Hűtőgépek harca az elektromos autókkal

picture

Közel hatvan százalékkal emelkedett tavaly az elektromos járművek eladása, és a trend idén is kitart, áll a McKinsey tanulmányában. A Bloomberg energia csapata (BNEF) még komolyabb várakozásokat fogalmazott meg. Véleményük szerint, 2040-re az elektromos járművek éves eladásának száma meghaladja majd a 41 milliót (a teljes eladások 35 százalékát), ami hihetetlen növekedést jelent a mostani eladásokhoz képest.

Számításaik szerint a hosszabb utakra is alkalmas elektromos gépkocsik ára 2022-re nagyságrendileg azonos lesz a belsőégésű motoros járművekkel.

Az ehhez hasonló elemzések alapján sokan ugyanazt az exponenciális növekedést vizionálják az autóipar ezen szegmenségben, mint amit egy évtizede az érintőképernyős telefonoknál láttunk.

A dízelbotrányoktól megtépázott hírnevű autóiparba a kockázatkerülő befektetők nem szívesen tettek pénzt az utóbbi időben, viszont a tisztán elektromos járművek gyártásával foglalkozó vállalatok száma elenyésző, és árazásuk is magas.

Az elektromos járművek gomba módra való terjedésének passzív kedvezményezettjei lehetnek az áramtermelő vállalatok, amelyek régiós szinten is komoly számban képviseltetik magukat a tőzsdén, így akár ideális befektetést is kínálhatnak.

Ha ilyen tömegben lépnek be új fogyasztók, adódik a feltételezés, hogy sokkal több elektromos energiára lesz szükség. De az egyenlet másik oldalán az egyre hatékonyabb áramfogyasztással rendelkező hűtőgépek, klímák és ipari eszközök állnak, amelyek már évek óta nyomás alá helyezik a keresletet.

Tudnak szignifikáns keresletet teremteni az elektromos autók?

Egy átlagos elektromos autó fogyasztása 100 kilométeren 20 kWh, vagyis ha éves szinten, tizenkétezer kilométert teszünk meg  – ez az EU átlag –, akkor egy év alatt közel 2,4 MWh lesz a teljes fogyasztásunk.

Számításunkat végezzük a német piacra, ott a legnagyobb az átlagos utazási távolság – durván 14000 km – ezért ezen a piacon nagyobb hatása lehet az elektromos járműveknek, mint mondjuk Lengyelországban.  Így a teljes éves fogyasztásunk 0,4 MWh-val lesz nagyobb, azaz összesen 2,8 MWh.

A Bloomberg szerint a német autópiacon jelenleg kétszázezer elektromos autó gurul, ez a teljes 45,8 milliós járműpark 0,4 százaléka. Az elektromos autók száma a német kancellár tervei szerint felmehet akár egymillióra 2020-ig, azaz ha a járműszám ötszörösére növekszik, akkor a mostani teljes piac 2,2 százalékát érné el, vagyis még mindig eléggé csekély részét.

EZ AZ EGYMILLIÓ JÁRMŰ A NÉMET ÁRAMFOGYASZTÁST – A KORÁBBI 2,8 MWH-VAL SZÁMOLVA – NAGYSÁGRENDILEG FÉLSZÁZALÉKKAL NÖVELNÉ, VAGYIS KÖZELÍTŐLEG ANNYIVAL, MINT AMENNYIT A ELEKTRONIKAI ESZKÖZÖK KORSZERŰSÍTÉSE MIATT ELTŰNIK.

Bár azt érdemes kiemelni, hogy az elektronikai eszközök hatékonyságnövelése egyre kisebb hatással van a fogyasztáscsökkenésre, hiszen amikor egy AA gépet AA++-ra cserélünk le, az már közel se olyan hatású, mint amikor a régi DD hűtő helyett vettük az AA-t.

Belátható, hogy ha az elektromos járművek elterjedése a mostani tervek szerint megy végbe, akkor nem forgatja fel az árampiacot.

De mi van, ha mégis?

Ha bekövetkezik az kis valószínűségű szcenárió, hogy az elektromos járművek elterjedése exponenciális, a helyzet változhat. Ha az elektromos járművek aránya Németországban 2022-ig elérné a 25 százalékot, az áramkereslet 6 százalékkal emelkedne, aminek előteremtéséhez a jelenlegi nukleáris kitermelés 40 százalékára lenne szükség – valamivel több, mint 32 ezer GWh-ra, miközben a jelenlegi atomerőművi kapacitás 85 ezer GWh körül van  (a német áramtermelés legnagyobb részét ma is a lignit és a szén biztosítja, a kettő együtt több mint a háromszorosát biztosítja az atomerőművi termelésnek).

MÁS KONTEXTUSBA HELYEZVE, HA A NÉMET JÁRMŰVEK NEGYEDE ELEKTROMOS HAJTÁSÚ LENNE, ÉVENTE ANNYI ENERGIÁRA LESZ SZÜKSÉGÜK, AMIT TÖBB MINT 1,5 PAKS II. TUDNA KITERMELNI.

Ehhez képest a németek 2022-ig éppen leépítik atomerőmű kapacitásukat, ami durván 4,5 Paks kettőnek felel meg.

Közel se biztos, hogy igaza lesz a Bloomberg energia elemzőinek és tíz éven belül minden negyedik német elektromos autóval utazik majd, de ha ez mégis bekövetkezik akkor 6 darab Paks II. kapacitás hiányban lesznek, és ez könnyen felvillanyozhatja az áramtermelő vállalatok árfolyamát a régiónkban.

(Címlapkép: A Toll elektromos teherautója 2013-ból, Toll Group – Flickr)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.


Ajánló

picture

iCar vagy Google szoftver&Tesla hardver – Elon Musk lehetséges menekülőpályája

Olvasási idő: 5 p
Pár éve kinevette, ma azonban aligha tudná megkerülni a Google vagy az Apple ajánlatát Elon Musk. A Tesla és techóriások is jól járnának a felvásárlással, miközben a Tesla követésével két tőzsdei óriás, a Morgan Stanley és Goldman Sachs is leállt.
picture

Az autózás internete

Olvasási idő: 3 p
Annyit ér már a Morgan Stanley szerint a Google önvezetőautó-fejlesztő cége, a Waymo, mint néhány évvel ezelőtt az egész Google. A 175 milliárd dolláros értékbecslés több nagy autógyártó cég értékének is a többszöröse.
picture

Százmilliárdos boomot hozhat az önvezető autó - az alkoholpiacon

Olvasási idő: 2 p
Már viszonylag kis mennyiségű plusz fogyasztás esetén is tízmilliárdokkal nőhet az alkoholipar bevétele, ha a ma szabálykövető sofőröknek az önvezető technológia lehetővé teszi az alkoholfogyasztást.