Az autózás internete

picture

Az önvezető autók – ha nem is pont úgy, mint ahogy a filmproducerek tervezték –, de várhatóan gyökeresen át fogják rajzolni az utca képét, a parkolási szokásainkat, vélhetően biztonságosabbá, az autómegosztás révén pedig gazdaságosabbá is teszik majd az életünket.

Érzik az ebben rejlő növekedési és befektetési lehetőséget is a tengerentúlon, így

A MORGAN STANLEY IS ÁRGUS SZEMEKKEL FIGYELI A GOOGLE ÖNVEZETŐAUTÓ-FEJLESZTÉSSEL FOGLALKOZÓ EGYSÉGÉT, A WAYMO-T: IDÉN NYÁRI ÉRTÉKELÉSÜKBEN A KORÁBBI 75 MILLIÁRD DOLLÁR UTÁN MÁR 175 MILLIÁRD DOLLÁRRA TESZIK A CÉG ÉRTÉKÉT.

Viszonyításként: a 175 milliárd dolláros érték, melyet így a Waymo képviselhet a MS szerint, annyi, mint az anyacég, a ma 850 milliárd körüli értéken jegyzett teljes Google értéke volt 2011-ben. Jeff Bezos cége az Amazon 2014-ben, azaz 4 éve volt hasonló értéken, mint most a Waymo (ami önállóan nincs jelen a tőzsdén, a Google leányvállalataként annak értékében jelenik meg). Fontos hangsúlyozni, hogy ez a jelenlegi ismereteink és várakozásaink szerinti érték, azaz a cég ennél lényegesen nagyobb értéket is képviselhet, ha az önvezető autó megkapja a zöld utat a szabályozóktól. A Morgan Stanley által adott értékbecslés ugyanakkor nagy, önálló autógyártó cégek összevont, vagy éppen a luxusipari konglomerátum, az LVMH (LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SE) értékével összevetve is imponáló:

Biztos vagyok benne, hogy az önvezető autók a személyszállítást jelentősen át fogják alakítani. Az UBER és a taxi forgalom is átalakulhat ezáltal, hiszen a sofőr nélküli autók költséghatékony működést, a kapacitások jobb kihasználását és akár olcsóbb fuvardíjat is jelenthetnek, ha elterjednek a nagyvárosokban. A Morgan Stanley szerint a 175 milliárdos értékből ez 80 milliárd dollárt is érhet, és itt még nem is számoltak az elemzők Kínával, mint potenciális piaccal.

MÉG A ROBOTTAXINÁL IS NAGYOBB BEVÉTELT HOZHAT AZ ÖNVEZETŐ TECHNOLÓGIA A SZÁLLÍTMÁNYOZÁSBAN, AZ MS EZT A TERÜLETET 90 MILLIÁRD DOLLÁRRA TETTE A WAYMO ÉRTÉKELÉSÉBEN.

Az áruk közúti mozgatása önvezető autók révén csökkentheti a fuvarozás idejét, hiszen nem kell fix időközönként megállnia és pihennie a sofőrnek. A tesztek alapján biztonságosabbá teheti ezt, hiszen az esetleges fáradtságból adódó balesetek is elkerülhetőek ebben az esetben. A költségek is csökkenthetőek, hiszen nemcsak a sofőr bérét nem kell kigazdálkodni, hanem a távolabbi utak esetén felmerülő szállás költsége is elmarad. Természetesen a robotpilótáért is várhatóan licence díjat kell majd fizetni (ezt 5 milliárd dolláros értékkel vette figyelembe a Morgan Stanley), de ez várhatóan jelentősen elmarad majd az élő munkaerő bérétől mérföldre vetítve. Az e-kereskedelem növekedési ütemét látva az áruk szállítása a jövőben talán még a jelenleginél is fontosabb szerepet fog betölteni. A Waymo akár még a hagyományos kereskedelemnek is segíthet, hiszen ha sikerül ezáltal költséget csökkenteni, akkor ennek segítségével versenyképesek maradhatnak akár az Amazonnal szemben is.

Platformháború

Az autózás internete lehet az önvezető rendszer kifejlesztése és elterjedése. Gondoljunk csak bele, hogy a telefonok piacán is milyen öldöklő harcok mentek, hogy melyik telefon gyártó, milyen operációs rendszert használjon, míg végül az a 2-3 operációs rendszer, amely fennmaradt, most hány és hány millió telefonon fut. Éppen ezért nem mindegy, hogy akár a VW, a Toyota vagy akár a GM melyik rendszert építi majd be az autójába, hiszen rajtuk keresztül évi akár több 10 millió autó esetében dőlhet majd el ez a kérdés.

Jelenleg úgy tűnik, hogy jó esélyekkel pályázik az egyik vezető szerepre a Google üzletága a Waymo, és a Google-részvények árfolyamemelkedésében is komoly szerepük van (a papírok idén eddig  17%-os emelkedésen vannak túl).

A konkurencia

De nem csak a Google és a nagy autógyártók, mint a Ford, a BMW, a Mercedes, a Volvo vagy a VW csoport látják ebben a szegmensben a nagy üzletet.

A Huawei például a saját mesterséges intelligenciáját próbálja úgy fejleszteni, hogy az akár egy autót is képes legyen elvezetni, vagy akár a telefon segítségével bizonyos környezeti elemeket is felismerjen. Nekik az Apple állíthat konkurenciát a következő években, hiszen piaci pletykák szerint hasonló megoldáson dolgoznak ők is.

Az önvezető autókhoz elengedhetetlen a számítástechnikai rendszerek felkészítése, így az Nvidia chipgyártó önvezető autók fejlesztésébe történő beszállása nem meglepő. Mostanra a VW-nel és a Teslával is partnerséget kötött a gyártó, csakúgy, mint az Uberrel, ami szintén az önvezető autókban látja a személyszállítás jövőjét. Kína is képviselteti magát a versenyben az internetóriás Baidu-val: a cég 2017-ben létrehozta a saját autó, szoftver- és felhő alapú adatkezelő-fejlesztő központját. Az autógyártók fejlesztéseinél beszállítóként a Bosch gyakorlatilag megkerülhetetlen, elég, ha csak a járművekbe szerelt szenzorokra gondolunk, melyek elengedhetetlenek az önvezető autókhoz. Az ő várakozásuk szerint legkésőbb 2025-re bevezetésre is kerül az önvezető technológia.

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.


Ajánló

picture

A BMW és a magyar GDP

Olvasási idő: 3 p
A cseh és szlovák autóexport is magasabb arányt képvisel a GDP-ben, mint a magyar. A BMW új, debreceni gyárával sem változik az autóipari kitettség sorrendje a V4-es országok között.
picture

Ingatlanpiaci boom – még be-, vagy már kiszállni érdemes?

Olvasási idő: 4 p
A bérek nélkül a bérleti díjak sem emelkedhetnek az egekig.
picture

Meddig nőhetnek Magyarországon a bérek?

Olvasási idő: 4 p
Egyes szektorokban most jöhet az igazi robbanás, az ország keleti felében akár 20-30 százalékos béremelés is lehet az idén.