Az égig érő fű – a kanadai drogliberalizáció és a kannabisz részvények száguldása

Október közepétől első fejlett (teljes) országként Kanada engedélyezi lakosainak a rekreációs marihuána használatot. A már tőzsdén jegyzett kannabiszrészvények extrém módon pörögnek immár két hete, köszönhetően egy alkoholcég komoly füves befektetésének. Az Észak-Amerika szerte terjedő drogliberalizáció miatt az alkoholipar vállalatai erős érdeklődést mutatnak az újfajta „lazítószerek” előállítói iránt. Egyrészt szeretnék elkerülni a füvezési lehetőségek miatt esetlegesen bekövetkező kisebb alkoholfogyasztásból származó veszteségeket, másrészt kiváló növekedési lehetőségeket is látnak az új szerekben.

picture

Mik azok a marihuána részvények? – teheti fel a kérdést az olvasó teljes joggal. Az észak-amerikai drogliberalizáció folyamata hat évvel ezelőtt vette kezdetét, amikor az USA két tagállama, Colorado és Washington engedélyezte a területén a kismennyiségű marihuána rekreációs használatát. Azóta láncreakcióként terjed a folyamat az Egyesült Államokban. Jelenleg 9 tagállamban szabad rekreációs céllal, míg 30 tagállamban orvosi céllal használni a kannabiszt. Az új iparág igazi nagy bedurranása azonban 2018. október 17-én jön, Kanada ekkortól a teljes területén szabaddá teszi a marihuána használatot. Ez egy 36 millió lakosú fejlett piac, ahol a döntéssel az alkohol fogyasztása egy csapásra nagyon komoly vetélytársat kap. Emiatt a különböző alkoholforgalmazók lépéskényszerbe kerültek.

Elsőként a Corona sörök és a Robert Mondavi borok forgalmazója lépett. Ez a Constellation Brands (STZ) nevű, 40 milliárdos tőkepiaci értékkel bíró alkoholipari cég 3,9 milliárd dolláros befektetést eszközölt augusztus 15-én a Canopy Growth Corporation (CGC) nevű kanadai orvosi marihuána gyártó vállalatba. A Constellation 104,5 millió darab Canopy részvényt vásárolt 37,2 dolláros árfolyamon. Ez az árfolyam 51%-kal volt magasabb, mint az előző napi záróár. A Canopy árfolyama 30%-kal robbant fel aznap. A szektortárs kannabisz termesztő cégek részvényeinek a piacán pedig ezzel az eseménnyel elszabadult a pokol.

AZ ÁRFOLYAMOK ÉS A CHARTOK ÚGY TÖRTEK KI, MINTHA MÉG A TRADING ROBOTOK IS FÜVET SZÍVTAK VOLNA.

Az alábbi ábrán a Canopy Growth Corporation részvényeinek árfolyamalakulása látható az elmúlt egy évben:

A zöld nyíl a tavaly év végén elfogadott kanadai drogliberalizációs törvény által előidézett mozgást mutatja. Ekkor három hónap alatt négyszerezett az árfolyam, hiszen más az orvosi marihuána piac és más a szabad marihuána piac mérete. Az idei év első felében jött a piros nyíllal jelölt, ilyen emelkedések után megszokott korrekció, aminek az utolsó napja a piros karikával jelölt teljesen fals lefelé kitörési kísérlet. Itt jött a Constellation bejelentése. A világoskék vonal a Corona gyártójának a beszállási árát mutatja, amivel 10%-ról 38%-ra emelte a tulajdonrészét a kannabiszcégben. Kilenc nap alatt duplázott a részvényár, extra kimagasló forgalom mellett (jobb alul halvány lila négyzet mutatja ezt).

A LEGÁLIS MARIHUÁNA PIAC MÉRETE 2018-BAN – AZ EUROMONITOR NEVŰ FÜGGETLEN ELEMZŐCÉG SZERINT – KANADÁBAN 7,5 MILLIÁRD DOLLÁR, MÍG AZ EGYESÜLT ÁLLAMOKBAN 10,2 MILLIÁRD DOLLÁR LESZ. ÉS EZ MÉG CSAK A KEZDET.

Nem véletlen aggódnak a dolog miatt az alkoholforgalmazásban érdekelt cégek. A Budweiser gyártója (BUD) például 40 milliárd dollárral ér kevesebbet amióta elfogadták a szabad marihuánát ígérő kanadai törvényt. Az elmúlt egy év árfolyamalakulása szinte teljesen ellentétes a Canopy-éval:

A Molson Coors Brewing (TAP) második számú amerikai sörgyártóként 4,8%-os volumencsökkenést szenvedett el az utolsó negyedévben. Beindult a fű kiszorítási hatása (a borok fogyasztása mellett). Emiatt a Molson már tervezi az új kannabiszt tartalmazó italait. A Constellation is ebben látja a jövő egyik növekedési lehetőségét. Meg kell jegyezni itt, hogy ezen italok elterjedésének a számottevő szabályozási problémán túlmenően van egy érdekes biológiai akadálya és veszélye is. Míg a normál alkoholfogyasztás szinte azonnal hat, addig az alkoholmentes marihuánás söritalok hatását a fogyasztók sokszor csak 20-50 perc után érzik meg. Ilyenkor viszont időzített bombaként egyszerre és keményen üt be a cucc több egység elfogyasztása esetén…

A marihuánapiac új vezetőiben történő tulajdonszerzés az alkoholpiac domináns szereplőitől egyrészről védekező lépés a várhatóan csökkenő alkoholfogyasztás miatt. Másrészről sokan hatalmas növekedési lehetőséget látnak az új „lazítószerben”. A Wells Fargo elemzője nagyon pozitív eseményként értékeli a Constellation elköteleződését a marihuánaforgalmazás mellett. A piac reakciója is hasonló véleményt tükröz.

A Vancouver szigeten székelő Tilray (TLRY) orvosi marihuána termelő, feldolgozó és forgalmazó vállalatként még csak 30 kereskedési napja forog a tőzsdén. De ez micsoda 30 nap:

A kibocsátáshoz képest az ár több mint háromszorozott. A zöld nyíl az utolsó 11 nap 157%-os árfolyamemelkedését mutatja. A kedden este közzétett gyorsjelentés szerint a negyedéves árbevétele még csak 10 millió dollár volt. A céget viszont 5,8 milliárd dollárra értékeli a piac.

Ebben az írásban nem éreztem feladatomnak véleményt kialakítani az észak-amerikai drogliberalizáció folyamatáról. A 20. század két legismertebb utópiája kapcsán azonban mindenképpen meg kell állapítanom, hogy jár egy pont Aldous Huxley Szép új világának a szóma kapcsán, George Orwell 1984-ével szemben.


Ajánló

picture

iCar vagy Google szoftver&Tesla hardver – Elon Musk lehetséges menekülőpályája

Olvasási idő: 7 p
Pár éve kinevette, ma azonban aligha tudná megkerülni a Google vagy az Apple ajánlatát Elon Musk. A Tesla és techóriások is jól járnának a felvásárlással, miközben a Tesla követésével két tőzsdei óriás, a Morgan Stanley és Goldman Sachs is leállt.
picture

Az Apple szárnyalásának háttere

Olvasási idő: 5 p
Luxusmárka, a vártnál is jobb negyedéves jelentés, évek óta stabil, nagyon erős értékesítés – az Apple részvények árának emelkedése mögött azonban egy csendes duopólium is feltűnik: az Apple és Warren Buffet csak az idén több mint 300 millió részvényt vásároltak, az Apple 2013 óta saját részvényei negyedét tűntette el a piacról.
picture

Add el a pelenkát és a tiéd a világ! – Egy sztori az adatbányászat (h)őskorából

Olvasási idő: 6 p
A Target kiskereskedelmi lánc szárnyalt a 2000-es válság idején is: ők már akkor profilozták a vevőket, és személyre szabott kuponfüzettel támadták a kismamákat.