva azt láthatjuk, hogy míg Spanyolországban 7 (itt alacsonyabb volt a bázis, ennek is köszönhető a felülteljesítés) és Franciaországban 3 százalékkal emelkedtek az értékesítési számok, addig Németországban 0,2 százalékkal maradt el a 2018-as adat az előző évi eladási számtól. A politikai és gazdasági kihívásokkal küzdő Olaszországban már 3,1, míg az Egyesült Királyságban 6,8 százalékkal esett vissza az eladás, és itt a 2019-es kilátások sem túl rózsásak.

Technológiaváltás: eddig a kivárók jártak jól

Az autógyártók szempontjából az sem elhanyagolható, hogy jelenleg egy technológiaváltást láthatunk. Még nem jelenthető ki biztosan, hogy az elektromos autók vagy esetleg a hibrid technológia lesz-e a nyertese ennek a forradalomnak, azonban az már most látszik, hogy azok a vevők eddig jobban jártak, akik kivártak, hiszen csak az elmúlt 3 évben akár kétszeresére is nőttek a hatótávok ezen autók esetében. Ráadásul, ha jobban megnézzük, akkor az államok is efelé próbálják terelni a fogyasztókat az állami támogatásokkal, az adókedvezményekkel, de akár előírt normatívákkal is.

Kínai kvótarendszer

Ilyen kvótarendszert határozott meg Kína is, mely ezzel a kínálati oldalt is az elektromos és hibrid rendszerek értékesítésének felfuttatásának irányában próbálja terelni. Idén lépett ugyanis életbe az a szabályozás, mely szerint a nagyobb autógyártóknak 2019-től az eladásaik 10 százalékát elektromos vagy hibrid meghajtású autóknak kell kitennie. A kvóta jövőre már 12 százalékra emelkedik.

EZ A RENDSZER A NÉMET PRÉMIUM GYÁRTÓKAT HOZHATJA NEHÉZ HELYZETBE,

hiszen alig kínálnak jelenleg elektromos hajtású modelleket, és amiket az elmúlt pár hónapban bemutattak, azok is csak 2019 végén vagy 2020 elején lesznek a kereskedésekben. Így jelenleg leginkább azzal tudnak megfelelni az előírásnak, hogy a hibrid motort teszik elérhetővé szélesebb körben, adott esetben a húzó terméknek számító kisebb modellekben is. De már most is látszik, hogy ez nem lesz elég, így a következő 3-5 évben pénzt nem sajnálva kell új modelleket kifejleszteni, hogy tudják tartani a lépést például a Teslaval, mely élen jár az elektromos autók gyártásában vagy a nagyobb gyártók közül a Renault-Nissan-Mitsubishi csoporttal, mely az elektromos és hibrid hajtásban is meghatározó szerepet tölt be.

Érdemes megemlíteni, hogy a kínai gyártók óriás léptekkel haladnak is a saját elektromos autóik gyártásában és azok belső piacon történő értékesítésében, folyamatos nyomás alatt tartva az európai gyártókat a világ egyik legnagyobb piacán.

(Fotó: Helgi Halldórsson/Flickr)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.


Ajánló

picture

Az autózás internete

Olvasási idő: 3 p
Annyit ér már a Morgan Stanley szerint a Google önvezetőautó-fejlesztő cége, a Waymo, mint néhány évvel ezelőtt az egész Google. A 175 milliárd dolláros értékbecslés több nagy autógyártó cég értékének is a többszöröse.
picture

Lassul a kínai autópiac – itt a fordulat a globális értékesítésben?

Olvasási idő: 3 p
Rossz hír a magyar gazdaságnak, ha befékez az autóipar, lényegében eltűnik a külkereskedelmi többletünk. Kínában három egymást követő hónapban estek az eladások, de ciklikus és strukturális okok világszerte is amellett szólnak, hogy az autóipar túl van a csúcson.
picture

Pörög a gazdaság, nőnek a jövedelmek, de az autópark öregszik

Olvasási idő: 2 p
Tíz év alatt nemhogy nem fiatalodott, de négy évvel lett magasabb az átlagos magyar autó életkora. Ha lassul a gazdaság vagy visszaesés jön, még rosszabb lehet a helyzet, de a német csereprogramokban leadott használt autók is a régióban keresnek új gazdát.