A német piac bevétele önmagában is fontos lehet a Teslának

picture

2015-ben lehetett először hallani arról, hogy a Tesla Európába telepítené legújabb gyárát, amely a Gigafactory 4 néven futott. Az európai gyártás időközben nemcsak a piacszerzés miatt, hanem azért is fontossá válhatott Elon Musk és a részvényesek számára, hogy amennyiben az USA 2020-ban végül mégis védővámokat vezetne be az európai autókra, egy esetleges hasonló európai viszontválasz őket ne sújtsa. A hírek szerint Szlovákia mellett Magyarország is versenyben volt az európai gyárért, azonban mostanra kiderült, a gyár Németországban épülhet meg 2021 második felében. A gyár építése 2020-ban indulhat el, azonban Kínával ellentétben, ahol 10-11 hónap alatt felépült, Európában a szigorúbb szabályozás mellett reálisabbnak tűnhet a 18 hónapos beruházási idő, így optimista esetben is 2021 második felében indulhat be a gyártás.

De miért Németországba ment a Tesla, amikor a német autógyárak az elmúlt években inkább Európa keleti felé kacsingattak új beruházásaikkal? Első ránézésre mindenképpen meglepő lehet Németország, azon belül is a Berlin melletti Grünheide, mint lokáció, meglátásom szerint azonban ez egy jó döntés volt, nézzük milyen szempontokat mérlegelhettek:

  • erős beszállítói hálózat,
  • a vevői kör jelentős részét Észak-Európa adja (a fontos piacot jelentő skandináv és Benelux államokba is könnyebb a szállítás),
  • a lengyel határ közelsége a munkaerőre adhat megoldást (a beszállítókkal együtt a tervek szerint akár 10.000 új munkahelyet is teremthet a gyár, ami a német prémium gyártókhoz képest várhatóan több élőmunkaerőt alkalmazhat, ahogy ez az amerikai gyárban is látszik).

AZ IGAZI ÜTŐKÁRTYA AZONBAN A NÉMET ÚJAUTÓ-VÁSÁRLÓ PIAC LEHET.

Az elmúlt 8-10 évben Németországban valahogy mindig úgy alakult, hogy az állami támogatások körébe pont nem fértek bele a Tesla modellek a listaáruk miatt: a Model S abszolút kiesett, míg a Model 3 az elmúlt években 2000 eurós támogatással volt elérhető, miközben más típusokra a dotáció ennek több mint duplájára is rúghatott. Így a Tesla vásárlók 2.500-4.000 euró támogatástól estek el, ami jelentős versenyhátrányt jelentett Musk cégének.

Ez jól látszik az európai értékesítések alakulásán is: míg Hollandiában és Norvégiában is Tesla őrületről lehet beszélni, addig a lakosságszám alapján jelentősen nagyobb Németországban harmadannyi Teslat sem tudtak értékesíteni. Ezt lehetne azzal indokolni, hogy a németek szeretik a gyors, belső égésű motorral felszerelt autókat, azonban ez a különbség nem általában az elektromos autókra, hanem a Teslára nézve mutatható ki. Az elektromos Audi A3 vagy VW e-GOLF de a BMW i3-as elektromos modellje is jól fogy Németországban, ezek piacát az állami támogatás is tovább erősítette.

A táblázatból jól látszik: hiába áll a harmadik helyen a 2018-as értékesítési darabszámot tekintve Európában Németország,

  • a 2017-es eladásokhoz képest nem pusztán visszaesésről, hanem az egyik legjelentősebb csökkenésről beszélhetünk Európában, míg az északi országokban ha kisebb mértékben is, de továbbra is emelkedtek vagy legalábbis stagnáltak az eladások (részben nyilván az elektromos autók piacán megjelenő egyre nagyobb kínálat és verseny miatt)
  • a több mint nyolcvanmilliós német piacon az eladási darabszámok arányaiban a töredékét teszik ki számos európai országnak, nemcsak az ötmilliós Norvégiával vagy a 17 milliós Hollandiával összevetve.

A német kormány azonban a BILD információi szerint már 2020-ban újabb autóvásárlási támogatást jelenthet be, melynek természetesen az elektromos autók lehetnek a nyertesei. Míg jelenleg 2.000 euró állami támogatás jár a Model 3-ra addig a tervezet szerint jövőre már 6.000 euró támogatást kaphat a vásárló ugyanerre a modellre. A Teslának tehát sok új vásárlót hozhat, ha sikerül bekerülnie egy ilyen programba a Model 3 vagy Y autóival.

A német kormánynak a munkahelyteremtés és az adóbevétel mellett azért is lehet fontos ez a beruházás, mert így a Tesla gyorstöltő hálózata is fejlődhet, továbbá a CO2 kvóta teljesítéséhez is kiemelt fontosságú az elektromos autók térnyerése. Ráadásul ez a téma jelenleg szavazókat is tud hozni a kormánynak, hiszen a környezetvédelem kiemelt téma a választók körében is.

A gyárral kapcsolatban eddig annyit lehet tudni, hogy nem csak összeszerelő üzem lesz, hanem akkumulátort, hajtásláncot is fognak gyártani az új Model Y mellett. Ez a meglévő autók alkatrész ellátását is segítheti. Az igazán érdekes hír azonban az, hogy tervezőket is szeretnének felvenni, ami arra is utalhat, hogy az európaiak számára egyes modellek belső terét vagy apró részleteit megváltoztathatják, ezzel is kívánatosabbá téve autóikat, amely nap végén tovább növelheti az értékesítési számokat. A nemrég bemutatott Cybertruck után, melyet egyértelműen baltával faragtak, érdekes lenne látni, egy európai tervező tollából érkező, európai vásárlóknak megálmodott Tesla-t.

 

 

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.


Ajánló

picture

A Nagy Tesla Csata - 2018

Olvasási idő: 5 p
Iszonyatos áldozatok árán, kampányszerűen teljesülő célszámok, nagyon erős marketing mellett a tervektől elmaradó termelés: nem látszik, hogy mitől lenne vége a Tesla-árfolyam elmúlt félévi hullámvasútazásának.
picture

iCar vagy Google szoftver&Tesla hardver – Elon Musk lehetséges menekülőpályája

Olvasási idő: 5 p
Pár éve kinevette, ma azonban aligha tudná megkerülni a Google vagy az Apple ajánlatát Elon Musk. A Tesla és techóriások is jól járnának a felvásárlással, miközben a Tesla követésével két tőzsdei óriás, a Morgan Stanley és Goldman Sachs is leállt.
picture

Európai autóértékesítések: itt a trendforduló?

Olvasási idő: 3 p
Erősen indult, gyászosan ért véget 2018 az európai autóértékesítési számokat nézve. Hiába az éves 0,1 százalékos növekedés, az őszi hónapok esését látva lehet, hogy trendfordulóról is beszélhetünk.