Fordulatot hozhat az új stratégia a Pepcónál

Új stratégiával állt elő a Pepco márciusban, a ruházati és általános árucikkeket forgalmazó cég ezzel az utóbbi évek hibás döntéseit korrigálná, és végre azokra a területekre és piacokra fókuszálna, ahol valóban jó teljesítményre képes.
Az új stratégia számos pozitívumot tartalmaz, ugyanakkor a bemutatása óta eltelt időszakban az árfolyam nem igazán mutatott érdemi pozitív reakciót. A befektetők óvatosak, és a cég múltbeli teljesítménye alapján egyelőre inkább pesszimisták a várakozások.
A Pepco ugyanis az utóbbi néhány évben erőltetett növekedési stratégiájával eléggé megégette magát: hiába alakult a külső környezet az alacsonyabb kategóriás termékekkel foglalkozó cégek számára kedvező módon, a csoport eredménye szinte lefeleződött 2023-ban.
Korábbi évek erőltetett növekedése
A Pepco az elmúlt öt évben számos kísérletet tett arra, hogy az FMCG (Fast-Moving Consumer Goods, magyarul: gyorsan forgó fogyasztási cikkek) piacra is belépjen. Két külön szegmens is létrejött a csoporton belül, hogy ezt a célt segítse, a Poundland és a Dealz. Az intenzív versenyre azonban nem voltak felkészülve, a csoport profitabilitása romlott. De nem vált be a Pepco üzletek FMCG termékekkel kibővített verziójának, a Pepco+-nak a felfuttatása sem.
Ezzel párhuzamosan a nyugat-európai terjeszkedés sem volt egy sikertörténet. Az Ibériai-félszigeten lévő üzletek ellátása korábban a budapesti elosztó központból történt, ami extra költségeket eredményezett. A Pepco az osztrák piacról a veszteséges működés miatt 2024-ben ki is lépett, a németországi piacról való kilépés lehetőségét pedig hasonló okok miatt vizsgálják.
A közel-keleti konfliktus miatt az Ázsiából Európába érkező termékek szállítási útvonala jelentősen meghosszabbodott, ami a költségek drasztikus emelkedéséhez, és a szállítási idő növekedéséhez, esetenként készlethiányhoz vezetett. A negatív hangulatot tovább fokozta a magyarországi üzletágat érintő adathalász támadás a tavalyi év elején, amely 15,5 millió euró kárt okozott a cég számára.
Eljött a várva várt fordulat?
Az új stratégia legfontosabb része a veszteséges üzletágak leépítése. A menedzsment célja, hogy minden FMCG-területhez tartozó befektetésből kilépjen. Eladnák a Poundland üzletágat is, a cél, hogy már az idei év végére megváljanak ettől a résztől a Tesco és Sainsburry által támasztott egyre nagyobb verseny miatt. Vizsgálják a Dealz szegmens leválasztását is, ahol szintén felmerült az értékesítés lehetősége. A Pepco+ üzletek kialakítását is leállították, kisebb, sztenderd Pepco üzletekként üzemelnek majd tovább. A németországi piacról való kilépés szintén elősegítheti a csoportszintű megtérülés javulását.
A Pepco üzleteken keresztül a csoport jelentős kitettséggel rendelkezik a KKE országaiban. Ezek az üzletek kimondottan sikeresek, kiemelkedő készpénztermelő képességgel rendelkeznek, csupán 11 üzlet veszteséges az itt lévő több mint 3000 üzlet közül. Jelenleg 75 százalékra tehető a régió piacainak az érettsége, a menedzsment szerint 3-5 éven belül érhetik el a telítettségi pontot. Vagyis még van tér a bővülésre, óvatosabb stratégiát folytatva további 500-600 új üzlet nyitása is tervek között szerepel 2027 végéig.
Emellett számos nagy piaca is csupán közepes érettséggel rendelkezik a régióban, ilyen a magyar, román, bolgár vagy a szerb piac is, ahol szintén további hálózatbővítési lehetőség áll a csoport rendelkezésére. Kimondottan nagy potenciál lehet az ukrán piacban, ahol egyelőre nincs jelen a Pepco, viszont a háború lezárása lehetőséget nyújthatna a további régiós terjeszkedésre.
A KKE régió mellett a fejlett dél-európai országokban is jelentős potenciál rejlik. Az idei évben kétszámjegyű, azonos üzletszámra vetített bevételnövekedést tudott felmutatni ez a szegmens. Növekedés terén pedig még bőven lehetnek tartalékok, hiszen a Pepco márkaismertsége még mindig alacsonynak mondható ezekben az országokban. Az üzletek profitabilitása is egyre növekszik, és a versenytársakhoz képest jelentős árelőnnyel rendelkezik.
A KKE régió piacaival szemben, a dél-európai országokban a cég kilátásait a demográfiai helyzet is erősítheti. Ugyanis a mediterrán országokba történő bevándorlás várhatóan csak fokozódni fog, ami képes ellensúlyozni a csökkenő születési rátákat. Az üzletek profitabilitását tovább javíthatja az új ibériai elosztóközpont is, valamint egy újabb olaszországi elosztóközpont létesítésének a lehetősége is felmerült.
Nemcsak az üzletszám bővülése, de a kiszolgálás minőségének javulása is támogathatja a cég helyzetét. A versenytársakhoz képest a Pepco a digitális ajánlatok terén egyelőre jelentős lemaradásban van. Az online jelenlét erősítése, valamint az online értékesítés elindítása további ügyfelek elérését tenné lehetővé és a márkahűség szempontjából is pozitívan hathat a vállalatra.
Előtérbe kerülő részvényesi javadalmazás
A Pepco 2021-es tőzsdére lépése óta most kerül sor először osztalékfizetésre. A 2024-ben elért eredményének 20 százalékát juttatja vissza a részvényesek számára osztalék formájában. Ugyan a 6,2 eurócentes egy részvényre jutó osztalék mértéke csupán 1,9 százalék körüli osztalékhozamnak felel meg a mostani árszint mellett, mindenképpen pozitív lépés a menedzsment részéről.
Az osztalékfizetés mellett egy részvény-visszavásárlási program indítását is bejelentette a cég. 2025 és 2027 között 200 millió értékben terveznek részvény-visszavásárlást, ami a Pepco piaci kapitalizációjának több mint 10 százaléka.
A befektetők továbbra is szkeptikusak
A részvényárfolyam eddigi mozgása alapján úgy tűnik, a befektetők még szkeptikusak a Pepco új stratégiáját illetően. Vélhetően a levegőben lévő kockázatokat nagyobb súllyal veszik figyelembe a jelenlegi geopolitikai környezetben.
Az orosz-ukrán háború közelsége és a lezárása körüli bizonytalanság továbbra is rányomja a bélyegét a régió részvényeire. De nem kedveznek a Pepco régiós piacának a demográfiai folyamatok sem, értékesítésének jelentős részét adják ugyanis a gyermekruházati termékek.
De ha sikerül a menedzsmentnek véghez vinnie a felvázolt terveket, jelentős eredményjavuláson mehet keresztül a lengyel cég. A veszteséges piacok és az FMCG szegmensek leválasztása várhatóan a vállalat értékeltségre is pozitívan hat majd. A Bloombergen elérhető elemzői célárak is optimistább képet festenek a részvényről. Az átlagos 12 havi célár 23,8 zlotyin áll jelenleg, de előfordulnak akár 30 zloty feletti célárak is a részvényre. Ebből kifolyólag jelentős felértékelődési potenciál lehet a részvényben, most a menedzsmenten a sor.
Olvass minden nap a világ történéseiről egy Concorde-os szemüvegén keresztül!
Ha nem szeretnél lemaradni a legjobb írásainkról, iratkozz fel hírlevelünkre és minden héten egyszer elküldjük heti válogatásunkat.
Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.