Varsó + Gumicukor = Zabka

Ismered a Haribo Quaxit? Ha úgy mondom, hogy békás gumicukor, egyből tudod miről van szó. Egy igazi csoda, az emberiség legjelentéktelenebb és egyben legfantasztikusabb kreálmánya. Hogy jön ehhez a Zabka? Varsói utazásunk során stílusosan ebben a bolthálózatban töltöttük fel apadozó gumicukorkészletünket, hiszen lengyelül a Zabka békát jelent, és nemrég debütált a tőzsdén.

picture

Pár hete Varsóban járt az Accorde Alapkezelő csapata, ahol harminc többnyire lengyel tőzsdei vállalat vezetőjével találkoztunk, beszéltük át a cégek jövőképét. Már a konferencia előtti napon megérkeztem, részben azért, hogy egy évtized után újra barangolhassak kicsit Varsóban. Tíz éve még nem a legszebb arcát mutatta a város, a háború nyomai akkor még jól láthatóak voltak a városképen. Ehhez képest megdöbbentő volt most, mennyit fejlődtek, egy Budapestnél sokkal zöldebb, élhetőbb, pezsgő városban találtam magam, tucatnyi felhőkarcolóval.

Nehéz volt úgy járni a várost, hogy utcánként ne botoljak bele egy Zabka boltba, így gyorsan ki is próbáltam párat. 2024 októberében debütált a lengyel kiskereskedelmi hálózat a tőzsdén, durván 5 milliárd euró a piaci kapitalizációja, ami nagyságrendileg az IPO árazásának felel meg továbbra is.

Ki nem állhatom az IPO-kat. Általánosságban az a baj velük, hogy a befektetőknek limitált információja van a céggel kapcsolatban, miközben a vállalat vezetői kicsinosítják a számokat, teletömik a prezentációkat olyan buzzwordökkel, amire harapnak a cápák. A Zabka esetében is ez a félelem volt bennem, viszont miután Varsó utcáin tömegesen botlottunk bele a boltba, és eléggé sok idő eltelt az IPO óta ahhoz, hogy tisztább legyen a kép, érdemes volt a vállalat vezetésével találkozni.

picture

Újabb nagy sikersztori tőzsdei bevezetésére készül a régió

A Zabka a lengyel tőzsde történetének negyedik legnagyobb IPO-jára készül. A több mint tízezer üzlettel rendelkező lánc részvényeivel október 17-én lehet majd először kereskedni a varsói tőzsdén.

A pisztácia kifogyott, csokoládé nem is volt!

Az a kérdés foglalkoztatott leginkább, hogy mi alapján döntenek arról, milyen távolságra legyenek egymáshoz képest a Zabka boltok és a versenytársakhoz képest milyen közelséget akarnak tartani. Piacszerkezetek óráról még derengett, hogy a térbeli verseny és a termékdifferenciálás kérdésével 1929-ben Harold Hotelling lineáris modellje foglalkozott.

Közkedvelt példa a Hotelling-modellre a fagylaltárusítás a standon. A strandolók nem szeretnek sokat sétálni, ezért a két fagylaltárus közül azt választják, amelyik közelebb van. Szakmaibban fogalmazva a szállítási költséget is beárazzák a vásárlók, és a legalacsonyabb összköltségűt veszik meg (ár + távolság), ha hasonló a minőség és a termékpaletta.

Tegyük fel, hogy a part közepén van egy képzeletbeli határvonal, és a két fagylaltárus a part két végében helyezkedik el, a középponttól egyenlő távolságra. Ebben az esetben a két árus pontosan fele-fele arányban osztozik a strandolókon, egyikük sem tud anélkül több vevőt szerezni, hogy közelebb ne menne a másikhoz. Amennyiben elkezdenek egymással versenyezni, annak érdekében, hogy több vevőt érjenek el, végül mindketten a part közepén kötnek ki. Ez a minimális differenciálódás paradoxon, amire a példa szembe is jött Varsó utcáján.

A kertváros eldugott részén sétálva viszont találtam egy olyan utcát, amelyben öt Zabka volt egymás hegyén hátán. Nem volt egyértelmű, hogy ez miként teremt részvényesi értéket, de másnap sikerült ezt tisztázni a menedzsmenttel.

picture

Concorde Podcast+: Képeslap Varsóból

Egy varsói látogatás benyomásaival foglalkozunk adásunk első részében. Az Nvidia két év alatt hatszorozta a negyedéves árbevételét. Jensen Huang szerint még csak most fog igazán berobbanni az AI.

Tőzsdén a dohibolt 

Mielőtt erről az anomáliáról lerántanánk a leplet, nézzük meg a kiskereskedelmi piacot Lengyelországban. Számos szereplő közül a legnagyobb piaci részesedéssel (30%) a Biedronka (Jeronimo Martins) büszkélkedhet. Őt követi a Lidl (11%), majd a Dino Polska és a Zabka durván 10 százalékos részesedéssel.

Az üzleti modellek érdemben eltérnek. Az említett cégek közül az első kettő nagyobb méretű boltokkal operál, ez a Biedronka esetében 400-900 négyzetméter, a Lidl esetében pedig 1000-1400 négyzetméter. Ezzel szemben a Dino standardizált 400 négyzetméteres boltokat nyit, és az ingatlant tulajdonolja is, főként a vidékre koncentrálva.

A Zabka ehhez képest átlagosan 60-100 négyzetméteres boltokat üzemeltet. Ha magyar kontextusba akarnánk tenni, akkor a dohányboltokhoz lehetne hasonlítani, csak egységes, modernebb és általában digitálisabb kivitelezésben. Klasszikus kényelmi bolthálózat, ahova egy doboz tejért és két sörért leugrik a környéken lakó. A modell látványosan működik, ha a Zabka növekedését a versenytársakhoz viszonyítjuk.

Hasonlóságot mutatnak a magyar trafikokkal abban is, hogy ezekben a boltokban is a dohánytermékek és az alkohol adják a forgalom zömét. Pár éve írtunk róla, hogy a PKN benzinkutakon mennyire jól fogy a hotdog, na ezt a street food mániát a Zabka is meglovagolja. Noha nem Michelin-csillagosak az ételek, de a helyben sütött mirelit pizzát imádják a lengyelek.

Kicsit kétkedve fogadom, amikor egy kiskereskedelmi vállalat digitalizációról beszél, de lehet, hogy csak nem ebben az AI-vezérelte világban élünk még itthon. A Zabka appjának 11 millió aktív felhasználója van, akik rendelést adnak le egy útközben felvett kávéra, vagy házhoz rendelik a bevásárlást, de van UberEat-hasonmás részlege is. A cég jól felmérte azt a trendet, hogy a nagyvárosokban élők időhiányban szenvednek, miközben roppantul elkényelmesedtek, vagyis hajlandóak többet fizetni, hogy a bevásárlásuk gyors, digitális és kényelmes legyen.

De ez még mindig nem magyarázza meg miért jó egy utcában öt bolt!  

A VÁLASZ, TÖMÉNY KAPITALISTA VERSENY!

A Zabka kiválasztja a bolt lokációját, kiépíti az infrastruktúrát, leszállítja az árukat, és biztosítja a 90 százalékos brand awareness-t, vagyis a marketingért is ő felel. De nem ő üzemelteti a boltot! Az egységes megállapodás alapján a boltot üzemeltető személy köteles biztosítani a kiszolgáló személyzetet, a készletet, és magának az értékesítésnek a folyamatát, cserébe fix százalékot kap az árbevételből. A Zabka ezzel kiszervezte a munkaerő és bérinfláció állandó problémáját, miközben vérbeli kapitalistaként versenyezteti saját boltjait egymással. Na ez részvényesi értékteremtés!

Beépített opciók

Nem kérdés, hogy a Zabka jó cég, növekszik, és maga az üzleti modell is frappáns. Viszont ezt a piac árazza is. Bár a 18x P/E mutató nem kirívó az iparágban – a Dinonak 22x ez az értéke –, de nem mondható olcsónak, az organikus növekedéssel számolnak az elemzők.

Két növekedési opciót látunk. Egyrészt beléptek a román piacra, ami a hetedik legtöbb lakossal bíró ország az unióban, érdemi gazdasági növekedéssel, így az elkölthető jövedelem is dinamikusan nő. Az urbanizáció és a növekvő munkaidő szintén fokozhatja a szabadidő iránti igényt – hasonlóan ahhoz, amit Lengyelországban láthattunk. Ennél azonban még fontosabb, hogy a fogyasztási dinamika jelenleg mintegy öt évvel elmarad a lengyeltől: vagyis ha az egy főre jutó költés eléri a lengyel szintet, az akár 40 százalékos növekedést is jelenthet. Tere van a növekedésnek, kérdés a kivitelezés és a brand erőssége, de a bevált üzleti modellt próbálják ráhúzni az új piacra, ami sikeres lehet.

A másik fontos növekedési lehetőséget a Nano boltok jelentik – ezek olyan eladó nélküli, teljesen automatizált és kamerákkal megfigyelt üzletek, ahol a vásárlás emberi közreműködés nélkül zajlik. Jelenleg 52 ilyen egység működik tesztüzemben, ami elenyésző szám a teljes, mintegy 11 ezer boltból álló hálózathoz képest. Ha azonban a modell beválik, számottevő javulást hozhat az eredményességben.

A tőzsdére menetel során a CVC Capital Partners adott el érdemben részvényeket, a korábbi 67 százalékos tulajdonát, 45 százalékra csökkentette és 180 napos eladási tilalmat vállalt. Ez mostanában lejárt, így kérdés mikor és mennyi részvényt fog értékesíteni valamint milyen diszkonttal. Ez hozhat jó beszállási lehetőséget számunkra.

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.


Ajánló

picture

Dark and Stormy Irán koktél

Olvasási idő: 2 p
Az idei év egyik kis valószínűségű, de nagy határsú eseménye az Egyesült Államok és Irán közötti nyílt konfliktus, amely várhatóan kihatna az olaj és az arany árfolyamára is.
picture

Greenland nem zöld és nem eladó!

Olvasási idő: 3 p
Befektetőként egyre nagyobb zajszennyezésben élünk, napról napra fontosabb, hogy olyan dolgokra fókuszáljunk, amik tényleg mozgatják a piacok fundamentumait.
picture

The True North strong and free!

Olvasási idő: 2 p
Az elmúlt hetekben többször szerettem volna írni Kanadáról, de olyan gyorsan pörögnek az események, hogy nem volt erre lehetőség.