Pörög a gazdaság, nőnek a jövedelmek, de az autópark öregszik

picture

Magyarországon mintegy 3,5 millió autó van forgalomban, és ezek átlagéletkora 14,1 év. 2008-ban ez még 10,4 év volt….

A számok megerősítik a magyar utakon szerzett benyomást, hogy bizony egyre öregszik a hazai autópark. A statisztikák szerint 2017-ben 116.265 új autó mellett (2010-2014 között ezek eladása inkább 50-60.000 körül alakult) 155.414 használtat helyeztek forgalomba. Természetesen van közöttük 3-4 évesek is, de jellemzően az olcsóbb szegmensből választanak a hazai vásárlók. Ezek pedig sok esetben 2004-2008 közötti „prémium” márkák melyek már egyértelműen rontják a statisztikát.

Amennyiben a következő pár évben gazdasági lassulás vagy visszaesés jönne, az új autók értékesítése jelentősen, akár 30-50%-kal is visszaeshet, ahogy ez  a 2008-as válság utáni években is történt. Ezzel párhuzamosan a használtpiacon is még inkább az olcsóbb, idősebb kocsik felé mozdulhatnak a vásárlók. Ezt figyelembe véve esélytelennek tűnik, hogy a közeljövőben Magyarországon ne nőjjön tovább az autók átlagéletkora – hacsak nem lesz egy „roncsautó” beszámítási program, ami érdemben fiatalíthatná a hazai autóparkot. Tovább rontja a helyzetet, hogy Németországban hasonló programokkal segítik a régi dízelek cseréjét. Ezek a jellemzően 2004-2008 közötti kocsik is itt – a régióban és nálunk – fognak gazdát keresni.

A statisztikát nézegetve látszik, hogy a magyar utakon a német triumvirátus, a VW, az Audi és a BMW is még egyre fiatalabb autóparkkal volt jelen 2004 és 2008 között. A válság hatására a márkáktól nem pártoltak el a hazai vásárlók, csak az olcsóbb régebbi használt példányokat vették. Ez azt is mutatja, hogy a megbízható régebbi darabokat szívesen használják a magyar autósok, és mivel tartósnak is bizonyulnak, így hosszabb távon is velünk maradnak az utakon ezen modellek.

A mi autónkról sem szabad megfeledkezni az összehasonlításnál. A 90-es évek végére szinte ellepték a Suzukik a hazai utakat, hiszen megfizethető áron lehetett új autóhoz jutni. 2004-ben még csak 5 év volt a hazai Suzukik átlagéletkora, de mivel könnyen fenntartható, megbízható autók voltak ezek, így még most is futnak 90-es években gyártott példányok az utakon, ezzel mostanra 14,4 év lett a hazai Suzuki autópark átlagéletkora.

Az alábbi táblázatban 25 márka átlagos életkorát követheti nyomon, az egyes márkákra kattintva ki-be kapcsolhatja a grafikonos megjelenítést.

(Címlapkép: francia roncstelep, Wikipedia)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.


Ajánló

picture

A BMW és a magyar GDP

Olvasási idő: 3 p
A cseh és szlovák autóexport is magasabb arányt képvisel a GDP-ben, mint a magyar. A BMW új, debreceni gyárával sem változik az autóipari kitettség sorrendje a V4-es országok között.
picture

Vigyázzunk a plug-in hibridekkel!

Olvasási idő: 3 p
Az új, szeptembertől kötelező mérési protokoll szerint közel sem hozzák azokat az értékeket, melyek alapján eddig különféle kedvezményeket, parkolási engedélyt vagy adóvisszatérítést kaphattak.
picture

Kövér vagy? Ez bizony sokba fog kerülni a gyerekednek is!

Olvasási idő: 5 p
A népbetegséggé váló elhízás társadalmi költségei akár fegyveres konfliktusokéhoz hasonlíthatóak. Az USA-ban a drasztikusan emelkedő egészségügyi kiadások, a kisebb termelékenység és a rohamosan terjedő cukorbetegség is jól dokumentált tünetei az elhízásnak.