Európai autóipar: elértük a gödör alját?

picture

Továbbra is szenved az európai autóipar. A hibrid autókat leszámítva minden fontos kategóriában csökken a regisztrációk száma az új autóknál, az első háromnegyed évben 0,6 százalékos stagnálást láttunk. A legnagyobb esés az új dízeles autóknál történt, ahol 11 százalékkal kevesebb autót regisztráltak, mint az előző év azonos időszakában, de csökkent a benzines és elektromos új regisztrált autók száma is. Fontos trend viszont a hibrid járművek térhódítása, itt 20 százalékos volt a növekedés egy egyébként is magas szintről.


Bár a legtöbb európai autógyártó a kínai kereslet gyengeségére panaszkodik, valójában a kínai újautó-értékesítés teljesen normális szinten van, az európai kereslet az, ami látható módon visszaesett, és képtelen a 2020 előtti szintekre visszatérni.

A kínai fogyasztó azonban látszólag egyre inkább elfordul a drágább európai modellektől, és nyit a saját gyártású, olcsóbb járművek felé. Az európai gyártók bízhatnak abban, hogy a helyzetükön javít majd a kínai stimulus gazdaságélénkítő hatása, ami növelheti a keresletet az európai márkák, főleg luxusmárkák iránt.

Nézzük meg részletesen, hogyan teljesítettek az európai autógyártók az első három negyedévben:

Volkswagen

A Volkswagen Csoport a harmadik negyedévben 7 százalékkal adott el kevesebb autót a tavalyi évhez képest, az első kilenc hónapban a visszaesés mértéke pedig -2,8 százalék volt.

A csoport elektromos kitettsége (az elektromos járművek súlya a teljes értékesítésben) 8,7 százalék volt a harmadik negyedévben, január óta pedig 7,7 százalék ez az arány. A teljesen elektromos leszállítások volumene a harmadik negyedévben 10 százalékkal, az év eleje óta pedig 5 százalékkal csökkent.

A csoportszintű kínai eladások a teljes értékesítés 32,7 százalékát adták a harmadik negyedévben, az első kilenc hónapban 31,5 százalék volt ez az arány. Ha csak az elektromos autók kínai kitettségét nézzük, akkor a harmadik negyedévben a kitettség 30 százalék, míg az idei évet tekintve 29 százalék volt, ami a tavalyi 26 és 22 százalékhoz képest jelentős növekedés.

Porsche

A Porsche leszállításai globálisan 7 százalékkal estek vissza idén, Kínában a visszaesés mértéke az első kilenc hónapban 29 százalék volt. Az európai kereslet az előző évi szintek körül alakult, Németországban és Európában egyaránt növekedni tudtak a leszállítások.

A cég külön kiemeli, hogy a Cayenne modell kiemelten erős első kilenc hónapot zárt, 21 százalékkal növekedtek az eladások tavaly szeptemberhez képest. Ezzel szemben a modellfrissítés alatt álló Macan 20 százalékos visszaesést ért el a Panamerához (-20%) és a Taycanhoz (-50%) hasonlóan. A 911 leszállítások a tavalyi szinteken alakultak. Pozitívum, hogy a legnagyobb eredménytermelő képességgel bíró 911 és Cayenne modellek iránt a kereslet továbbra is erős maradt. A márka kínai kitettsége az első kilenc hónapban 19 százalék, míg tavaly ez az arány 25 százalék volt, míg a márka elektromos kitettsége 7.3 százalék volt.

BMW

A BMW a harmadik negyedévben az egy évvel korábbinál 13 százalékkal adott el kevesebb személyautót, az első kilenc hónapban pedig a tavalyi évhez képest szintén 4,5 százalékkal tudtak kevesebb autót eladni.

A vállalat legnagyobb ereje, hogy nagyon jól állnak az elektromos értékesítéssel, a tisztán elektromos értékesítésük a harmadik negyedévben a teljes értékesítés 19 százalékát, míg az első kilenc hónapban 17 százalékát tették ki, a hibrideket is beleértve pedig ez az arány a harmadik negyedévben 26 százalék, szeptemberig pedig 23 százalék volt.

Ez a luxus szegmensben kiemelkedő, viszont jelenleg az ezeken az autókon elért alacsonyabb margin miatt nyomottabb lehet a vállalat profitabilitása. A BMW eladásainak a 27 százalékát szerezte Kínából Q3-ban, az idei évben kumuláltan ez az arány 30 százalék.

Mercedes Benz

Ehhez hasonlóan a Mercedes eladásai is visszaestek, csoport szinten a harmadik negyedévben 3 százalékkal, az első kilenc hónapban pedig 5 százalékkal az egy évvel korábbihoz képest, tehát a BMW-nél volumenben jobban áll.

Különbség még a bajor versenytárshoz képest, hogy a Mercedes elektromos eladásai durván elmaradnak a BMW-től. A harmadik negyedévben a tavalyi évhez képest 30 százalékkal csökkentek, mind a csoportszintű, mind a személyautó üzletág elektromos eladásai, ez szeptemberig 22 százalékos csökkenést jelent. A teljesen elektromos eladások a csoportszintű értékesítés csupán 8 százalékát tették ki, ami a korábbi szintekhez képest is alacsony, ellenben a marginokat ez rövid távon javíthatja. A személyautó üzletág kínai értékesítésének az aránya idén eddig 35 százalékot tett ki.

A nem túl fényes értékesítési volumen és az árazási gyengeség okozta várhatóan alacsonyabb eredménytermelő képesség ellenére az európai autógyártók részvényei megtalálhatták lokális mélypontjukat. Az egyedi vállalati kitettség elkerülése érdekében látunk fantáziát az európai autószektort lekövető SXAPEX ETF-ben. A legtöbb gyártó a hetekben fogja közzétenni a harmadik negyedéves jelentését, ahol az elmúlt hónapban visszavágott vállalati előrejelzések után véleményünk szerint már csak limitált negatív hír láthat napvilágot.

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.